Senaste nytt

Hur tolka INTERNATIONAL CONSTRUCTION i fare rules

tomeck

Medlem
Hejsan,

Hittar på expertflyer följande SK fare för SIN-ARN ZSGBIS (samt DSGBIS,CSGBIS). Läser man igenom texten finns inte mycket restriktioner förutom de säger går kombinera med LH/LX/SQ/SK.

Dock längst ner står under "INTERNATONAL CONSTRUCTION"

SK_ZSGBIS_20121006.png

Tolkar jag detta rätt att denna fare endast går att använda om man flyger mellan SIN-CPH på ZSGBIS och sedan Z-ticket class mellan CPH-ARN?

Ber om ursäkt om detta är besvarat någon gång tidigare.
 

Gnopps

Medlem
Detta är inget jag vet säkert men som jag förstått flygpriser så har inte flygbolag tusentalspriser som de uppdaterar hela tiden. Istället har de zonpriser med tillägg. I detta fallet har SAS ett grundpris SIN-CPH. Därefter har de "add-ons" till diverse flygplatser, ex att Kiruna ska kosta grundpriset + X kronor. Samtliga dessa add-ons baserar sig på grundpriset. På så sätt slipper SAS ändra priset för varje stadspar separat utan kan istället nöja sig med att justera grundpriset, då ändras alla add-on priser samtidigt. Återigen, detta är inget jag vet 100% säkert.

Så för att svara din fråga; du kan ignorera fare construction. Enligt vad jag förstår kostar Stockholm grundpriset + 0DKK, dvs. det är samma pris till båda städer. I realiteten blir Stockholm lite dyrare eftersom det extra bytet innebär extra bränsletillägg och skatter.
 

tomeck

Medlem
Så för att svara din fråga; du kan ignorera fare construction. Enligt vad jag förstår kostar Stockholm grundpriset + 0DKK, dvs. det är samma pris till båda städer. I realiteten blir Stockholm lite dyrare eftersom det extra bytet innebär extra bränsletillägg och skatter.

Ok, men det är fortfarande så att det bara gäller via CPH antar jag? Annars skulle nog varit för bra.
 

Gnopps

Medlem
Om du måste flyga vi CPH eller inte har inget med fare construction att göra. Då får du titta på routing rules (separat knapp på EF om jag minns rätt) samt Transfers och Flight Application i biljettreglerna.

Nu har jag inte tittat närmare på det här priset, men jag skulle gissa att man måste flyga med något SK-kodat plan BKK/SIN-CPH/ARN. Om det finns SK-kod på Thais kärra BKK-ARN kanske du får använda den?

Titta lite på prisreglerna och experimentera på matrix.itasoftware.com!
 

tomeck

Medlem
Tack för svaret. Såg det i routing rules, andra fare jag har kollat på har haft med den informationen även ha med dessa i rules varför jag normal inte kollat på routing. Så min tabbe.

Tack för svaret.
 
Toppen