Senaste nytt

Orkanen Irene drabbar New York - alla flygplatser stängs

Jacob

Medlem
Hoppas ingen medlem är i New York just nu.
Orkanen Irene väntas dra in över New York under dagen och New Yorks tre stora flygplatser kommer stänga för alla avgångar och ankomster.
Samtliga kvällsavgångar från New York till Europa och Skandinavien blir givetvis inställda.

Efter orkanen finns risk för kraftiga stormvågor och en förhöjd vattennivå på 2-3,5 meter.

Flygplatser stänger i New York | Utrikes | SvD
 

rvarttinen

Medlem
Skulle varit i NYC vid det här laget, men planet (A380 - AF006) hade tekniska mankemang så vi blev ombokade till en annan flight imorse. Den blev dock inställd och nu är vi ombokade till Montréal (också en A380!). Ska se om vi kan få plats på tåget till NYC. Verkar som om min första lilla reserapport blir mer omfattande än vad jag någonsin hade föreställt mig.

Vi har fått hotell över natten, lunch, middag, massor av champagne, etc. och, vi har fått se mer eller mindre hela flygplatsen från baksidan... och den trevliga lilla byn Roissy en France (de flesta flyplatshotel tycks ligga där).

Skrivet från Salons Airfrance 2E CDG/Paris. Nu ska vi snart borda AF 346.
 

rob74

Medlem
Jag är i Montréal och ska hem via Chicago imorgon. Var ute och fikade nyss och blev på hemvägen genomdränkt av Pre-Irene, eller vad man ska kalla det. Paraply är inte att rekommendera, om man inte vill ha en oplanerad flygtur som inte genererar bonuspoäng...
Enligt bilderna så är vi utanför stormens korridor, men på satellitbilden ser man att vi får en släng av sleven.

Storm1.jpg Storm2.jpg
 

rvarttinen

Medlem
Tur vi tog med regnjackorna.... det regnar och blåser ordentlig i Montréal just nu. Ser över en del alternativ hur vi tar oss til NYC, conciergen på hotellet är mycket hjälpsam.

Reserapportstävling? Kul, då får jag lägga manken till!
 

rob74

Medlem
Det värsta ovädret har passerat nu, så det bör inte bli några problem när vi flyger vid 11:15 - hoppas jag...
 

rvarttinen

Medlem
Ok - fick precis plats på 06:45 till La Guardia. Kommer fram 08:05... rapport följer.

Passade på att ha oss ett par "steaks" på The Keg i gamla stan' igårkväll. Nu ska vi få prova Air Canadas businesskabin, hoppas jag. Håll tummarna!
 

rob74

Medlem
Ok - fick precis plats på 06:45 till La Guardia. Kommer fram 08:05... rapport följer.

Passade på att ha oss ett par "steaks" på The Keg i gamla stan' igårkväll. Nu ska vi få prova Air Canadas businesskabin, hoppas jag. Håll tummarna!

Skönt att det löste sig!

Det var inga problem att ta sig till Chicago idag. Strålande väder och inga tecken på gårdagens oväder.
Smidigt att gå genom US Immigration redan på YUL. Bara att hämta väskorna när man kommit till ORD och enkelt att ta transittåget mellan T2 och T5.
I terminal 5 var det ingen kö till check-in, men däremot fick vi stå i 1 timme(!) i kön till securityn. Ingen fast track och ganska struligt ordnat med logistiken. Smala passager (även vid incheckningen - köerna går lätt i varandra och kan blockera ingångar till incheckningsdiskarna) och dåligt flöde genom screeningen, då det är begränsat utrymme till att plocka ur datorer mm och lägga i korgarna.

Tar en Samuel Adams Boston Lager i SAS-loungen nu. (Känns nästan som hemma. :) )
En timme kvar till boarding.
 
Toppen