Dr. Miles
Expert
I mars 2012 begav jag mig till kalla Beijing med SAS i Economy class som jag bokade för 20.000 EuroBonus poäng när SAS EuroBonus firade 20 års jubileum. Men Beijing var inte min slutdestination.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng(då).
Den här är den tredje flighten av resan.
Jag anlände till Beijing flygplats terminal 3 ca 1,5 timmar före planerad avgångstid.
THAI Royal First class check-in desk var upptagen så gick jag till Royal Silk(Business) class check in bredvid som var ledig.
En kvinnlig agent i 30 års åldern var nonchalant och frågade mig "Flyger du i Business class?" på ett stöddigt sätt.
Jag sa "Jag flyger i First class" på kinesiska och la fram mitt pass och utskrift av e-ticket.
Hon blev tyst en stund och började prata engelska med mig.
Jag svarade på kinesiska men hon fortsatte prata engelska.
Det är ett typisk kinesisk agerande. Om man säger "förlåt" på kinesiska har man erkänt sitt misstag och tappar ansiktet. Men om man säger "sorry" betyder inte lika allvarligt.
Hon sa att hon inte kunde ge mig en fönsterplats då alla fönsterplatser var upptagna.
Jag sa att det var okej med gångplats och jag fick mitt boardingkort med plats 1F. Bagaget var taggade till Bangkok med Prio tag.
Jag sa hejdå till henne när jag lämnade disken men hon svarade inte ens. Kanske hon skämdes.
Jag gick mot lilla tåget som går mellan T3C(check in och inrikesterminal) och T3E(utrikesterminal).
Vid kontrollplats av boardingkort såg jag en stor grupp av kanadensiska ungdomar i träningskläder (kanske 50 pers) och jag insåg att jag måste komma till immigration före dem annars skulle jag inte hinna till min flight.
Jag hade tur då de samlade dem före tåget och väntade på andra i gruppen.
Efter liten tågfärd kom jag till immigration på T3E. Det var ganska lång kö då många flygningar till USA&Kanada avgick nästan samtidigt. Efter lång stund blev det min tur men själva passkontrollen gick ganska fort.
Vid säkerhetskontrollen efter immigration kunde jag gå Express Lane.
Bra! tänkte jag. Men nej, de släppte in några barnfamiljer före mig och det tog tid.
De hade med sig flaskor med vatten eller annan vätska i. Familj med litet barn har rätt att ta med sig vatten och andra lösa måltider för barnet. Men de tog inte fram de flaskorna från sin väska och det ledde till återkontroll flera gånger när den upptäcktes vid röntogenmaskin. Det tog över en kvart bara vid säkerhetskontrollen.
Jag traskade mot Air Chinas First class lounge. Loungen var nästan identisk som Busieness class loungen som finns på andra sidan av taxfreeområdet.
Det var kanske anningen mindre folk än i Business class loungen, men utbudet av mat och drycker såg likadana ut.
Jag tog lite dim sum och wokade fläskkött och grönsaker samt stekt ris med räkor.
Te till maten blev det så klart. Jag tog en sort av Oolongté som heter Tieguanyin.
Tyvärr hade jag inte tid att vänta för att smaken skulle bli lagom. Boarding av min flight hade börjat.
Jag gick till gaten och visst boardingen hade redan börjat när jag kom. Det var ingen kö alls på First/Business class sida.
Jag visade mitt bordingkort och fortsatte mot bryggan.
Det fanns två ingångar för denna flight. En för First class/Business class, en annan för ekonomiklass.
Planet var Airbus A340-600(346). Jag blev faktiskt lite förvånad när jag bokade denna resa och såg att det var 346. Det brukar vara Boeing B747-400 på denna flight.
Jag blev välkommnad av THAIs kabinpersonal med sedvanlig wai.
1F var det min plats och jag var förvånad att det var full beläggning i First class, medans i Business class såg ut mellan 60-70% beläggning.
Hoppas det betyder att det går bra för THAI.
En flygvärdinna i 50 års åldern kom och hälsade mig, tilltalade med namn. Hon beklgade att det tyvärr inte fanns någon japansk tidning onbord. Jag sa till henne att det var okej och tog Bangkok Post istället.
En manlig kabinpersonal kom och frågade mig om jag ville dricka champagne före flygning. Han tog med sig en flaska Dom Perignion och jag tackade för ett glas.
Jag måste säga att jag är verkligen ingen vin-/champagnekännare men jag tyckte att DOM var lite för surt för min smak.
Ett thaliländskt par som satte ifrån sig varanndra i First class och en av dem satte fönsterplats bredvid mig.
Jag erbjöd mannen att vi kunde byta plats så att de kunde sitta bredvid varanndra.
Mannen tackede mig med rejäl handskakning och jag flyttade mig till 2F.
En flygvärdinna delade ut meny och även frågade mig om vad jag ville äta till huvudrätten. Jag valde Beef Tenderloin.
Beijing-Bangkok
Flight: TG615 med THAI
Avgång: 17:05
Ankomst: 21:20
Flygplan: Airbus A340-600
Klass: First Class
Sittplats: 02F(flyttad från 01F)
Planet lämnade gaten några minuter före tidtabellen, men det var lång kö för take off. Vårt plan var 7:e plats i kön.
Det tog en lång stund innan säkerhetsbältesskylten släcktes efter planet lyfts.
En manlig kabinpersonal delade ut en varm handduk och macadamia nuts, sedan beställde jag Gin&Tonic med pyttelitet Gin.
Jag gick till toa före maten. Så här ser toaletten ut i främre kabin på THAI Airbus A340.
En manlig kabinpersonal tog fram bordet och dukade fram.
Först kom kanppén och sedan kom förrätt och brödkorg.
Soppan var välkryddad och smakade bra.
Beef Tenderloin till huvudrätt, men det var tyvärr inte lika mört som namnet.
Till maten serverade de ost och frukt från vagnen. Jag tog några bitar melon och liten glas portvin.
Efterrätten var chokladkaka som hade just lagom konstitens.
Jag tittade på filmen efter maten, men jag blev trött mitt i filmen så sänkte stolen till sängläge och slumrade till lite.
Entertainment system:
På THAIs Airbus A340-600 är alla stolar utrustade med AVOD. I First class har de lite större skärm som jag tror att det är ca 10".
Säten:
Säten är en av de senaste modellen hos THAI och det blir helt plat vid sovläge.
Jag uppskattar ottoman då jag kan vila mina fötter även vid start och landning.
Även bredden av stolen är tillfredsställande. Utrustade med skinnklädda armstöd.
Enda nackdel som jag kan komma på är att de använder samma sort täcke som används i ekonomiksass (fast annan färg).
Som andra flygbolag i regionen ställer THAI kabintemparaturen låg. Då det tunna täcket är tyvärr inte tillräckligt.
25 minuter före landning tändes lampan och drinkglas plockades bort. Värm handduk delade ut.
Efter de hämtade handduken kom en manlig purser och en annan manlig kabinpersonal till First class kabin och hälsade varje passagerare och frågade om vi hade en bra flygning.
Jag tackade pursern för en trevlig flygning och sa att jag uppskattade deras service. Jag tackade även en äldre manlig kabinpersonal som alltid försökte prata japanska med mig.
Klockan 21:18 landade vårt plan till Bangkok Suvarnbhumi flygplats. Men taxning var ganska lång så vi kom ut först vid kl. 21:32.
Man kunde se filmen även vid och efter landning. Jag vet inte om det är så generellt.
En ung kvinnlig THAI personal väntade på mig och en annan First class passagerare utanför gaten.
Det blev en smidig buggy-ride till immigration och det tog ca 5 minuter dit.
En annan ung manlig THAI personal tog över henne och bar min ryggsäck.
Trots att det var Fast track fanns det 5-6 personer i varje kö.
Första bagaget hade inte kommit när vi kom till bagagekarusellen. Min väska kom i tredje plats och det var helt acceptabelt. Något Arlanda måste sträva efter.
Kl. 21:50 lämnade jag flygplatsen så var det knappt 20 minuter från dörröppning. Det var rekordsnabbt för att vara Bangkok flygplats.
Sammanfattning:
THAI levererade en god service samt bekväm stol i First class på en middle-haul flight.
Personalen kollade kabinen lagom ofta och erbjöd påfyllning av dricka för dem som drack olika viner/sprit.
Även påfyllning av té gick smidigt då personalen kom till mitt säte när jag fick ögonkontakt med dem.
Buggy på Bangkok flygplats är smidigt speciellt när man har landat längst bort i C-piren.
Jag bokade en separat bonusresa inom Asien i First class med 60.000 SAS EuroBonus poäng(då).
Den här är den tredje flighten av resan.
- http://www.businessclass.se/reserapporter/4747-sas-economy-class-stockholm-koepenhamn.html
- http://www.businessclass.se/reserapporter/4786-sas-economy-class-koepenhamn-beijing.html
Jag anlände till Beijing flygplats terminal 3 ca 1,5 timmar före planerad avgångstid.
THAI Royal First class check-in desk var upptagen så gick jag till Royal Silk(Business) class check in bredvid som var ledig.
En kvinnlig agent i 30 års åldern var nonchalant och frågade mig "Flyger du i Business class?" på ett stöddigt sätt.
Jag sa "Jag flyger i First class" på kinesiska och la fram mitt pass och utskrift av e-ticket.
Hon blev tyst en stund och började prata engelska med mig.
Jag svarade på kinesiska men hon fortsatte prata engelska.
Det är ett typisk kinesisk agerande. Om man säger "förlåt" på kinesiska har man erkänt sitt misstag och tappar ansiktet. Men om man säger "sorry" betyder inte lika allvarligt.
Hon sa att hon inte kunde ge mig en fönsterplats då alla fönsterplatser var upptagna.
Jag sa att det var okej med gångplats och jag fick mitt boardingkort med plats 1F. Bagaget var taggade till Bangkok med Prio tag.
Jag sa hejdå till henne när jag lämnade disken men hon svarade inte ens. Kanske hon skämdes.
Jag gick mot lilla tåget som går mellan T3C(check in och inrikesterminal) och T3E(utrikesterminal).
Vid kontrollplats av boardingkort såg jag en stor grupp av kanadensiska ungdomar i träningskläder (kanske 50 pers) och jag insåg att jag måste komma till immigration före dem annars skulle jag inte hinna till min flight.
Jag hade tur då de samlade dem före tåget och väntade på andra i gruppen.
Efter liten tågfärd kom jag till immigration på T3E. Det var ganska lång kö då många flygningar till USA&Kanada avgick nästan samtidigt. Efter lång stund blev det min tur men själva passkontrollen gick ganska fort.
Vid säkerhetskontrollen efter immigration kunde jag gå Express Lane.
Bra! tänkte jag. Men nej, de släppte in några barnfamiljer före mig och det tog tid.
De hade med sig flaskor med vatten eller annan vätska i. Familj med litet barn har rätt att ta med sig vatten och andra lösa måltider för barnet. Men de tog inte fram de flaskorna från sin väska och det ledde till återkontroll flera gånger när den upptäcktes vid röntogenmaskin. Det tog över en kvart bara vid säkerhetskontrollen.
Jag traskade mot Air Chinas First class lounge. Loungen var nästan identisk som Busieness class loungen som finns på andra sidan av taxfreeområdet.
Det var kanske anningen mindre folk än i Business class loungen, men utbudet av mat och drycker såg likadana ut.
Jag tog lite dim sum och wokade fläskkött och grönsaker samt stekt ris med räkor.
Te till maten blev det så klart. Jag tog en sort av Oolongté som heter Tieguanyin.
Tyvärr hade jag inte tid att vänta för att smaken skulle bli lagom. Boarding av min flight hade börjat.
Jag gick till gaten och visst boardingen hade redan börjat när jag kom. Det var ingen kö alls på First/Business class sida.
Jag visade mitt bordingkort och fortsatte mot bryggan.
Det fanns två ingångar för denna flight. En för First class/Business class, en annan för ekonomiklass.
Planet var Airbus A340-600(346). Jag blev faktiskt lite förvånad när jag bokade denna resa och såg att det var 346. Det brukar vara Boeing B747-400 på denna flight.
Jag blev välkommnad av THAIs kabinpersonal med sedvanlig wai.
1F var det min plats och jag var förvånad att det var full beläggning i First class, medans i Business class såg ut mellan 60-70% beläggning.
Hoppas det betyder att det går bra för THAI.
En flygvärdinna i 50 års åldern kom och hälsade mig, tilltalade med namn. Hon beklgade att det tyvärr inte fanns någon japansk tidning onbord. Jag sa till henne att det var okej och tog Bangkok Post istället.
En manlig kabinpersonal kom och frågade mig om jag ville dricka champagne före flygning. Han tog med sig en flaska Dom Perignion och jag tackade för ett glas.
Jag måste säga att jag är verkligen ingen vin-/champagnekännare men jag tyckte att DOM var lite för surt för min smak.
Ett thaliländskt par som satte ifrån sig varanndra i First class och en av dem satte fönsterplats bredvid mig.
Jag erbjöd mannen att vi kunde byta plats så att de kunde sitta bredvid varanndra.
Mannen tackede mig med rejäl handskakning och jag flyttade mig till 2F.
En flygvärdinna delade ut meny och även frågade mig om vad jag ville äta till huvudrätten. Jag valde Beef Tenderloin.
Beijing-Bangkok
Flight: TG615 med THAI
Avgång: 17:05
Ankomst: 21:20
Flygplan: Airbus A340-600
Klass: First Class
Sittplats: 02F(flyttad från 01F)
Planet lämnade gaten några minuter före tidtabellen, men det var lång kö för take off. Vårt plan var 7:e plats i kön.
Det tog en lång stund innan säkerhetsbältesskylten släcktes efter planet lyfts.
En manlig kabinpersonal delade ut en varm handduk och macadamia nuts, sedan beställde jag Gin&Tonic med pyttelitet Gin.
Jag gick till toa före maten. Så här ser toaletten ut i främre kabin på THAI Airbus A340.
En manlig kabinpersonal tog fram bordet och dukade fram.
Först kom kanppén och sedan kom förrätt och brödkorg.
Soppan var välkryddad och smakade bra.
Beef Tenderloin till huvudrätt, men det var tyvärr inte lika mört som namnet.
Till maten serverade de ost och frukt från vagnen. Jag tog några bitar melon och liten glas portvin.
Efterrätten var chokladkaka som hade just lagom konstitens.
Jag tittade på filmen efter maten, men jag blev trött mitt i filmen så sänkte stolen till sängläge och slumrade till lite.
Entertainment system:
På THAIs Airbus A340-600 är alla stolar utrustade med AVOD. I First class har de lite större skärm som jag tror att det är ca 10".
Säten:
Säten är en av de senaste modellen hos THAI och det blir helt plat vid sovläge.
Jag uppskattar ottoman då jag kan vila mina fötter även vid start och landning.
Även bredden av stolen är tillfredsställande. Utrustade med skinnklädda armstöd.
Enda nackdel som jag kan komma på är att de använder samma sort täcke som används i ekonomiksass (fast annan färg).
Som andra flygbolag i regionen ställer THAI kabintemparaturen låg. Då det tunna täcket är tyvärr inte tillräckligt.
25 minuter före landning tändes lampan och drinkglas plockades bort. Värm handduk delade ut.
Efter de hämtade handduken kom en manlig purser och en annan manlig kabinpersonal till First class kabin och hälsade varje passagerare och frågade om vi hade en bra flygning.
Jag tackade pursern för en trevlig flygning och sa att jag uppskattade deras service. Jag tackade även en äldre manlig kabinpersonal som alltid försökte prata japanska med mig.
Klockan 21:18 landade vårt plan till Bangkok Suvarnbhumi flygplats. Men taxning var ganska lång så vi kom ut först vid kl. 21:32.
Man kunde se filmen även vid och efter landning. Jag vet inte om det är så generellt.
En ung kvinnlig THAI personal väntade på mig och en annan First class passagerare utanför gaten.
Det blev en smidig buggy-ride till immigration och det tog ca 5 minuter dit.
En annan ung manlig THAI personal tog över henne och bar min ryggsäck.
Trots att det var Fast track fanns det 5-6 personer i varje kö.
Första bagaget hade inte kommit när vi kom till bagagekarusellen. Min väska kom i tredje plats och det var helt acceptabelt. Något Arlanda måste sträva efter.
Kl. 21:50 lämnade jag flygplatsen så var det knappt 20 minuter från dörröppning. Det var rekordsnabbt för att vara Bangkok flygplats.
Sammanfattning:
THAI levererade en god service samt bekväm stol i First class på en middle-haul flight.
Personalen kollade kabinen lagom ofta och erbjöd påfyllning av dricka för dem som drack olika viner/sprit.
Även påfyllning av té gick smidigt då personalen kom till mitt säte när jag fick ögonkontakt med dem.
Buggy på Bangkok flygplats är smidigt speciellt när man har landat längst bort i C-piren.
Last edited: