Senaste nytt

Swedavia introducerar baggage drop automater på Arlanda

Jacob

Medlem
I dagarna installeras den första automatiska bagageinlämningen på Stockholm Arlanda terminal 5. Rent praktiskt innebär det att passageraren checkar in via en automat, precis som idag, och får boardingkort och bagagetagg utskrivet av automaten. Passageraren tar sedan bagaget till en "Self Service Bag Drop" där passageraren läser av streckkoden på bagagetaggen och följer sedan instruktionerna som ges på en pekskärm.

Vilka flygbolag som kommer använda den nya automatincheckningen framgår inte i Swedavias pressinformation, dock poängterar Swedavia att SAS och Norwegian fortsatt kommer ha bemannad bagageinlämning.

Under 2013 kommer fler liknande installationer tas i bruk på Swedavias flygplatser runt om i Sverige.
 

fly4fun

Medlem
Jag vet inte hur vanligt det är där ute, men jag gjorde nått liknande i Munchen. Tycke det tog ganska lång tid, trots att man är ganska erfaren resenär.
 

Jacob

Medlem
I dagarna installeras den första automatiska bagageinlämningen på Stockholm Arlanda terminal 5. Rent praktiskt innebär det att passageraren checkar in via en automat, precis som idag, och får boardingkort och bagagetagg utskrivet av automaten. Passageraren tar sedan bagaget till en "Self Service Bag Drop" där passageraren läser av streckkoden på bagagetaggen och följer sedan instruktionerna…
 
Jag har också använt denna lösning i MUC. Vi var en grupp på ca 20 personer och vi provade lite olika alternativ, en del gick direkt till bemannade diskar, en del till "vanliga" incheckningsautomater och några däribland jag gick till den helautomatiserade incheckningen.

De som tog absolut längst tid på sig att bli klara var vi som körde helautomatiserat. Väldigt omständligt tyckte jag det var, dessutom bootade apparaten om för ett par av oss mitt under proceduren. Men jag skall absolut ge det en chans till nästa gång i MUC.
 

JonW

Medlem
Jag blev ater utvald att prova detta med SAS i torsdags. Funkade ratt smidigt nar man val forstod att man inte kunde halla scannern for nara.
Markligast var att jag for forsta gangen i modern tid flog utan att nagon stans behova visa nagon form av leg. Tva ben t o m.
Security ar ju nojda med BP pa ARN, och SAS kollar aldrig vid gate inom Schengen, men baggage drop brukar faktiskt kolla.

Ratt markligt bade med tanke pa sakerhetsaspekten och for att det oppnar mojlighet till helt gratis namnbyten.
 
Toppen