Senaste nytt

Regler för Eurobonus-poäng vid ombokning til annat Star Alliance flygbolag

Hej,

Jag har nu två gånger råkat ut för att bli ombokad från min ordinarie-rutt med SAS annat Star alliance-bolag. Detta pga dåligt väder så att jag inte skulle hinna med min connection. Iom att jag är guld har jag gått miste om de 25% bonus man får hos Eurobonus om man flyger SAS. Jag har för mig att jag har läst någonstans på SAS hemsida att SAS alltid ersätter upp till den poängnivån man skulle tjänat på sin ordinarie rutt. Tyvärr är det ju inte SAS som i mina fall har bokat om mig, utan United, som har varit feeder till SAS-flighten. När jag pratade med kundtjänst kände de inte till reglerna och tyckte inte jag skulle få fler poäng, eftersom det var United som fattade beslut att boka om mig.

Någon som vet mer om detta? Och var jag kan hitta information? Vad har jag för rättigheter? Synd att missa 3000 baspoäng pga väder.
 

Roger J

Medlem
Kontakta Eurobonus och bifoga din bokning. Så kommer du få poäng som att du flög den ursprungliga rutten om du vill.
 

Warre

Medlem
Gäller detta även för mig som för 1,5 vecka sedan blev ombokad från SAS till LH till BKK. Jag krävde att bli ombokad pga SAS flight blev 8 h sen vilket hade inneburit 1 övernattning i CPH och sedan 1 i BKK då sista flighten hade avgått till Phuket när vi skulle anlänt.

Hur lång tid tar det för LH att skicka poäng till Eurobonus, har ännu ej sett några!
 

A380*G

Medlem
Gäller detta även för mig som för 1,5 vecka sedan blev ombokad från SAS till LH till BKK. Jag krävde att bli ombokad pga SAS flight blev 8 h sen vilket hade inneburit 1 övernattning i CPH och sedan 1 i BKK då sista flighten hade avgått till Phuket när vi skulle anlänt.

Hur lång tid tar det för LH att skicka poäng till Eurobonus, har ännu ej sett några!

Det bör kunna gå. Prova att skicka in din bokning pss.

OBS, det är inte Lufthansa som "skickar" poäng till Eurobonus, utan det är information om att du som passagerare flög med dem som vidarebefordras till Eurobonus. Hur många poäng som du får hos Eurobonus bryr sig inte Lufthansa om.
 

Roger J

Medlem
Om du blir ombokad pga. exempelvis en försening kan du begära att få poäng enligt din grundbokning. Men du måste alltså kontakta Eurobonus själv - förslagsvis på e-mail om du är EBG/EBP. Det kan ju hända att man blir ombokad så att man får mer poäng och då vill man kanske låta det vara.
 

jsm

Medlem
Bumpar upp denna gamla tråd.

Är det någon som vet hur jag kontaktar SAS kring detta? Jag blev under horribla former ombokad och nedgraderad från AMS-CPH-TXL i SAS Plus till KLM eftersom inkommande SAS flyg var sent och jag skulle missa min anslutning i CPH.

Har haft en discussion med SAS Kundservice där de gett mig en ganska lam ersättning, men är beredd att lägga ner den diskussionen om jag får ut mina "borttappade" poäng och får resan tillgodoräknad (annars får jag inte ut min SAS Challenge heller, ytterligare 10k poäng).

Vilken emailadress är det ni menar? (Är EBG)
 

agehall

Medlem
Du ska givetvis ha poäng etc som om du flugit det du var bokad på. Jag skulle ringa kundtjänst och diskutera detta med dem samt följa upp med ett e-mail. Jag har gjort det någon gång och hade inga som helst problem med det.

Dessutom ska du ha ersättning enligt EU261/2004 för nedgraderingen.
 

jsm

Medlem
Tack för er hjälp! Fick 200 euro i vouchers samt 10 000 poäng (men om jag inte får ut kompensation går jag miste om 5000 poäng för resan samt 10 000 för missad SAS Point Challenge).
 
Toppen