Senaste nytt

Nya SAS Pandion - kom med förslag till förändringar

Den 7:e Oktober ska vi presentera lite förslag på ändringar i Eurobonus systemet och kanske även hos SAS i allmänhet.
Vad sägs om att vi tillsammans tar fram ett förslag på nya SAS Pandion?

Jag har ett förslag:
  • Förtydliga kraven för att nå Pandion status. Vi är alla tävlingsmänniskor och skulle målen vara tydliga skulle fler fortsätta jaga poäng & flighter efter att man passerat EBG.
 

niksal

Medlem
Oj vad jag kommer att få motargument för detta... (Jag skriver som en som flyger mer än tillräckligt för EBG, men inte har en chans för EBP, och som skulle byta till OW om inte *A hade näst intill monopol inom Europa...)

Det är många grejer som är fel med SAS Eurobonus.

En sak som jag är av olika åsikt med de flesta både på BC och FT är att ändra på EBP. Det är ju det som är så coolt med EBP att det är så mystiskt!

Det är lite som att gå in i en juvelaffär och se på en fin klocka som du inte ser prislappen på. Om du måste fråga så har du knappast råd med den! Mao om du inte flyger tillräckligt (dyrt), så lär du inte förtjäna EBP. That's life, live with it.

Jo, jag vet att min åsikt är kontroversiell.

Största felet med EB är klasskillnaderna. EBP på ett flyg är 'Gud', EBG är luft. Så får det inte vara. Om man inte kan bemöta sina näst-bästa kunder (som säkert hämtar in en stor del av intäkterna...) på ett flyg med så mycket som ett 'välkommen' eller en kopp kaffe, då måste man troligtvis skola om personalen eller ändra definitionen på sina bästa kunder.

SAS väljer troligtvis det senare alternativet.

Om vi är så här långt överens, då kan vi börja diskussionen med vad som är en bra kund? Är 100 (á 50€) segment intra Nordic ekonomi bättre än 5 segment (á 1000€) business interkontinentalt? Argument finns för och emot, låt SAS säga då vilka kunder de vill ha! Jag tror det är en fråga som SAS själv inte har ett svar på i dagens läge. Borde inte vi som resenärer och konsumenter få veta?

Personligen tycker jag att SAS har ett bra koncept för tillfället då både frekvent resande premieras samtidigt som dyra bokningsklasser premieras. Samtidigt tycker jag att 40 segment för EBG är för få segment, 45k/55k poäng är också för lite om du kan få det med att flyga typ en gång i C med alla löjliga dubbelpoängskampanjer etc. Observera att jag bor i Finland och skjuter mig själv i foten.

Varför inte ha en kombination? Du skall nå 45k/55k/70k OCH ha minst 20 segment inom *A om du vill ha EBG är en modell som jag skulle gilla. Flyger du färre än 20 segment och uppnår mileage-gränserna har du troligtvis oftast en biljett som gör att du har lounge, fast track etc ändå! Karrikerat, men ni förstår poängen.

Åt EB/SAS vill jag bara hälsa följande:

-Pursers, ta 2 minuter per flygning och hälsa även EBG välkomna. Om det är mer än 30% på flyget som är EBG, använd mikrofonerna
och säg "speciellt välkomna ombord är våra Eurobonus guld-medlemmar" (KF gjorde detta 4-5 år sedan. Fy fan vad det harmade mig då jag endast var EBS då!) istället för att välkomna var och en personligen.

-Jo, EBP är ytterst viktiga! Men varför är inte EBG värda en kopp kaffe, eller egna avgränsade köer då man har boarding (jämför med AC, UA etc...)?

-Jo, gör EBP till en officiell nivå, men kräv då också 300k/150 segment (med min. 40 på *A...) per år, och exkludera alla dubbelpoängskampanjer etc! Skall du vara EBP, så skall du flyga mer än rejält.

-Gör EBG svårare att nå (både via segment och poäng) men gör det mera värt framförallt ombord (ett 'Hej, välkommen tillbaka, får det vara en kopp kaffe/vatten/juice?' räcker).

-EBS skall vara värt något också (inte vara något som man får med att känna vem som helst på SAS) och helst ge business lounge access i ARN, CPH, OSL.

-Rör inte EBP, SAS måste ha rätt att behandla sina riktigt speciella kunder på ett riktigt specielt sätt! Och ha det lika diffust som ni har det, för det tjänar ni mest med i längden, påstår jag...

-Ni säger ni har 'exklusiva erbjudanden' åt EBG. 4 år EBG, aldrig sett en endaste. Sluta väcka falska förhoppningar.

Som ni märker är jag djupt besviken med SAS och EB. Skulle jag rutt- och tidtabellsmässigt ha ett alternativ så skulle jag ta det. Men jag försöker vara konstruktiv. Eller kanske är det så att SAS inte vill ha mig som kund?

Jag hoppas på en konstruktiv diskussion, som inte bara handlar om "ge mig mer" utan också hur SAS kan tjäna på det ni föreslår.

mvh
Niksal
 
Jag har ett förslag:
  • Förtydliga kraven för att nå Pandion status. Vi är alla tävlingsmänniskor och skulle målen vara tydliga skulle fler fortsätta jaga poäng & flighter efter att man passerat EBG.

Håller med! Dagens mystik kan ju vara lite rolig men sporrar knappast fler att välja SAS över andra *A eftersom man ändå inte vet om det kommer räcka (eller ens känner till nivån).
 
Jag har inte så lång erfarenhet utav EuroBonus men jag skulle t.ex. gärna se att EBG får ta med sig två extra väskor och EBS en extra väska.

Jag skulle också gärna se lite fler matalternativ i loungerna, såsom varm mat. Behöver inte vara avancerat, men skulle betyda mycket för mig som i princip aldrig hinner äta middag de dagar jag flyger hem.

När det gäller EBP har jag inga åsikter då jag troligtvis aldrig kommer uppnå det så jag överlåter åsikterna om EBP till er andra. Vill dock inte se att de höjer antalet flighter från nuvarande 40. Poängen man får, även om man flyger business ARN-CPH, är så få att det skulle krävas över 50 flygningar för att nå 70k poäng. Och det är dessutom absolut inte värt pengarna att flyga dessa korta rutter i C, då stolarna är likadana i hela flygplanet, maten är förvisso gratis men den skippar jag allt som oftast ändå eftersom den inte är någon höjdare, snarare tvärt om. Lounge access som EBS efter 20 flighter men inte efter 20 000 poäng tycker jag också skall införas.
 

agehall

Medlem
Niksal, du menar SK när du skriver *A va?

Personligen skulle jag gärna se att EBG antingen blir svårare att få eller att EBP blir en officiell nivå med tydliga krav. Det finns helt enkelt för många EBG idag. Jag skulle dock bli lite ledsen om det krävs mängder av SK flighter för att behålla status. Isåfall ger jag upp EB och byter till M&M direkt då de enda rutter jag i praktiken kan flyga SK nu är ARN-FRA/CPH/OSL.

Det som får mig att stanna hos EB just nu, är att det ger bra service på ARN, OSL och CPH, vilket jag uppskattar mycket. Det är otroligt mycket värt för mig att det är smidigt att ta sig från taxin till loungen innan man ska iväg (Fast Track!).

En annan sak som kan förbättras, är intjäningstabellerna. Dels är det på tok för många bokningsklasser som bara ger 25% och dels så är det otydligt exakt vad varje klass ger. I praktiken vet vi, men det vore trevligt om det stod någonstans.

Jag skulle inte heller ha något emot lite mer personligt bemötande ombord. Det är så skandinaviskt att inte ha det men jag tror att många skulle känna sig lite extra uppskattade om de fick det. Varför inte införa inställningar för det i EB-profilen, så kan det stå på manifestet vilka som inte vill bli "störda"...

Till sist håller jag även med om att det vore trevligt att se separata boardingköer för EBG/EBP. Det är väl en av de få saker som AF/KL brukar ha och som jag verkligen uppskattar...
 

SK9269

Medlem
Att få ta med mer än ett bagage ombord (vilket många redan gör trots att det egentligen inte är tillåtet enligt SAS egna regler) eller ha en separat boardingkö om man är EBG skulle skapa stora problem på pendlaravgångarna, i mitt mall mellan Malmö och Stockholm, där de flesta är EBG. Den separata kön skulle bli så lång att den inte vore bättre än hur det är nu och och om alla skulle ta med stora väskor som nätt och jämnt ryms i bagahyllorna så skulle det bli stora problem att få rum med allt. Det händer redan att de som kommer ombord sent inte får plats med sitt bagage där de sitter och får det bortforslat av personalen ett antal stolsrader längre bort vilket inte är så kul sen när flyget har landat och kaoset börjar då alla vill gå av först.

Det hade varit trevliga och användbara förmåner för de som reser ofta om man fått ta med sig en extra väska (och därmed gjort det tydligt och kontrollerat vem som får det och inte får det) och haft en separat kö för EBG men då måste först kraven för EBG höjas. 70 000 poäng är nog redan tufft nog men kanske borde antalet flygningar som krävs höjas till t.ex. 60 eller 75 per år.
 

agehall

Medlem
Ärligt talat, 70k poäng är inte speciellt tuft för den som reser longhaul med *A eftersom det inte krävs SK-metall. 40 enkelresor är inte speciellt svårt för de som reser mycket inom norden. Om det skulle bli mer tydliga förmåner så har jag inga problem med att båda höjs.
 
jag gillar dock mystiken med Pandion, när jag fick hem mitt kort stod det inte så mycket om nivån alls..var bara en box med 2 st svarta taggar med mitt namn på och mitt kort.
Mina kollegor som varit pandion en längre tid fick en info häfte om lite grejer men det fick inte jag så jag har själv fått luska ut vad jag ska förvänta mig....dom kanske missade att packa ner infon..vad vet jag.

Men mystiken är en del av det, ungefär som Amex Black..ingen vet hur du ska göra för att få det..annat än att använda det ofta.
Träffade en norrman ( också pandion )..han sa när han blev pandion för 4 år sen ( då var det en silverbricka som bagage tag ) så skulle man ha minst 500k poäng på sitt konto och resa minst 30 resor i C klass/mån ( enligt en källa på SAS Eurobonus 9 men enligt honom så är detta ändrat till ngt som ingen igentligen har koll på.

Dock så gör dom allt för att behålla pandion folket, min kollega har rest nästan 50% mindre under sin föregående period och han blev förnyad för någon vecka sen.

Mystik är mysigt...:)
 

Magino

Medlem
jag gillar dock mystiken med Pandion, när jag fick hem mitt kort stod det inte så mycket om nivån alls..var bara en box med 2 st svarta taggar med mitt namn på och mitt kort.

Nog för att mystiken är charmig och helt klart gör att kortet känns mer exklusivt. Men det känns ju lite misslyckat ifall ni som får kortet inte ens får veta vilka förmåner ni har...
 
Toppen