Senaste nytt

Nytt flygbolag i Litauen - Air Lituanica

Jacob

Medlem
Litauen har länge stått utan nationellt flygbolag och flygförbindelserna till och från Vilnius kan knappast beskrivas som goda. Men nu görs ett nytt försök att starta ett nationellt bolag som kommer få namnet Air Lituanica.

Målsättningen är att vara igång i februari 2013 och på senaste presskonferensen presenterades ett planerat linjenät med flyglinjer från Vilnius och Kaunas till Amsterdam, Bryssel, Kiev, London, Moskva och Palanga.
 

Palazzi

Medlem
Intressant, men jag räds att det blir 3:e bolag i Balticum som kommer visa röda siffror. Ett sammangående mellan staterna för ett gemensamt bolag vore nog bättre.......utnyttja lite stordriftsfördelar.

Jag är väl lite fördomsfull, men jag skulle faktiskt inte vilja flyga ett Litauiskt bolag... Det kanske inte är något mer fel på deras säkerhetstänk än på andra öststaters, men efter att ha besökt landet....Ja, det känns sådär...
 
Last edited:

Agö

Medlem
Intressant. SAS matar ju t ex pax till/från Palanga och Vilnius idag (liksom airBaltic).

Det verkar vara lite stökigt kring bildandet av Air Lituanica. Kaunas stad verkar minst sagt obenägna att teckna upp sig för aktier. Projektet verkar drivas av Vilnius politiska ledning.

Kubilius called the idea of Air Lituanica unrealistic :: The Baltic Course | Baltic States news & analytics

I "affärsplanen" säger man sig villiga att i ett andra steg öppna linjer till Stockholm, München, Berlin, S:t Petersburg, Hamburg och Tbilisi.

Air Lituanica presented in Kaunas :: The Baltic Course | Baltic States news & analytics
 
Toppen