Senaste nytt

Transitvisa 48 timmar i Beijing

xz0781

Medlem
Jag fick 48h transitvisa utan problem i Shanghai förra året men funkar det likadant i Beijing? Någon som har konkret erfarenhet i modern tid. Lite kluvna budskap när man googlar på det.
 

Dr. Miles

Expert
Fungerar lika bra i Peking.

Har de ändrat reglerna i Beijing nyligen?
Jag trodde att som svensk medborgare kan man inte komma in till landside i Beijing utan transitvisum.

CVASC skrev:
You need to apply for a visa unless you belong to the following categories:
.
.
(4) Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa.
 

xz0781

Medlem
Det är just det här som gör mig lite förvirrad. Texten på Visaforchina.org är ju otvetydig men samtidigt så fick jag ett 48-timmars transitvisum instämplat i passet i Shanghai i dec 2011 utan att ens be om det. Finns det skillnader mellan Shanghai och Peking i reglerna?
 

Dr. Miles

Expert
Det är just det här som gör mig lite förvirrad. Texten på Visaforchina.org är ju otvetydig men samtidigt så fick jag ett 48-timmars transitvisum instämplat i passet i Shanghai i dec 2011 utan att ens be om det. Finns det skillnader mellan Shanghai och Peking i reglerna?

Det är jätteskilnad mellan Beijing och Shanghai.
Du kan läsa texter från länken i min tidigare inlägg, där det står att transfer i Shanghai är undantaget.
Upp till 48 timmar i Shanghai behöver du som svensk medborgare inte transitvisum och du kan åka till stan under de 48 timmarna.
 

xz0781

Medlem
OK, tack för infon, då blir det till att slanta upp för ett visum för man vill knappast tillbringa 24h på PEK flygplats.
 

Dr. Miles

Expert
Shanghai-undantaget är pga/tack vare att all transfer passagerare mellan två internationella flygningar* måste gå genom immigration in till Kina och ut från Kina igen. Det är ungefär samma sätt som amerikanska flygplatser.

(* numera finns det vissa undantag om man byter mellan två China Easterns internationella flygningar. )
)
 

Fredrik

Medlem
Som jag läser Timatic borde det vara ok att ha 24 timmar i Peking.

Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets

for a max. transit For details, click here time of 24 hours. Transit
incl. two stops, with a total transit time of 24 hours, within

China (People's Rep.) is permitted.
Visa required, except for Nationals of Sweden holding

confirmed onward tickets for a max. transit For details, click here tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from

Shanghai Hongqiao (SHA) or Shanghai Pudong (PVG).
- All transiting passengers are subject to a check by

immigration officials. Passengers in transit are required to

hold passports or passport replacing documents that are
accepted for entry into China (People's Rep.). For more
details on document requirements, please enter China
(People's Rep.) as a destination.

- Leaving the transit area is allowed.
 
Toppen