Senaste nytt

Destination Singapore – LÄMNA ERA TIPS

I dag lanserar Businessclass.se sin senaste produkt – destinationsguider. En guide för utvalda storstäder runt om jorden med tips, idéer och förslag på sevärdheter, men redaktionen behöver er hjälp! Då forumet är fullt av extremt beresta människor som tillsammans sitter på ovärderlig kunskaps ber vi er att själva skriva ner tre favorittips för resmålet. Det kan vara ett undangömt litet fik, en fantastisk parkbänk med vidunderlig utsikt eller ett måste-se-museum. Bara er kunskap sätter begränsningarna, men kom ihåg max tre tips per person, utöver dem tar vi dock gärna emot tips på bra hotell i staden, men de behöver inte ingå i ”de tre vanliga tipsen”. Med andra ord; tre destinationstips plus hotelltips.

Insamlingen pågår fram till fredag 19/10 klockan 23:59 ​svensk tid. Därefter är det inte möjligt att lämna några fler tips då de som kommit in sammanställs och publiceras i en komplett destinationsguide veckan därpå.

Först ut som destination är Singapore, denna lilla republik i Sydostasien som vi vet många här nästan har som ett andra hem. Vilka är era bästa tips och hotell? Låt höra!

Tipsen får gärna innehålla en liten beskrivning av platsen, ännu bättre blir det om en bild bifogas! Diskussioner håller vi däremot utanför tråden fram till dess att guiden är publicerad.
 

Dr. Miles

Expert
Bra idé Erik!

Åka billigt och (relativt) bekvämt till/från stan
Många reseguidebok skriver att åka tunnelbana(MRT) till stan är ett bra och billigt sätt att åka till/från stan men jag rekommenderar att åka buss.
Buss nummer 36 från Singapore Changi flygplats går ända till Orchard Road och det kostar 2,20 SGD(ca 13 SEK) för cash fare.
Resan tar ca 1 timme till vändpunkten som ligger framför The St. Regis Singapore.

Fördelen med buss till stan är att det är nästan garanterat att det finns sitplatts och lätt att ta med sig bagaget.​

Handla småsaker billigt
DaisoIMM shopping mall(närmaste MRT station, Jurong East) är nog Sydostasiens största 2 SGD (ca 10 SEK) shop.​
 
Last edited:

Totopez

Medlem
1) Gå på zoo, både dag och natt.
Singapores Zoo är bland de bästa i världen, och har dessutom den fantastiska featuren att man kan besöka det även sena kvällar för att se hut de nattaktiva djuren rör sig efter mörkrets inbrott. En fantastisk upplevelse. Jag rekommenderar att man går både dag och kväll.

2) Livekaraoke i Chinatown
Gå ut i Singapores Chinatown, helst helgkvällar. Du kommer att hitta mängder med karaokebarer, som ju är kul i sig. Men du kommer också att kunna hitta Karaokebarer de Luxe, där det inte är inspelad musik utan liveband som kompar sångarna. Om du någonsin drömt om att vara popstjärna, det här är din chans!

3) Universal Studios
För oss thrillseekers och berg- och dalbaneentusiaster är ett besök på Universal Studios ett måste. Ganska nyöppnad och inte fullt utbyggd, men det finns en del åkturer man inte får missa, Battlestar Galactica t ex. Jag rekommenderar (som på alla parker) att man investerar i ett Express Pass för att slippa köa, i alla fall om man är där under högsäsong.

Inte ens nära: Dricka Singapore Sling på Raffles. Oengagerat, överprisat och inte ens särskilt god. Ska ni prompt besöka Raffles, testa Afternoon Tea eller glassbaren istället.
 

palmen

Moderator
Fick bland annat bo 2 nätter på Traders Hotell när jag blev fast i Singapore pga vulkanen för 2-3 år sedan.
Hotel Singapore | Official Site Traders Hotel Singapore

Hotellet i sig är väl inget extraordinärt men buffén de hade var riktigt bra. Bästa buffématen jag ätit.
Ska man bo på detta hotell så se till att det blir ett rökfritt rum, de har vissa rum som tillåter rökning och dessa är allt annat än fräscha (så var det när jag var där i alla fall). Hotellet ligger precis i anknytning till Orchard Road.

Har man massa tid över på Shangi och ingen tillgång till lounge kan man alltid ta sig mellan terminalerna för att se lite nytt. Jag åkte till de andra terminalerna när kaosen började bryta ut när folk insåg att de inte skulle komma hem till Europa. Finns tillgång till datorer med internet på lite olika ställen runt om i terminalerna.
 

segra

Medlem
Linbanan ut till Sentosa Island är väl också ett måste när man besöker Singapore. Har för mig att där var ett vatten/musik spel där också som var trevligt. Singapore zoo nämndes innan och det är bara att hålla med. Fantastiskt fint och det är som Totopez skrev, besök detta!
 

sembl

Medlem
Cafe del Mar på Sentosa - är alltid trevligt. Hänga vid poolen med toppen service och mycket hög kvalite på spanläget. Går att bada i havet men ganska smutsigt i min mening
Zouk Club - Kanske världens bästa klubb om man gillar att dansa och träffa okända människor och hamna på efterfester ute i förorten
The Clinic - Ta en rullstol och drick smarriga drinkar eller ät vid operationsborden. Bizarre.
Night Safari - Ett måste för förstagångsbesökaren.
 

Ozz

Medlem
Då de väsentligaste tipsen redan framkommit i tråden tänkte jag tipsa om ett litet guldkorn som vi hittade i våras.
Red Carpet Champagnebar med över 250 sorters Champagne på menyn, ligger granne med Conrad Hotel.
redcarpet.jpg

Den holländske ägaren vid namn John van Londen var en synnerligen trevlig bekantskap med stort kunnande inom denna ädla dryck.
(John är gubben till vänster på bilden, slusken till höger är jag)
redcarpet_2.jpg
 

Jacob

Medlem
Baren längst upp på Swissotel The Stamford Hotel på 71:a våningen har en enastående utsikt. Väl värt en besök.

IMG_3504.jpg

En kul sak man kan göra är också att ta tunnelbanan (röda linjen) från centrala Singapore, förbi Woodlands till Jurong och sedan tillbaka med gröna linjen. Troligtvis den enda möjligheten i världen att kunna åka tunnelbana runt ett land, nästan i alla fall. Dessutom passerar man flera av de olika etiska områdena på vägen.

IMG_2494.jpg

Bland hotell kan rekommenderas Shangri-La som ligger ett stenkast från Orchard Road. Bokar man ett rum eller svit i Valley Wing har man tillgång till champagnebaren med obegränsad gratis champagne och kanapéer under vistelsen.

IMG_4057.jpg
 
Toppen