Senaste nytt

Hur blir jag Eurobonus Guld enklast?

Charlotte_1

Ny medlem
Jag tycker jag flyger mycket (jämfört med bekanta) men har aldrig blivit mer än Eurobonus Silver. Har ni några tips på hur jag ska bli Eurobonus Guldmedlem?
 

agehall

Medlem
Det beror lite på var du flyger och hur du bokar dina biljetter.

Om du själv bokar biljetter så är första steget att se till att undvika de bokningsklasser som bara ger 25% EB poäng.

Ett bra sätt att tjäna mer poäng är att använda OptionTown för att förvandla sin ekonomibiljett med 25% EB poäng till 100% Y eller C, vilket ger betydligt mer poäng.

Om du flyger mycket inom Europa, så är ett tips att alltid boka resor via CPH eller OSL så att du får fler flighter med SK. Då kanske du snabbare kommer upp i de 40 flighter som behövs för att nå guld. Det kan även resultera i lite mer poäng, men det är marginellt.
 

jth

Medlem
Du kan bli guldmedlem på två sätt, antingen genom att få ihop 70000 poäng på en period eller flyga 40 flygningar med SAS, om du bor i Sverige. Notera också att kraven är lägre i Danmark och Norge, så om du har en adress i något av dessa länder så kan du använda den adressen och därmed komma snabbare till guld.

Vilken strategi som är bäst för dig beror på hur ditt flygmönster ser ut. Flyger du mycket långdistans och/eller businessclass så är poängkravet det lättaste. Flyger du mycket kostdistans/inrikes eller på billiga biljetter, så är antalet flygningar det lättaste.
Rent kostnadsmässigt är det svårt att slå inrikes 20 t/r (40 flygningar) till lägsta priset (säg 400 kr på kampanj) , dvs 16000 kr från noll till EBG: Men att tex sitta och kuska fram och tillbaka till Sundsvall 20 gånger är ju måttligt roligt kanske :rolleyes:

Vad gäller poäng är som agehall föreslog, optiontown ett mycket bra sätt (om nu man lyckas bli uppgraderad) att få business class poäng till ekonomipris på interkontinentala flygningar. Om du dessutom kan undvika alla klasser som ger 25% så är det inte omöjligt att nå poängkravet på runt 15 europa/norden ToR (då blir du dock nästan ändå uppgraderad på antalet flighter). Är du redan dessutom EBS har du ju 15% bonus, så med det bör du kunna flyga ihop 70k poäng. Dessutom har SAS ibland kampanjer där man får dubbla basicpoäng, och då kan man I princip (nästan iallafall) bli EBG på 1 interkontinental resa i business. :cool:
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Välkommen till BusinessClass.se Charlotte!

Du får gärna berätta lite mer om hur du reser. Mellan vilka destinationer, i vilken klass, hur ofta, och med vilka biljetter.

Vi ska nog kunna ge dig några tips hur du kan förbättra din situation! :)
 
En fråga som jag inte hittat svaret på hos sas.se: när man väl har nått EBG-status, hur länge behåller man den statusen? Nedgraderas man till Bas direkt när medlemsåret är slut?
 

Jacob

Medlem
En fråga som jag inte hittat svaret på hos sas.se: när man väl har nått EBG-status, hur länge behåller man den statusen? Nedgraderas man till Bas direkt när medlemsåret är slut?
Om vi för enkelhetens skull utgår från att ditt medlemsår varar från 1 januari 2011 til 31 december 2011 och du inte har guldstatus vid årets början.

I så fall är du Eurobonus Guld:
*Från den dagen under 2011 då du uppnår antal poäng/flygningar som krävs för EBG. Har du en galen vår med mycket resor och får ihop tillräckligt med poäng redan i april får du EBG status redan då (och behåller det givetvis resten av 2011)
*Under nästkommande medlemsår, dvs under hela 2012.
*Om du inte återkvalificerat för EBG under nästkommande medlemsår (dvs 2012) har du EBG statusen kvar ytterligare tre månader efter medlemsårets slut, dvs fram till 31 mars 2013.

Efter 31 mars 2013 hamnar du på den medlemsnivå som du flög ihop till under 2012. Det kan alltså innebära att du går direkt från guld till bas om det varit lite resande.
Det finns ingen "soft landing", dvs att man i alla fall går från guld till silver.
 

Kristofer

Medlem
Med facit i hand hade det varit bättre för mig att gå ur Eurobonus och sedan gå med igen, när jag började flyga frekvent i februari. Har sista juni som brytdatum och har flugit ihop 20 legs med SAS sedan dess. Hade jag varit ny medlem då, hade jag utan tvekan blivit guld under året, men nu eftersom jag sedan förr var medlem (med få flighter) så tar det ju ett år extra. :( Frågan är om man ska göra ett crazy race på lite ungdomsbiljetter och dra ihop kanske 15 "onödiga" legs till innan brytdatumet. Kostar ju inte så mycket men känns ju lite konstigt. :p
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Kristofer, självklart ska du göra en "mileage run" och boka lite smarta ungdomsbiljetter. Berätta hur det går sen.
 

johanolsson

Medlem
Jag har förstått att man man når EBG på färre än 70,000 poäng om man huserar i Norge. Gäller detta även för flights? Kan man nå EBG snabbare på färre resor?

Anledningen för detta måste väl vara att Norge har förbjudit all form av poängsamlande. Därav funkar inte ICAkort, H&Mkort, eller dyrliga.
 
Toppen