Senaste nytt

Bokningsklass Y - vanlig economy eller extra?

Ikaros

Medlem
Hej! Ska resa från Stockholm till Kanada via Frankfurt. På biljetten står Class Y på båda sträckorna men det står Economy extra på ARN-FRA och endast Economy på resan från Frankfurt till Kanada. Resan är en SAS resa men sträckan Frankfurt- Kanada sköts av Air Canada. Vet någon vad som gäller och vilken service man kan vänta sig? Spelar ju inte så stor roll på ARN-FRA men på long-haul segmentet är det ju lite mer viktigt. Tacksam för hjälp!

Ps har letat runt om detta men blir inte riktigt klok på det. Ds
 
Precis. Ingen Premium Economy på AC. Beroende på bokningsklass kan du åtminstone på välja sätena längst fram i eco-kabinen (dvs. första raden = mer benutrymme) som annars är reserverade för betalning eller AC Elite.
 

Appfly

Medlem
Om det är så att du bokat via SAS och därmed betalat Eco Extra för hela sträckan så är det surt att hamna i Eco. Kan vara värt att kolla om det finns liknande avtal mellan SAS och AC om att SAS Y blir Z (business) som det finns mellan SAS och TG något jag åtnjöt på en resa. OBS det gäller att få tag på en person som har koll, fick först negativt svar men till slut visade det sig att jag hade rätt. OBS har ingen aning om Detta gäller på AC, men värt en chansning ;)
 

Ikaros

Medlem
Tack för alla hjälpsamma svar! Anledningen till att jag blev lite förvirrad är att 1) biljetten var mkt dyr 20kkr tor och 2) att det står att de erbjuder premium economy på vissa flighter från Europa (se länken och scrolla längst ner)...

Air Canada


Premium Economy
The Premium Economy class is mostly offered on the international B767-200 aircraft, and a few B767-300s on the routes to Europe. Cabins offered in this class are similar to that of the cabins offered on the North American Executive Class, with seats pitched at 38-44’’ and 18’’ reclining, and 2-2-2 configuration. Entertainment here is provided on the main screen. In the Economy Class , featuring on all aircrafts, seats of 17-17.2’’ width are pitched at 30-34’’
 

agehall

Medlem
Om du är bokad på en YSXTRA så är det kört. Den bokas i Y hos AC och det är economy. Vad jag kan se finns det inga (SK) economy extra fares som bokas i business med AC.
 

agehall

Medlem
Tack för alla hjälpsamma svar! Anledningen till att jag blev lite förvirrad är att 1) biljetten var mkt dyr 20kkr tor och 2) att det står att de erbjuder premium economy på vissa flighter från Europa (se länken och scrolla längst ner)...

Air Canada


Premium Economy
The Premium Economy class is mostly offered on the international B767-200 aircraft, and a few B767-300s on the routes to Europe. Cabins offered in this class are similar to that of the cabins offered on the North American Executive Class, with seats pitched at 38-44’’ and 18’’ reclining, and 2-2-2 configuration. Entertainment here is provided on the main screen. In the Economy Class , featuring on all aircrafts, seats of 17-17.2’’ width are pitched at 30-34’’

Mjaha, det är isåfall något nytt. Vart ska du och när?

Att biljetten blir dyr när det inte finns premium ekonomi är inte så konstigt - du bokas ofta i en relativt hög bokningsklass i economy, vilket kan vara dyrare än business.
 

agehall

Medlem
Ska vi då gissa på att du ska med AC839 som traffikeras av en en 763? Jag ser iaf ingen premium economy på den när jag tittar så du får nog tyvärr räkna med att sitta i vanlig economy.
 
Toppen