Senaste nytt

Bäst poängintjäning? EuroBonus eller Miles&More?

skydiver

Medlem
Har köpt en biljett av LX till ZRH imorgon, och vidare till JNB på lördag och så hem en vecka senare.
Alla flighter utom den imorgon bitti trafikeras av LX. Den flygs av SK.
Jag har EBG där jag har gott om poäng och redan säkrat förlängd status. Men har även M&M där jag snart är Frequent Traveller (blir det i och med denna resa).
Ska jag registrera mitt EB-kort för första flighten, eller gör jag bäst i att köra mitt M&M-kort hela vägen? Ger LX statuspoäng på SK-flygningar? Är det motsvarande poäng som man fått om det varit en LX-flygning?
Jag vet ju att t.ex. SK bara räknar sina egna flygningar (inte codeshares etc) när de räknar antal flygsegment för status. Är det samma sak med LX?
 

skydiver

Medlem
Detta var en resa i H. Eftersom jag har ganska gott om poäng hos EB redan så är mängden poäng inte jätteviktigt.
Jag antar att frågan i första steget är om jag får Statusgrundande poäng hos LX eller inte när jag flyger SK-codeshare.
Och om inte, då först blir det intressant med om det är mer poäng med EB än med M&M. Nu är flighten flugen så vi får se hur det slutar :) (jag behöll M&M-registreringen tlil slut)
 

Jacob

Medlem
Jag antar att frågan i första steget är om jag får Statusgrundande poäng hos LX eller inte när jag flyger SK-codeshare.
Du får alltid statusgrundande poäng inom Star Alliance förutsatt att det flygbolag som verkligen utför flygningen är medlem i Star Alliance samt att bokningsklassen berättigar till poäng.

Hur du bokade din biljett, om det är codeshare eller inte, spelar ingen roll. Du kommer alltid få poäng baserat på vem som utför flygningen, i det här fallet Swiss.
 

skydiver

Medlem
Tack!
OK, då är det alltså bara statusgrundande flighter som inte ges för andra bolag då? (Jag kan t.ex. inte samla ihop till mina 50 flighter för EBG hos SK genom att göra 50 flygningar med LH).

Vad exakt är det är "codeshare" innebär? Är det bara att man råkar kunna köpa biljett via det andra bolaget? Eller är det något annat också? Tydligen påverkas ju inte poängintjäning av om det är codeshare eller ej.
 

agehall

Medlem
Tack!
OK, då är det alltså bara statusgrundande flighter som inte ges för andra bolag då? (Jag kan t.ex. inte samla ihop till mina 50 flighter för EBG hos SK genom att göra 50 flygningar med LH).

Exakt.

Vad exakt är det är "codeshare" innebär? Är det bara att man råkar kunna köpa biljett via det andra bolaget? Eller är det något annat också? Tydligen påverkas ju inte poängintjäning av om det är codeshare eller ej.

Codeshare innebär att det står tex LX på din biljett men att det är ett SAS-plan som du flyger med. Problemet med codeshares är att man inte med 100% säkerhet vet om poängintjäningen påverkas eller inte. Om du bokar en LX-codeshare i H, så kan det bli någon helt annan bokningsklass hos det bolag du faktiskt flyger med och det är bokningsklassen hos bolaget som flyger flighten som spelar roll.
 

skydiver

Medlem
Det blev 750 poäng på M&M till slut, vilket gjorde att jag trillade över gränsen till Frequent Traveller med 169 poäng...Och då borde det ju göra att jag får 25% mer poäng på resan till Johannesburg imorgon (och tillbaka). Så summa summarum så var det nog bra, även om et 750 poäng säkert hade överträffats om jag reggat mitt EBG hos SK istället.
 
Toppen