Senaste nytt

Sätena som halverar boardingtiden

Jacob

Medlem
Kul artikel i Svd.

Företaget Molon Labe Designs har tagit fram en ny sorts säten som de påstår kan halva boardingtiden. I deras flygstolar går den yttersta stolen att lossa och skjuta in över mittensätet. På så sätt kan bredden på gången ökas från 48 centimeter, som är standad idag, till 1,1 meter.

Sätena som ska halvera boardingtiden | Resor | SvD
 

Dr. Miles

Expert
Jag såg en japansk tecknadserie(anime) där beskrev framtidens flygplan.
En idé var att man har skapat moduler av olika flygplanstyp och placerar den på flygplatsen(gaten).
Folk sätter sig respektiv sittplatser innan redan vid gaten.
När inkommande flygplan dockar till gaten, byter man hela modulen mellan gaten och på flygplanet.

Sedan tror jag inte att det är så enkelt att implementera då det krävs ganska många flygplansmoduler på märken och andra flygplatser måste också ha samma system.
 
Låter som det kan bli ökad vikt?. Så man får ställa kostnaden för boarding tiden mot kostnaden för extra vikt.
Personligt tror jag mer på stenkontroll på vilka som ska boarda och när man Boardar tex på en 737:a både fram och bak samtidigt så kortar man tiden. Lägger man sedan till att de som sitter vid fönster får boarda först...så sänker man tiden ytterligare.
Tar man en A321:a tex så kan man få ner boarding tiden rejält om man använder B dörren....dock är det sällan till aldrig man gör det.

Här är en ganska bra länk om information om det jag just skrev.
Airplane Boarding
 

Lonelyflyer

Medlem
Tyvärr kommer man aldrig ifrån det faktum att det är levande människor man har att göra med
Människor som inte dyker upp vid gate, såna som vill boarda sist av alla fast man har plats 16A och ska in mitt i planet
Nån som inte får upp väskan..osv osv

eftersom ja själv oftast startar från OSD så märker man otrolig skillnad när möjligheten till boarding både fram och bak finns.
Ja önskar fler flygplanstyper och flygplatser hade den möjligheten
 

Tjaeng

Medlem
Skulle inte det här haverera samma ögonblick som nån person med mittensäte stiger på planet innan aisle-snubben gör det?
 

Chrille

Medlem
Jag ser framför mig hur folk kommer i fel ordning, krånglar med stolarna, klämmer sig, fastnar med väskor, blockerar varandras framfart. Det kommer att gå ännu långsammare än idag.

Om man vill få snabbare turn-around finns det andra moment att tjäna tid på. Ta bort stolsfickorna (som Ryan), och ge fan i att gå runt och lägga bältena i kors (kan man inte ha en upprullningsmekanism som i bil och buss?). Räkna människorna när dom går ombord i stället för när dom satt sig. Strängare efterlevnad av bagagereglerna.
 
Toppen