Senaste nytt

Studenter och forskare får gratis internet på Swedavias flygplatser

Jacob

Medlem
Är du student, forskare eller personal vid någon av Sveriges universitet eller högskolor? Nu får du gratis internet när du ska ut och flyga.

Ett nytt samarbete mellan eduroam, SUNET och The Cloud innebär att man gratis kan koppla upp sig när man besöker någon av Swedavias 11 flygplatser. Inloggningen sker på samma sätt som när man befinner sig på campusområdet och det finns inga begränsningar i användartid. Det enda villkoret är att man är registrerad student, forskare eller personal vid någon av Sveriges universitet eller högskolor.

Swedavia menar att många studenter idag läser på distans eller på flera orter samtidigt som antal samarbeten mellan olika lärosäten ökar. Därmed behövs också bättre uppkoppling och möjlighet att kunna komma åt filer och dokument när man är på resande fot, något man inom Swedavia vill hjälpa till med.
 

Loffe

Medlem
Detta gillas av mig som universitetsanställd forskare och jag kan tillägga att det funkar alldeles utmärkt också, åtminstone på UME och ARN, vilka är de ställen jag testat det på. En klar förbättring för mig då vi under resor i statens tjänst inte reser i annat än economy och jag personligen inte reser ihop till ett *G och därmed inte har loungetillgång och WiFi där.
 
Detta gillas av mig som universitetsanställd forskare och jag kan tillägga att det funkar alldeles utmärkt också, åtminstone på UME och ARN, vilka är de ställen jag testat det på. En klar förbättring för mig då vi under resor i statens tjänst inte reser i annat än economy och jag personligen inte reser ihop till ett *G och därmed inte har loungetillgång och WiFi där.

Toppen! Detta ska testas redan på måndag och tisdag när det är dags för Kalmar - Luleå t/r.

Jag håller med Loffe om att det som statsanställd nästan alltid är billigast möjligt som gäller, så där finns sällan WiFi-möjligheten (om man inte hinner in i Diners-loungen vill säga).

/Magnus
 

Alx

Medlem
En riktigt bra början!! Nästa steg kan ju förhoppningsvis vara fritt wifi för alla. Det finns ju på flera andra flygplatser redan idag. T.ex. vår lilla maltesiska flygplats! :)
 
Toppen