Senaste nytt

Om ni skulle sluta resa i jobbet ?

Funderat, i alla fall så kommer man ju vilja sakta ner förr el senare.

Och jag undrar hur ni ser på att isåfall kliva av flyget och ta ett fast 9-5 jobb och vad ni skulle vilja ha för att känna er motiverade att göra det ?

Skulle ni som tex har tjänstebil/fårmånsbil förvänta er att bli kompenserade för att ni skulle förlora bilen tex ?

När jag hört mig för bland kollegorna i branshen säger alla samma sak..det skulle svida för mycket i plånboken att ta ett fast kontorsjobb och inga resor, man tappar förmånsbilen,trakt m.m.

Hur resonerar ni kring detta ?
 

Senator

Moderator
För mig är det den kulturella och professionella utväxlingen jag inte kan leva utan.. själva resande är kul; missuppfatta mig rätt. Men för mig är det händelserna på destination som räknas; professionellt och privat.

Bara en enkel sak som att få skriva och tala engelska varje dag är ett måste för mig...
 
Nu reser jag inte så mycket i tjänsten som vissa andra här, och har dessutom relativt sett mycket liten erfarenhet av det än alla andra (dessutom enbart som egenföretagare), men jag tycker att Senator har en stor poäng. Utbytet är så otroligt roligt och ger så jättemycket att det skulle vara svårt att vara utan.
 

Marcus01

Medlem
Blir inget 9-5 för mej! Friheten är värt så mycket anser jag, jag KAN logga ut efter lunch sen om jag gör det är en annan sak. Jag har möjligheten att styra mina dagar så att jag kan hämta/ lämna barnen på dagis osv, men visst, på söndagkvällar är det inte alltid kul när jag måste åka iväg för att kunna vara på ett möte klockan 8.00 på måndag morgon.
 

Matsson

Medlem
Är alltid avundsjuk på Er som reser i tjänsten.Max tjänsteresa för mej är LYC-ARN över dagen en gång om året.
Har nästan funderat på att starta en extremt förlustbringande importfirma för nöjet att ofta åka till Hongkong i diverse premiumkabiner......
 
Bara en enkel sak som att få skriva och tala engelska varje dag är ett måste för mig...
Man behöver väl inte resa för det. På vissa ställen skriver och talar man i 2-3 språk dagligen ;) Och svenska är inte medräknad där :p

Däremot kulturella utbyten och praktisk användning av språket i olika sammanhang som man gör vid resor går inte ersätta.
 

agehall

Medlem
Jag har faktiskt växlat ner och bytt jobb nyligen, så jag kommer att resa betydligt mindre nu. Det är rätt skönt faktiskt skulle jag säga. Inte minst för att mitt liv fått tillbaka en gnutta plannering. Resandet i sig var inga problem, men att aldrig kunna veta vad man gör i övermorgon är stressande i längden.
 

karho

Medlem
Skulle ni som tex har tjänstebil/fårmånsbil förvänta er att bli kompenserade för att ni skulle förlora bilen tex ?

En kommentar kring detta. Jag bytte tjänst inom företaget för ett par år sedan, från en säljande position till en tjänst länge "in" i företaget. Hade tjänstebil som säljare, fick vid byte välja att antingen behålla bilen, eller att få 5000 mer i bruttolön (utöver eventuell skillnad i ersättning mellan tjänsterna). Det var tydligen standard policy i vårt företag när man bytte tjänst till en som inte krävde bil. Efter ett tags funderande valde jag högre bruttolön då jag inte hade stor behov av bil privat. Vilket jag ångrar idag :) Saknar bilen..
 
tack alla för er input..min tanke var att hinna med familjen mer men är också osäker på hur dels det skulle se ut ekonomiskt och sen allt annat som man ändå förlorar på att trappa ner alt sluta resa..

jag har sen många år varit en uppskattat kandidat hos alla headhunters, jag blir kontaktad minst 2-4 gånger/månad av folk som vill att jag ska börja hos dom alt rekryterare som vill ha mig som kandidat och nu har jag faktiskt börjat titta och några av jobben som kommit in är chefs jobb med ca 30% resande till deras kontor ute i världen så totalstopp på resor skulle det inte bli och det skulle bli mycket mer planerade resor och inte ad hoc som det ofta blir nu.

Nackdel: ingen förmåns bil och ingen direkt frihet som jag har nu som hemmakontors baserad.
 

PYRZ

Medlem
Som agehall har jag precis bytt jobb där jag inte reser alls. (Pendling till Kista räknar jag inte som resa i jobbet)

Uppsidan är att jag kan vara hemma med familjen. Dagis-hämtning och -lämning är inga problem längre och så kan man faktiskt planera vad man ska göra kommande veckan. Det är värt mycket. Om jag saknar resandet? Hell yeah! :)
 
Toppen