Senaste nytt

Air Malta shorthaul

seat56f

Medlem
Gammalt Business Class.se-ordspråk skrev:
Kan man inte resa som Jacob, då får man skriva om annat

I brist på långflygningar i första klass med långa loungebyten så får jag istället rapportera från en ca 700km lång flygning med en A320 tillhörande Air Malta. Resan går från Valetta/Malta till Rom - ett morgonflyg en fredag efter en sällsynt dålig nattsömn. Humöret alltså sådär lagom bra när väckarklockan ringer lite (mycket) för tidigt.

Hursomhelst så är taxiresan till flygplatsen relativt smärtfri, de bilköer jag ser på morgonen går åt andra hållet. Lite mer kö i ekonomiincheckningen till flighten då en busslast med ungdomar ska checkas in före mig, men det går också relativt bra och efter att en effektiv incheckningsmadame har tilldelat mig ett säte vid gången har jag en halvtimme före avgångstid passerat säkerhetskontrollen (inga köer alls). Efter en labyrintliknande tur genom den obligatoriska taxfreen så möts jag av dagens första negativa nyhet - en 40 minuters försening på min avgång. Eftersom jag kollat upp att KM serverar frukost på min flygning hade jag inte bekymrat mig om att äta innan. Nu däremot, eftersom jag är misstänksam mot att redan reviderade tider håller och magen gjort sig påmind så bestämde jag mig för en macka (torr!) och en macchiato (bättre!) i ett av caféerna i avgångshallen. Flygplatsen har åtminstone gratis WiFi överallt, som i en ganska obefolkad avgångshall fungerar utmärkt för att vara gratis.

KM_A320.jpg

Runt 20 minuter före (reviderad) avgångstid får flighten en gate, och en kvart efter det påbörjas boardingen ut till maskinen som står parkerad på plattan. Det fanns såvitt jag såg inga gater med broar på MLA utan all boarding får ske via trappor - inget större problem i Maltaväder. På väg ombord, jag är i stort sett sist på, noterar jag att det är fyra rader premiumkabin (Club Class), där tre personer sitter på totalt 24 säten. Möjligen att de hade någon extra tum benutrymme, men annars kunde jag inte se skillnad på sätena jämfört med bakom Skynket™. Huruvida man eventuellt blockerade mittsäten där framme är svårt att avgöra med tanke på hur tomt det var. I Economy är det aningen mer folk, drygt halvfullt, men märkligt fördelat så att det är rätt packat bakersta 6-7 raderna och klart glesare framöver.

KM_Stol.jpg

När jag ska sätta mig upptäcker jag till min glädje att incheckningsmadamen gett mig en egen rad - vid nödutgång dessutom, vilket betyder att jag garanterat har mer benutrymme än Club-passagerarna. Trevligt. Eftersom OLCI inte går och jag inte har status eller ens ett bonuskort registrerat för flighten hade jag räknat med taskigt säte. Medan besättningen gör i ordning kabinen för avfärd noterar jag att inredning och säkerhetsbroschyrer är lite medfarna, att Air Maltas magasin i stolsfickan innehåller väldigt lite läsvärt, spypåsen inte är brandad och av ett material som inte ser vidare tjockt eller hållbart ut... men det är väl å andra sidan få av oss som väljer flygbolag efter ombordmagasin och spypåsar?

Ur det lilla som faktiskt stod i ombordmagasinet kan nämnas att Air Malta basunerar ut ekonomiska framgångar. April till juni har bara genererat €6.1M i förlust jämfört med tio minusmiljoner samma period ett år tidigare. Detta med en flotta på totalt tio plan (5st A319, 5st A320.) Det framgår att de ska sälja av en UK-baserad resebyrå för att trimma bolaget, som en del av en överenskommelse att varje euro i statligt stöd ska matchas av en man drar in själv. Kabinfaktorn ska ha ökat står det - inget som märks på min flight. I kategorin övriga nyheter har spetsbrodyr åter börjat praktiseras på Malta de senaste åren och... ja, det var väl typ det.

Maskinen börjar till slut röra på sig 53 minuter efter tidtabell, och färden kan sen följas på de nedfällbara monitorerna. Jag nämnde att vi skall få frukost, vilket serveras på alla morgonflighter i zon B (flighter från 1h20min upp till 2h, där Rom-flighten skall ta 1h25min enligt tabell), och jag ägnar några minuter åt att fundera på vilka flighter från Malta som kan vara kortare än Rom*. Det Maltesiska inrikesflyget torde bestå av de bilar som lättar temporärt när de kör på Maltas bitvis ganska skumpiga vägar... Vi hinner in över Sicilien (och Skynket™ har nu dragits för) när den utlovade frukosten kommer ut. Den består av en (tror jag) ägg- och skinkmacka, lite apelsinjuice, en liten muffins och kaffe/té. Mackan är dagens andra negativa nyhet, juicen inte mycket bättre, min muffins är torr och hade Linné kategoriserat kaffe istället för levande organismer hade det här hamnat rätt långt från macchiaton på flygplatsen. Helt enkelt slätstruket, men jag är fortfarande hungrig nog att få ner allt.

KM_Utspisning.jpg

Personalen på flygningen ger ett aningen stressat intryck trots den halvtomma kabinen. De är hövliga, men levererar inte så mycket i övrigt. Det blir ingen påtår, men om det är bristande service eller annorlunda kaffekultur kan jag inte svara på.

Efter att ha deponerat frukostemballaget har jag precis nog med tid för att hala ner laptopen från hyllan och skriva ner reserapporten såhär långt, innan kaptenen annonserar inflygning och datorn ska läggas upp igen. Vi landar västerifrån på FCO, och efter en del taxande så kliver jag av planet, på en minut när samma 53 minuter efter tidtabellen som vår avresa. Den ofrånkomliga jämförelsen med SK, som jag flyger vidare med hem till ARN, faller nog ändå ut i vårt kära (nåja...) hemmabolags favör. Fräschare kabiner och jag betalar hellre för en mer njutbar matbit än vad-nu-KM-serverade. På punktlighetsfronten har jag som tur är nog långt byte i Rom för att förseningen på knappa timmen inte ska rucka på min anslutning som går i tid.

*Rätt svar: Catania (Sicilien), Neapel, Benghazi samt Tripoli är KM-flighter som är kortare än till Rom.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Väldigt bra reserapport! Måste testa bolaget vid något tillfälle. Mycket trevligt att de, som ett av få bolag, flyger på LIN istället för MXP (närmre till Bergamo från LIN)
 

Alx

Medlem
Mycket bra beskrivning av "vårt" egna SAS!

Jag kan meddela att KM alltid blockerar mittsätet i Club Class. På längre rutter t.ex. MLA-LHR serveras en varm måltid i ekonomi. Nivån på maten varierar från gång till gång. Ibland som i ditt fall rätt mediokert och en annan gång helt OK.

KM är katastrofalt dåligt skött rent ekonomiskt och får till och med SAS att framstå som ekonomiskt välskött i jämförelse!

Tyvärr envisas maltesiska staten med att fortsätta att pumpa in skattemedel i detta sjunkande skepp så min förhoppning om att de slås ut och ersätts av mer frekventa matarflyg till de stora europeiska hubbarna lär dröja ett tag till... Som det är nu är man mer eller mindre dömd till att resa med KM om man inte vill resa med LCC eller råkar ha turen att AZ eller LH enda dagliga flighter matchar anslutningarna.

Ett tips nästa gång du är på Malta är att besöka loungen La Valette Club som är helt OK, de har även en ankomstlounge till vänster om bagagebanden.
 

vicce

Medlem
Tack för en trevlig rapport.

Anlednigen till att man placerar folk långt bak i kabin beror till stor del på vikt och balans.
 
Toppen