Senaste nytt

Köpenhamn-Riga T&R - airBaltic levererar!

Agö

Medlem
BAKGRUND

Hemma hos oss i Köpenhamn diskuteras det flitigt resor. Min sambo och jag reser frekvent i tjänsten men det har inte hindrat oss från att under året genomföra ett antal privatresor till olika ställen runt omkring Europa. I början av oktober uppstod en lucka i vårt tämligen späckade program. Jag lanserade flera festliga förslag, bl a förlängd helg i Lissabon. Sol, bacalhau och friska fläktar från Atlanten. Så blev det inte. Vi kom istället att boka en helg i Riga. Nedköp? Kanske det men med facit i hand visade det sig bli en värdig vistelse.

BOKNING

Vi bokade två nätter på Old City Boutique Hotel i Rigas gamla stadskärna till ett sammanlagt pris av ca 1500 kronor. Övernattning i Riga är alltjämt billigt och domineras av Radisson som har hela fyra hotell med centralt läge. Old City Hotel var en trevlig överraskning - frukosten höll hygglig standard och rummet var klart godkänt om än utan lyx.

Flyg då? Jo, lotten föll av förklarliga skäl på airBaltic, Lettlands kronjuvel och fram till 2009 samägt av SAS. Jag visste sedan tidigare att bolaget allt som oftast trafikerar CPH-RIX med en Dash-8 Q400NG - jag hade inte flugit Dash sedan SAS slutade köra dessa flygplan. Vi tryckte igenom bokningen via airBaltics hemsida till en kostnad om 178 EUR för två (bokningsklass Basic, L). Bokningsprocessen på airBaltic är minst sagt påfrestande: tillägg hit och dit, på förhand ifyllda försäkringar och bagage (airBaltic tar saftigt betalt för incheckat bagage i ekonomiklass), och förval av säte och mat. Det är snårigt och lätt att tappa tålamod. Det påminner närmast om ett visst irländskt lågkostnadsbolag.

I samband med att vi bokade flyg lade jag även in en Optiontown-uppgradering, dock enbart på hemresan då vi likväl hade tillgång till lounge på CPH genom EBG och kunde äta frukost i lugn och ro där. Fyra dygn före hemresan fick jag besked om att uppgraderingen gått igenom till en kostnad om 156 EUR för två. Det skulle visa sig bli en vinstlott.

UTRESA KÖPENHAMN-RIGA

Vi unnade oss en taxi från vår lägenhet i centrala Köpenhamn till Kastrup Terminal 2. Redan på förhand hade vi printat boardingkort och bagage hade vi inte köpt till (vi fick nöja oss med de åtta kilo handbagage som airBaltic tillåter) så vi kunde direkt ta oss till säkerhetskontrollen. Denna lördagsmorgon var det i princip inga köer så det tog oss allt i allt 30 minuter från vår port till SAS Scandinavian Lounge. Kan vara nytt rekord för egen del. Loungen var denna morgon lika öde som säkerhetskontrollen - väldigt skönt att kunna äta frukost i lugn och ro vid braskaminen. Allt eftersom droppade det in lite gäster men så lite folk har jag nog aldrig sett i denna lounge.

Riga 2012 005.jpg

Boarding kl. 07:15 via gate C5 innebar bussgate, föga förvånande. Allt gick som det skulle och vi satt redo på planet redan kl. 07:30. Kärran denna morgon var knappt halvfull, primärt letter.

Flight: BT132
Avgång: 07:45
Ankomst: 10:25
Flygplan: Dash-8 Q400 Next Generation
Registreringsnummer: YL-BAJ
Klass: Ekonomi
Sittplats: 13D och 14D

Riga 2012 006.jpg

Riga 2012 007.jpg

Riga 2012 010.jpg

Riga 2012 012.jpg

Flygturen till Riga denna morgon var behaglig, det fanns som sagt gott om plats ombord. Planet gav ett fräscht intryck, airBaltic annonserade stolt att man satt in nya stolsfickor :rolleyes:. Stolarna i sig var inte mycket att yvas över, de är tunna utan att vara obekväma och erbjuder förbluffande generöst benutrymme. Det såldes frukostpåsar (vi avstod) och diverse från försäljningsvagnen (vi avstod). Jag fokuserade istället på att studera airBaltics linjenät: flera godbitar som Baku och Tashkent finns.

Vi landade på utsatt tid och bussades in till ankomstterminalen. På den korta sträckan passerade vi vad som förmodligen sägs vara Europas största flygmuseum. Tyvärr hann vi inte med ett riktigt besök där. En kärra spottades dock!

Riga 2012 015.jpg

Från bussen gick de flesta resenärer mot transit medan vi och några till fortsatte ut i ankomsthallen. Väl där köpte vi taxibiljett till Baltic Taxi (som måste vara airBaltics egna taxibolag...) för 10 lats och fortsatte ut till väntande taxi. För att göra en lång historia kort fick vi hela Lettlands 1900-talshistoria rabblad av den pratglade taxichauffören. Av misstag nämnde jag att jag var svensk varvid genmälet från chauffören blev "We hate Swedes". Förklaringen ligger förstås i den s k baltutlämningen, något som fortsatt sätter sina spår hos många äldre letter.

RIGA

Dagarna i Riga gick fort. Vi hann med besök på utmärkta Museum of the Occupation of Latvia 1940-1991, vandra runt i den gamla stadsdelen, se Centralmarknaden i Riga (inhyst i gamla zeppelinarhangarer!), en utflykt till mysiga Jürmala med synnerligen intressant och blandad arkitektur, drinkar i skybaren på Radisson Blu och äta förträfflig mat på Bergs, signerad Kaspars Jansons.

Ett axplock ur samligen kan jag väl bjuda på:

Riga 2012 036.jpg

Riga 2012 043.jpg

Riga 2012 057.jpg

Riga 2012 060.jpg

Riga 2012 074.jpg

Riga 2012 079.jpg

HEMRESA RIGA-KÖPENHAMN

Vi anlände till Rigas flygplats i ovanligt god tid, mycket p g a vädret som inte bjöd särskilt många alternativ. Vi hade närmare tre timmar till avgång och checkade in vid den enda öppna incheckningsdisken (airBaltic hanterar även incheckning för ett stort antal andra bolag på RIX). Fast-track fanns tillgänglig men om sanningen ska fram spelade det ingen roll då vi knappt såg en annan människa på den sidan av säkerhetskontrollen.

airBaltic Business Lounge på RIX (intra-Schengen) var enligt min mening en positiv överraskelse. Två våningsplan, det övre med bl a vilstolar, öppet, ljust och med panoramavy över plattan och en av startbanorna. Vi tog plats på övervåningen och under den tid vi var på plats var det som mest ett tiotal andra gäster i loungen. Totalt har loungen ett nittiotal platser. Ett gäng Mac-datorer finns och internet erbjuds kostnadsfritt.

Dryckesmässigt erbjöds vin, öl, sprit m.m. Loungen stoltserar särskilt med ett brett utbud av vatten (ja, sant)! Matmässigt är det fattigare; färdiga smörgåsar, soppa, croissanter, chips, frukt, småkakor samt möjlighet att göra sina egna mackor. Timmarna gick emellertid snabbt att fördriva med god hjälp av bc.se.

Bilder från loungen har ju erbjudits t ex i deltamartins trevliga reportage men läsarna är sannolikt alltid törstiga på fräcka bilder. Nåväl, här kommer lite blandad kompott av varierande kvalitet (dålig fotograf, dålig iPhone-kamera).

Riga 2012 083.jpg

Riga 2012 084.jpg

Riga 2012 085.jpg

Riga 2012 086.jpg

Riga 2012 087.jpg

Riga 2012 088.jpg

Riga 2012 089.jpg

Riga 2012 091.jpg

Riga 2012 094.jpg

Plötsligt hade klockan blivit 18:30 och det var dags för boarding, gate B17 innebar precis som i Köpenhamn buss till planet. Boarding var effektiv och 18:50 satt vi faststpända i stolarna. Återigen väntade en fin Dash-8.

Riga 2012 095.jpg

Flight: BT139
Avgång: 19:05
Ankomst: 19:50
Flygplan: Dash-8 Q400 Next Generation
Registreringsnummer: YL-BAI
Klass: Affärsklass
Sittplats: 1A och 2A

Väl ombord hjälpte flygvärdinnan till med våra jackor och vi erbjöds antingen apelsinjuice eller vatten före take-off. Vidare erbjöds tidningar, jag valde att bläddra lite i Economists fattigare kusin Newsweek. Även meny delades ut. Bakom mig fanns ett skynke, jag väntade med spänning på om detta skulle användas.

Riga 2012 099.jpg

Riga 2012 097.jpg

Väl i luften var flygvärdinnans första åtgärd att dra för skynket! Tyvärr fanns det inte en avdelare även för gången så det blev en hel del spring till den främre toaletten under flygningen. Förutom oss var det ytterligare en passagerare i affärsklass denna kväll. Blockerade säten givetvis och gott om benutrymme. Ekonomiklass var full till sista plats.

Vi erbjöds drink före maten, jag valde rött italienskt vin (två valmöjligheter) som - sig bör - serverades ur riktigt glas.

Kvällens meny:

Aptitretare
Seared beef with mustard sauce

Hyggligt goda skivor med lövtunna bitar senapsmarinerat nötkött och kapris

Huvudrätt
Haddock fillet with roasted vegetables and anchovy butter

Toppengott, minns inte när jag åt en så god fiskrätt ombord på ett flyg senast. Koljan var perfekt tillagad och hade inte belastats med segt ytskikt e d. Goda ugnsbakade grönsaker kompletterade fint.

Efterrätt
Cooked cream with fresh berries

Återigen en fullträff.

Till detta varmt bröd av olika slag samt smör.

Maten serverades med plast respektive folie på (det vet vi ju vad vi tycker om...). Kanske är det inte endast de skandinaviska facken som kräver denna typ av servering. Och jag kan förstå varför - jag höll på att bränna mig på folien :D

Riga 2012 100.jpg

Riga 2012 101.jpg

Påfyllning av vin erbjöds under hela flygningen och kaffe serverades tillsammans med en liten bit Toblerone. Jag bad aldrig om något starkare till kaffet. Möjligtvis erbjöds Riga Black Balzam ;)

Överlag var servicenivån på en mycket hög nivå utan att vara påtrångande. Titt som tätt ställdes frågor om vi hade det bra ombord och om vi önskade något mer att dricka. En utmärkt upplevelse på 1 timme och 45 minuter.

Vi landade i Köpenhamn fem minuter före utsatt tid, 19:45 lokal tid.

Sammanfattningsvis kan jag rekommendera en uppgradering med Optiontown på airBaltic. Det är en prisvärd upplevelse på kortdistans. Jag kan inte på rak arm komma på något att anmärka på. Att betala fullpris är väl däremot knappast något alternativ.

Vi kan bara hoppas att airBaltic reder ut den ekonomiska krisen. Jag kommer i vart fall att hålla ögonen öppna på resor med bolaget till Tbilisi framåt våren. Och då förhoppningsvis i C.
 

Agö

Medlem
Köpenhamn-Riga T&R - airBaltic levererar!

Det kommer att bli efterregistrering dessvärre. airBaltics hemsida möjliggör dessvärre inte registrering av annat kort än BalticMiles och jag "glömde" att fråga vid incheckning och i lounge.
 

Jacob

Medlem
Tack för en trevlig rapport! Jag har också mycket goda erfarenheter av Air Baltics business class. Jag har för övrigt smakat deras balsam likör, vet inte riktigt vad jag tycker om den, jag tänker hostmedicin, men det är en riktig klassiker i alla fall.

Inget mousserande vin före avgång förresten? Det har erbjudits förut.

Det kommer att bli efterregistrering dessvärre. airBaltics hemsida möjliggör dessvärre inte registrering av annat kort än BalticMiles och jag "glömde" att fråga vid incheckning och i lounge.
Jag har aldrig lyckats få poängen att automatiskt registreras på mitt Eurobonus konto ens när jag uppgett kortet vid bokningen/incheckningen, det brukar alltid sluta med efterregistrering.
 

rob74

Medlem
Tack för reportaget!
Kul att airBaltic levererade! Har inte själv åkt med dem ännu. Får kanske bli en sväng till Riga vid tillfälle då... :)
 

Igorius

Medlem
Ser ut att ha varit en mycket behaglig resa, och hemresan i C tycks ju ha varit minst sagt prisvärd (särskilt med tanke på hur galet billiga era ekonomibiljetter var)!

Det enda som egentligen talar emot att försöka lägga in RIX som obligatoriskt stopp på alla intra-EU-resor är väl att airBaltic bara ger extrapoäng till EB...
 
Toppen