Senaste nytt

SAS överväger sälja SAS Ground Handling

Jacob

Medlem
Enligt en artikel i danska Børsen överväger SAS att sälja sitt ground handling bolag "SAS Ground Handling" med 5.500 anställda. Försäljningen kan i nuläget endast bekräftas av interna källor men SAS presschef bekräftar att SAS överväger alla alternativ.

Källa: DI
 

Nystrom

Medlem
Det är klart att man måste vända på alla stenar i jakten på "onödiga" kostnader. Frågan är om det är jätteklokt att göra sig av med personal som i många fall representerar SAS ansikte utåt och dessutom har full handlingsfrihet att åstadkomma lösningar för oss som SAS passagerare. Även om det är samma människor vi möter, men anställda av annan än SAS, tror jag inte att de kommer att ha samma möjligheter i framtiden.

Det finns alltid möjligheten för SAS att se hur man kan biträda andra aktörer på flygmarknaden, dvs att sälja tjänster åt andra, t ex charter etc
 

Matsson

Medlem
Jag tror att SAS renodlar bolaget, fokuserar på kärnverksamheten,i syfte att underlätta försäljning snarast möjligt.
 

Dr. Miles

Expert
Någon skrev att det är dumt att outsourca verksamheten där kundkontakt ingår.
T ex outsourca catering eller städning av planet märker man inte så mycket av passagerare men groundhandling, kundtjänst märker man direkt att personalen från outsourcat företag har ofta inte bra kunskap om kontraktor(SAS)s produkter/service.
 

VonMögen

Medlem
Håller med, hål i huvudet att sälja SGS. Servicen försvinner och blir lika pinsam som den som finns för SAS i USA ... Sparka ut ödlorna i kabin i stället och anställ folk med normala löner så kanske SAS kan överleva trots allt.

OT, lägg ner Pandion-konceptet samtidigt-

/V
 

Zwizz

Medlem
Tror också att man försöker renodla flygbolaget,sedan av vilken anledning kan man ju diskutera.Helt rätt sälja handling verksamheten i dagens flygvärld tycker jag.
 

Mr.C

Medlem
Jag tror SAS kommer få enorma problem om man beslutar att sälja/ge bort Ground.

Tänker på att det kommer vara en "övergångsperiod" från SAS till annat bolag, sen ska denna personal som idag jobbar på SAS serva SAS, och hur sugna tror någon att denna grupp är på att göra det lilla extra för SAS? Eller göra något över huvud taget...
Jag tror det är riktigt klurigt att göra sig av med Ground utan att erbjuda något riktigt förmånligt tillbaks.

SAS sitter i en knipa som tidigare försökt lösa men inte lyckats med utan att vara för rädd för konflikter.
Det är en svår nöt att lösa för SAS!
 
Håller med, hål i huvudet att sälja SGS. Servicen försvinner och blir lika pinsam som den som finns för SAS i USA ... Sparka ut ödlorna i kabin i stället och anställ folk med normala löner så kanske SAS kan överleva trots allt.

OT, lägg ner Pandion-konceptet samtidigt-

/V

Hmm, ditt nick speglar verkligen din attityd. Är det inte lite ansträngande att hela tiden sitta på så höga hästar?
Ödlorna i kabinen? Nja, den tonen/attityden gillar ialla fall inte jag.
 

Mr.C

Medlem
Sista infon jag hört är att Nordic och Swissport fortfarande är intresserade. Och att man ska behålla CPH men inte ARN och OSL.
(vet inte om det är pga det, men DK staten är redo att skicka in mer deg, det är inte SE och NO.)

Ne, ska något säljas måste det ju vara DK, dom som kostar och är motståndare....

Vi lever vidare... Hoppas det blir tvärt om, DK säljs, men SE och NO finns kvar.... Det är min dröm som kund.
 

flierman

Medlem
Är inte det här typ 5:e gången detta är på tal, det var minst 2-3 rundor om detta när jag själv var i bolaget i mitten av 2000-talet.

Ekonomiskt är det nog bra, mindre kostnader och hårdare regler då markpersonalen idag är väldigt snälla med undantag och övervikt.

Bemötandemässigt blir det nog inte alls bra då det är ett starkt varumärke att det är SAS:are som möter på flygplatsen.
 
Toppen