Senaste nytt

SAS Boeing 747 - Njut av ett bra repotage och riktigt trevlig läsning

Alf

Medlem
Jag hade nöjet att flyga denna maskin vid ett antal tillfällen. I min tidiga ungdom åkte jag två gånger till Las Palmas med Scanair som hyrde in denna på helgerna. Jag betalade då ca 400 kr extra för att få sitta i F klass. C fanns inte på denna tid. Det var främre utrymmet som var F klass och det var salong med bar i övervåningen. Det var häftigt och det kändes enormt lyxigt när man som ung kunne unna sig denna lyx till LPA för en ganska billig peng. Det var naturligtvis bättre mat och fri dricka även på denna charterflygning med SAS besättning. SAS hade väldigt hög status internationellt på denna tid, synd att det har rasat.
Senare flög jag denna maskin några gånger till JFK, där jag en av gångerna satt i cockpit under landningen på JFK. Då hade F klassen tagits bort och det var C istället, fortfarande med tillgång till baren på övervåningen. Jag åkte även en gång till LAX med deras 747.

I övrigt ett mycket trevligt reportage om SAS 747B.
 

yopeyo

Medlem
Min första flygning var som åttaåring på denna mellan CPH och JFK 1977. Minns fortfarande hur stor jag tyckte den var :)
 
Vilka enorma mittgångar det var från början under 70-talet i SAS 747 flotta :D
Senare ändrades konfig till 3+4+3 hos SK 747-200B. På 1980-talet hade SAS ca 380 stolar i sina full pax 747.

Idag känns det otroligt att SAS flög reguljär passagerartrafik med Boeing 747-200B i hela 16(!) år Det enda widebody plan SAS flugit ännu längre är DC-10-30 som opererades i 18 år. 767 flögs bara i 12 år. Första hälften av 1980-talet var verkligen SAS en lysande stjärna i internationella flygvärlden. Den interkontentala widebody flottan hade väl 6 st Boeing 747-200 och 10-12 st DC-10 när den var som allra störst.
 

henrik l

Medlem
Tror att jag nämnt det förut, men med tanke på de SAS-kärror man ser GOT idag, är det ganska häftigt att SAS flög interkontinental med 747:an från GOT. Troligen lär man inte inom överskådligt framtid få se liknande.
 

GOTATH

Medlem
Intressant läsning. Detta är det närmaste jag kommer en Sas B747;
20121006_172204.jpg

(Ja, jag har en flygplats i Lego hemma ;) )
 
Toppen