Senaste nytt

Köpa bostad utomlands

Malu

Medlem
Vi hade nyligen en tråd om vart i världen man kunde tänka sig att bosätta sig mer permanent. Då jag är en vinterhatare av stora mått så börjar tanken bli mer konkret varje år - och med en svag euro och krisande länder kring medelhavet så känns det som bra läge att investera i ett boende söderut. Främst för att kunna rymma Sverige några månader varje vinter.

Jag har själv börjat enkelt och spanat efter objekt på spanska sydkusten. Det ser ut som att man kan få en strandnära lägenhet med två sovrum och terass för kring miljonen, med månadsavgift på 500-1000 kr. Juridiken verkar ganska enkel och rättfram och inom EU så finns det mesta ordnat. Grekland kan säkert bli en god investering också - om man väntar till rätt tidpunkt...

Hur som helst - är det någon som har egen erfarenhet eller tips att delge? Säljare och timeshare undanbedes... ;)
 
Ett tips är att köpa direkt via bankerna om du kikar på Spanien. Slippa märklare/mellan händer är alltid skönt :)

Många banker har ju pga krisen fått börja med fastighetsförsälningen på allvar. Ett exempel är cam.es som kör sina fastigheter via camopportunities.com men de flesta banker har liknande sidor.

Ett litet tips bara.

Lycka till!
 
Kan tänka mig att en av viktigare punkter vid sökningen kan vara närheten av en större flygplats. 1-2 timmars bilfärd som max, är det OK avstånd?
 

Palazzi

Medlem
Det auktioneras ut mycket hus och lägenheter i Italien till vrakpriser just nu.. Många människor som gått i personlig konkurs.

Däremot verkar husmarknaderna i de större Italienska städerna klarat sig oberörda, men det är en bubbla påväg att spricka.

Ekonomin ser bättre ut än i Spanien, men den lilla skillnaden står inte i proportion till prisskillnaden (priserna har sjunkit med det dubbla i Spanien).

Jag väntar lite till..... Ytterligare 10% ras på bopriserna, i kombo med en euro a´ 7.5SEK 2013:cool:
 

fly4fun

Medlem
Jag köpte hus i Spanien i förrgår, och tvärtemot PalleKuling så rekommenderar jag att anlita mäklare. Flera svenska mäklare finns på spanska marknaden som t.ex. SkandiaBanken, Swedbank och Mäklarringen om man känner sig osäker på språket. Deras tjänster kostar ca 2-3% och då får man hjälp med ALLT det juridiska och praktiska inklusive skaffa NIE-nummer (personnummer), kontroll av alla papper och lagfart, advokat för kontraktskrivning, notarius publikus, skaffa el/vatten/avlopp och lägga upp autogiro.

Man kan hitta 1-rums lägenheter från ca 50.000 euro, nybyggt från ca 100.000 euro, och ska man upp i storlek eller bättre läge så är det från ca 150.000 euro och uppåt som gäller.

Månadsavgiften i de flesta samfälligheter ligger på mellan 30-100 euro per månad (städning, pool, gemensamma utrymmen, vaktmästare, trädgårdsmästare, mm). Lägger man på vatten, el, avlopp, försäkring, spansk fastighetsskatt så hamnar man på ca 600-1800 SEK per mån.

Köper man nybyggt före nyår är momsen endast 4%, efter nyår är det 10% som gäller. Köper man "begagnat" så är det 10% som gäller.

Jag har avverkat 210 mil på 16 dagar och Torrevieja var det området jag gillade mest och slog därför till på detta objekt (40 min från Alicante flygplats och 200m från stranden).

Trenden i Spanien just nu är att spaniorer och engelsmän säljer, skandinaver och då framförallt svenskar och norrmän köper. Många tror att botten har passerat och priserna har börjat visa svagt stigande tendenser. Jag upplevde ett enormt intresse av svenskar hos de svenska mäklare jag besökte. Förutom spanska registreringsskyltar på bilarna så var svenska skyltar överlägset vanligast i Torrevieja. Det sägs att alla övervintrare kommer ner nu.

Just det, glömde skriva att det regnade första och sista dagen, annars var det 25-33 grader :)
 
Last edited:

Stefan62

Medlem
Jag har periodvis tittat på köp av lägenhet/radhus/hus i Spanien, men även i Thailand/Vietnam, Turkiet osv. "Tittandet" har intensifierats under de senaste åren och diskuterandet hemma har svängt åt olika håll, men vi är "på väg".

För min del har det nu svängt om lite till och jag är mera inne på att bo utomlands över vinterhalvåret, men satsar nog på att långtidshyra - med de nackdelar och fördelar det innebär.

Fördelen som jag ser det är att jag kan byta land eller ort från år till år. Fastnar man för något speciellt så kan man ju köpa då, men risken är att priserna ökat. I min värld sker ingen markant prisförändring under de närmaste åren med hänsyn till Eurons utveckling.

Hjälp mig gärna med argument till varför jag ska köpa istället, men argumentet att man slipper flytta sommar-kläder fram och tilllbaka håller inte. Jag/vi packar och reser "lätt" - köper nytt och slänger gammalt på plats.
 
jag kan inte tillföra tråden något mer än att jag har tittat på hus i Thailand och där är det en djungel av regler för du får inte som utomstående äga marken utan bara långtids leasa..och ordspråket " pengar kommer gärna in i Thailand men dom lämnar ytters sällan landet " stämmer bra :)
 

Ubbe

Medlem
Personligen känns det bättre med tanken att långtidshyra istället för att köpa. Passar inte galoscherna så lämnar man in nyckeln och drar vidare. Inget ansvar, inga krav, och man har valfriheten kvar att välja nytt resmål eller boende nästa vinter :) Friheten är värd mycket.
Var för några år sedan på gång att köpa en bit mark i Kambodja, men innan allt blev klart så övertogs marken med omnejd av en generals fru. Mycket för osäkert läge att äga något i Asien. Sydeuropa är kanske ok men vill jag bo där på vintern?
 

ulagun

Medlem
Tankarna har kommit med stigande ålder
Kikat runt lite områdena kring Malaga, men lagt dessa planer på hyllan. Överexploaterat och alldeles för kallt jan-feb.
Vi blir alltmer förtjusta i tanken på att hyra och då gärna i Sydamerika
Rest runt lite i Uruguay samt Brasilianska kusten runt Salvador
Har blivit väldigt förtjusta, men visst att stanna någon vecka på en ort jämfört att hyra 3-4 månader.
Någon som har erfrenhet att dela med sig?
 

Alx

Medlem
Med risk för att uppfattas som en glädjedödare....

Viktigt att tänka på är att många utlandssvenskar bosatta kring Medelhavet kraftigt överdriver temperaturerna och det "förträffliga" medelhavsklimatet på vintern. Jag har nu bott på Malta (Europas sydligaste stat) i några år. Jag kan bekräfta att vintrarna kring Medelhavet INTE är som svensk sommar, knappt ens som en dålig svensk sommar.

Den rekordkalla medelhavsvintern 2011/2012 var Malta det enda medelhavsland som inte fick någon snö. Men vi var inte långt därifrån med 2-3 grader flera nätter och endast 5-8 grader på dagarna i februari.

Även om det var extremt förra vintern så blir det sällan mycket varmare än 15-18 grader en riktigt fin solig dag i januari/februari. Inte sällan känns det både rått och småkallt trots att termometern visar en hyfsad vintertemperatur.

Jag skulle söka mig längre bort om det var kyla jag ville slippa. Husen kring Medelhavet har sällan ordentlig uppvärmning och man fryser mer än vad man hade gjort hemma i vintriga Sverige!

Testa hellre att hyra ett ställe en vinter och känn efter om vintervädret är något för er. Det ger också en bra möjlighet att se om orten verkligen är lika trevlig under lågsäsong som under högsäsong.
 
Toppen