Senaste nytt

Taipei tips?

Lukas2

Medlem
I början November åker jag till Taipei i nästan en vecka. Någon som varit där som har några bra tips?
Hur väl funkar det med och betala med kort? eller är det kontanter som gäller?
Är de så dåliga på engelska som det står lite olika ställen på nätet?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det gick bra att betala med kort på restaurangkedjor men annars inte så många restauranger accepterade kort.
Däremot de stora varuhusen accepterade kort.

Jag har inte pratat med dem på engelska, så kan jag inte svara på den här frågan. Lite OT, många av taiwaneser, speciellt äldra kunde prata ganska bra japanska.

Om du har en hel dag, rekommenderar jag dig att besöka Jiufen(九份) utanför Taipei.
Jag skrev en liten trip report om besök till Jiufen. http://www.businessclass.se/reserapporter/2152-dag-i-jiufen.html
 

Lukas2

Medlem
Det gick bra att betala med kort på restaurangkedjor men annars inte så många restauranger accepterade kort.
Däremot de stora varuhusen accepterade kort.

Jag har inte pratat med dem på engelska, så kan jag inte svara på den här frågan. Lite OT, många av taiwaneser, speciellt äldra kunde prata ganska bra japanska.

Om du har en hel dag, rekommenderar jag dig att besöka Jiufen(九份) utanför Taipei.
Jag skrev en liten trip report om besök till Jiufen. http://www.businessclass.se/reserapporter/2152-dag-i-jiufen.html

Tack för infon...
Läste ditt repotage om Jiufen, så trevligt ut. Så det har jag absolut lagt på min lista att jag ska ta mig dit. :)
 

Jacob

Medlem
Lite knaggligt med engelskan på sina håll, men man klarar sig helt OK. Jag har varit i Taipei några gånger och tycker generellt att folk är både trevliga och hjälpsamma (så gott de kan i alla fall).

Ett måste om det är första besöket är förstås att åka upp i Taipei 101 som fram till nyligen var världens högsta byggnad. Finns också en del tempel att besöka.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har varit i Taipei några gånger och tycker generellt att folk är både trevliga och hjälpsamma (så gott de kan i alla fall).
Jag glömde att nämna en sak angående Taipei(eller Taiwan).

Om du frågar någon om vägen till en plats, ta det inte för givet att svaret är rätt.
Det är pinsamt att säga att man inte vet, därför många pekar åt något håll trots att de inte vet. :eek:
 

miles

Medlem
I början av när? Du är lite otydlig i ditt inlägg :) Jag är där i början av december i vilket fall (fram till 10/12), om du skulle råka vara i närheten! Har dock inga konkreta tips att komma med eftersom det är mitt första besök där...

Edit: Inlägg 100 :cool:
 
Last edited:

majer

Medlem
I början åker jag till Taipei i nästan en vecka. Någon som varit där som har några bra tips?
Hur väl funkar det med och betala med kort? eller är det kontanter som gäller?
Är de så dåliga på engelska som det står lite olika ställen på nätet?
Åh, Taipei och Taiwan, mitt favoritland!
Taxi lär du betala med cash och så länge du håller dig i storstäderna är de ärliga. På de flesta andra större ställen funkar kort helt okej.
Min uppfattning angående engelskan är att den funkar, och de som inte riktigt kan - försöker i alla fall.
Som redan nämnts, Taipei 101 är värt ett besök (jag tycker hissen är ballast), det finns även en del fancy nattklubbar i närheten om man nu är intresserad.
Får du för dig att åka strax utanför sta'n är den här restaurangen värd ett besök. (vägbeskrivningen anger "Hsinpu MRT Station", men i tunnelbanan stavas stationen "Xinpu").

Trevlig resa!
 

Lukas2

Medlem
I början av när? Du är lite otydlig i ditt inlägg :) Jag är där i början av december i vilket fall (fram till 10/12), om du skulle råka vara i närheten! Har dock inga konkreta tips att komma med eftersom det är mitt första besök där...

Edit: Inlägg 100 :cool:

Oj Sorry... ska ju vara November. Gick lite fort, när jag skrev tror jag. :)
 
Last edited:
Toppen