Senaste nytt

Nextjet startar i Västerås?

Hört att Nextjet kanske börjar flyga VST-CPH & HEL...
Är det någon som hört samma sak och vet mer?

För mig som boende i Västerås skulle det vara mer än guld värt om vi kunde få tillbaka en flygning på VST-CPH och speciellt med en tidig avgång (runt 06-08 och helst varje dag om man får drömma sig iväg lite....)
Vore fantastiskt trevligt att få tillbaka VST-CPH!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Låter ganska osannolikt, men jag hoppas precis som du..:)

Problemet är väl att linjen bara gör en nytta om man har CPH som slutdestination. Nextjet har ju code-share med SAS, men det är ju nästan samma linjer från CPH som ARN.. Att sitta 1h30m i buss till ARN eller SAAB 340 till CPH gör detsamma för mig.

Ska efterforska lite om ryktet, och se vad som dyker upp!

HEL vore intressant, men då krävs ett samarbete med Finnair. Med tanke på Nextjets relation till SAS och Flybes till Finnair kan man nog glömma det..

Nextjet till CPH och Flybe till HEL vore perfekt!
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Det verkar faktiskt ligga något bakom ryktet....

Flygskolan som ligger på Hässlö (SAA) har nyligen knutit ett närmre samarbete med Nextjet där de ska "leverera" typade piloter till Nextjet.

Scandinavian Air Tech, som servar plan på Hässlö, har även ökat sin verksamhet och tar nu även hand om mer avancerade och större jetplan (b.la en som ägs av Hästens sängar). Möjligt att Nextjet kommer sköta sin service i Västerås.

Scandinavian Air Tech finns också i Arvidsjaur, och dit har Nextjet redan en linje.
 

twiggs

Medlem
Låter ganska osannolikt, men jag hoppas precis som du..:)

SAS tyckte sist man flög den (op by Cimber) att linjen gick bra, det som ställde till det var problem med besättningsövernattningarna som kostade skjortan. Man hade långt gångna planer på att utöka till 2 dagliga avgångar men om jag minns helt rätt så prioriterade man istället PLQ då denna vid tillfället hade utvecklats än bättre än VST. Eftersom man inte lyckades få loss någon maskin ytterligare för en avgång mitt på dagen så lade man ner linjen då den var olönsam, men skulle varit lönsam om den fick 2 avgångar... Konstigt egentligen!

Jag tror absolut att det finns marknad för en linje VST–CPH!
 

Adamsson

Medlem
Ja, det skulle ju vara trevligt med lite mer trafik på vår fina flygplats. Dessutom skulle företag nog spara in en del på att flyga sina anställda VST-CPH och sedan vidare ut i världen än att sätta dem i taxi till och från Arlanda. :)

På den tiden SAS själva flög CPH-VST så flög dem med Boeing 737 på slutet. Lite overkill kanske, men trevligt!
 
Har folk i min närhet som jobbar på flygplatsen, inget 100% säker källa såklart men det ligger väl på planeringsstadiet just nu.
Ingenting som är klart alltså, jag håller dock tummarna!
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Jag har mailat Nextjet och frågat om det blir ingen egen ATR utan ett utökat samarbete med Danubewings och deras maskiner som ska flyga Nextjets linjer.
 
Toppen