Senaste nytt

THAI First class: Beijing-Bangkok

Dr. Miles

Expert
I mars 2012 begav jag mig till kalla Beijing med SAS i Economy class som jag bokade för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus firade 20 års jubileum. Men Beijing var inte min slutdestination.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng(då).
Den här är den tredje flighten av resan.

  1. http://www.businessclass.se/reserapporter/4747-sas-economy-class-stockholm-koepenhamn.html
  2. http://www.businessclass.se/reserapporter/4786-sas-economy-class-koepenhamn-beijing.html



Jag anlände till Beijing flygplats terminal 3 ca 1,5 timmar före planerad avgångstid.

THAI Royal First class check-in desk var upptagen så gick jag till Royal Silk(Business) class check in bredvid som var ledig.
THAI First class PEK-BKK_01.jpg
En kvinnlig agent i 30 års åldern var nonchalant och frågade mig "Flyger du i Business class?" på ett stöddigt sätt.
Jag sa "Jag flyger i First class" på kinesiska och la fram mitt pass och utskrift av e-ticket.
Hon blev tyst en stund och började prata engelska med mig.
Jag svarade på kinesiska men hon fortsatte prata engelska.
Det är ett typisk kinesisk agerande. Om man säger "förlåt" på kinesiska har man erkänt sitt misstag och tappar ansiktet. Men om man säger "sorry" betyder inte lika allvarligt.

Hon sa att hon inte kunde ge mig en fönsterplats då alla fönsterplatser var upptagna.
Jag sa att det var okej med gångplats och jag fick mitt boardingkort med plats 1F. Bagaget var taggade till Bangkok med Prio tag.
Jag sa hejdå till henne när jag lämnade disken men hon svarade inte ens. Kanske hon skämdes.

Jag gick mot lilla tåget som går mellan T3C(check in och inrikesterminal) och T3E(utrikesterminal).
Vid kontrollplats av boardingkort såg jag en stor grupp av kanadensiska ungdomar i träningskläder (kanske 50 pers) och jag insåg att jag måste komma till immigration före dem annars skulle jag inte hinna till min flight.
Jag hade tur då de samlade dem före tåget och väntade på andra i gruppen.
THAI First class PEK-BKK_03.jpg

Efter liten tågfärd kom jag till immigration på T3E. Det var ganska lång kö då många flygningar till USA&Kanada avgick nästan samtidigt. Efter lång stund blev det min tur men själva passkontrollen gick ganska fort.
Vid säkerhetskontrollen efter immigration kunde jag gå Express Lane.
Bra! tänkte jag. Men nej, de släppte in några barnfamiljer före mig och det tog tid.
De hade med sig flaskor med vatten eller annan vätska i. Familj med litet barn har rätt att ta med sig vatten och andra lösa måltider för barnet. Men de tog inte fram de flaskorna från sin väska och det ledde till återkontroll flera gånger när den upptäcktes vid röntogenmaskin. Det tog över en kvart bara vid säkerhetskontrollen.

Jag traskade mot Air Chinas First class lounge. Loungen var nästan identisk som Busieness class loungen som finns på andra sidan av taxfreeområdet.
Beijing Air China First class lounge_02.jpg

Det var kanske anningen mindre folk än i Business class loungen, men utbudet av mat och drycker såg likadana ut.
Beijing Air China First class lounge_07.jpg

Jag tog lite dim sum och wokade fläskkött och grönsaker samt stekt ris med räkor.
Te till maten blev det så klart. Jag tog en sort av Oolongté som heter Tieguanyin.
Tyvärr hade jag inte tid att vänta för att smaken skulle bli lagom. Boarding av min flight hade börjat.
Beijing Air China First class lounge_20.jpg
Beijing Air China First class lounge_22.jpg

Jag gick till gaten och visst boardingen hade redan börjat när jag kom. Det var ingen kö alls på First/Business class sida.
Jag visade mitt bordingkort och fortsatte mot bryggan.
Det fanns två ingångar för denna flight. En för First class/Business class, en annan för ekonomiklass.

Planet var Airbus A340-600(346). Jag blev faktiskt lite förvånad när jag bokade denna resa och såg att det var 346. Det brukar vara Boeing B747-400 på denna flight.
THAI First class PEK-BKK_06.jpg

Jag blev välkommnad av THAIs kabinpersonal med sedvanlig wai.
1F var det min plats och jag var förvånad att det var full beläggning i First class, medans i Business class såg ut mellan 60-70% beläggning.
Hoppas det betyder att det går bra för THAI.
THAI First class PEK-BKK_10.jpg

En flygvärdinna i 50 års åldern kom och hälsade mig, tilltalade med namn. Hon beklgade att det tyvärr inte fanns någon japansk tidning onbord. Jag sa till henne att det var okej och tog Bangkok Post istället.
En manlig kabinpersonal kom och frågade mig om jag ville dricka champagne före flygning. Han tog med sig en flaska Dom Perignion och jag tackade för ett glas.
Jag måste säga att jag är verkligen ingen vin-/champagnekännare men jag tyckte att DOM var lite för surt för min smak.
THAI First class PEK-BKK_18.jpg

Ett thaliländskt par som satte ifrån sig varanndra i First class och en av dem satte fönsterplats bredvid mig.
Jag erbjöd mannen att vi kunde byta plats så att de kunde sitta bredvid varanndra.
Mannen tackede mig med rejäl handskakning och jag flyttade mig till 2F.

En flygvärdinna delade ut meny och även frågade mig om vad jag ville äta till huvudrätten. Jag valde Beef Tenderloin.

Beijing-Bangkok
Flight: TG615 med THAI
Avgång: 17:05
Ankomst: 21:20
Flygplan: Airbus A340-600
Klass: First Class
Sittplats: 02F(flyttad från 01F)


Planet lämnade gaten några minuter före tidtabellen, men det var lång kö för take off. Vårt plan var 7:e plats i kön.
Det tog en lång stund innan säkerhetsbältesskylten släcktes efter planet lyfts.

En manlig kabinpersonal delade ut en varm handduk och macadamia nuts, sedan beställde jag Gin&Tonic med pyttelitet Gin.
THAI First class PEK-BKK_27.jpg

Jag gick till toa före maten. Så här ser toaletten ut i främre kabin på THAI Airbus A340.
THAI First class PEK-BKK_30.jpg

En manlig kabinpersonal tog fram bordet och dukade fram.
Först kom kanppén och sedan kom förrätt och brödkorg.
THAI First class PEK-BKK_29.jpg THAI First class PEK-BKK_31.jpg

Soppan var välkryddad och smakade bra.
THAI First class PEK-BKK_34.jpg

Beef Tenderloin till huvudrätt, men det var tyvärr inte lika mört som namnet.
THAI First class PEK-BKK_37.jpg

Till maten serverade de ost och frukt från vagnen. Jag tog några bitar melon och liten glas portvin.
THAI First class PEK-BKK_39.jpg THAI First class PEK-BKK_41.jpg

Efterrätten var chokladkaka som hade just lagom konstitens.
THAI First class PEK-BKK_42.jpg

Jag tittade på filmen efter maten, men jag blev trött mitt i filmen så sänkte stolen till sängläge och slumrade till lite.
THAI First class PEK-BKK_22.jpg

Entertainment system:
På THAIs Airbus A340-600 är alla stolar utrustade med AVOD. I First class har de lite större skärm som jag tror att det är ca 10".
THAI First class PEK-BKK_40.jpg THAI First class PEK-BKK_14.jpg

Säten:
THAI First class PEK-BKK_11.jpg

Säten är en av de senaste modellen hos THAI och det blir helt plat vid sovläge.
Jag uppskattar ottoman då jag kan vila mina fötter även vid start och landning.
Även bredden av stolen är tillfredsställande. Utrustade med skinnklädda armstöd.
Enda nackdel som jag kan komma på är att de använder samma sort täcke som används i ekonomiksass (fast annan färg).
Som andra flygbolag i regionen ställer THAI kabintemparaturen låg. Då det tunna täcket är tyvärr inte tillräckligt.
THAI First class PEK-BKK_26.jpg

25 minuter före landning tändes lampan och drinkglas plockades bort. Värm handduk delade ut.
Efter de hämtade handduken kom en manlig purser och en annan manlig kabinpersonal till First class kabin och hälsade varje passagerare och frågade om vi hade en bra flygning.
Jag tackade pursern för en trevlig flygning och sa att jag uppskattade deras service. Jag tackade även en äldre manlig kabinpersonal som alltid försökte prata japanska med mig.

Klockan 21:18 landade vårt plan till Bangkok Suvarnbhumi flygplats. Men taxning var ganska lång så vi kom ut först vid kl. 21:32.
Man kunde se filmen även vid och efter landning. Jag vet inte om det är så generellt.

En ung kvinnlig THAI personal väntade på mig och en annan First class passagerare utanför gaten.
Det blev en smidig buggy-ride till immigration och det tog ca 5 minuter dit.
THAI First class PEK-BKK_44.jpg

En annan ung manlig THAI personal tog över henne och bar min ryggsäck.
Trots att det var Fast track fanns det 5-6 personer i varje kö.

Första bagaget hade inte kommit när vi kom till bagagekarusellen. Min väska kom i tredje plats och det var helt acceptabelt. Något Arlanda måste sträva efter.
Kl. 21:50 lämnade jag flygplatsen så var det knappt 20 minuter från dörröppning. Det var rekordsnabbt för att vara Bangkok flygplats.

Sammanfattning:
THAI levererade en god service samt bekväm stol i First class på en middle-haul flight.
Personalen kollade kabinen lagom ofta och erbjöd påfyllning av dricka för dem som drack olika viner/sprit.
Även påfyllning av té gick smidigt då personalen kom till mitt säte när jag fick ögonkontakt med dem.
Buggy på Bangkok flygplats är smidigt speciellt när man har landat längst bort i C-piren.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Tråkig attityd av incheckningen men annars verkar du haft en ganska behaglig resa. Lite tråkigt att de slutat erbjuda F till PEK.
 

pep

Medlem
Tusind tak. Din rapport er saa detaljeret at man foeler at man foretager rejsen selv. Mht. din konklusion, synes jeg du burde sige lidt mere - og staerkere om produktet er pengene vaerd i forh. til f.ex. business? Var det en en tur der overgik forventningerne? Som altid vil vaere i dit hjerte? Var det en glad og lykkelig AHO, der forlod BKK airport? :) Tog du buggien videre hele vejen ind til byen? Tillykke. Du saetter en hoej standard for disse rapporter
 

Dr. Miles

Expert
Tusind tak. Din rapport er saa detaljeret at man foeler at man foretager rejsen selv. Mht. din konklusion, synes jeg du burde sige lidt mere - og staerkere om produktet er pengene vaerd i forh. til f.ex. business? Var det en en tur der overgik forventningerne? Som altid vil vaere i dit hjerte? Var det en glad og lykkelig AHO, der forlod BKK airport? :) Tog du buggien videre hele vejen ind til byen? Tillykke. Du saetter en hoej standard for disse rapporter

Jag har inte provat First class på så många flygbolag som Jacob gör, men jag tycker att THAI levererar ganska bra uppmärksammande service i First. Det känns att THAI personal är mjukare än Cathay Pacifics i sitt serviceutförande.
Trots att First class kabinen var full beräggning servicen var varken stressad eller kompakt. Det fanns 5 crews(inkl. pursern) enbart i First class som hade bara 8 stolar. De sparade inte personal i First, vilket tycker jag att de gjorde helt rätt.
Om ett flygbolag ska erbjuda treklasskabiner med First class, ska de erbjuda en riktig bra service/produkt.

Händelse vid incheckning var olyckligt men det händer tyvärr överallt i Kina och jag var inte pigg på att skicka en feedback till THAI endast för den sakens skull.

Jag åkte buggyn endast till immigrationen.;) Jag gick upp till avgångsnivån och tog taxin därifrån.
Den här gången erbjöds jag inte juice medan jag väntade på bagaget vid bagagekarusellen. Jag vet inte om det var engångsförteelse förra gången.

och denna resa var bokad med 60.000 SAS EuroBonus poäng.
 

LiiaC

Medlem
Bra reportage med fina bilder, förvånad att toaletten är/ser ut så liten. Tycker att det var småroligt med incidenten vid incheckningen, hon skämdes säkert.
 
Toppen