Senaste nytt

Någon med erfarenhet av att jobba med japaner eller kineser?

Hej..

Jag undrar lite kort om det är någon på forumet som har jobbat med japaner och el kineser ?

Jag var och blev intervjuad av ett företag där min kanske nya chef var från Japan el Kina tillsammans med hans svenska kollega och upptäckte ganska snabbt att den svenska kollegan hela tiden bad om tilllåtelse om det mesta. och det fick mig att fundera lite på hur det funkar att ha en chef som kommer ifrån dessa länder med tanke på deras rykte om arbets metodik och strama tyglar ?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte jobbat med kineser på ett och samma företag men på olika projekt. Så min uppfattning är inte helt relevant i ditt fall.

Många japanska chefer som jag har hört från mina kompisar och bekanta i Japan, verkar som de kör minusmetod istället av belöningsmetod.
Det innebär att de förutsätter att du gör ett bra jobb och ingen extra belöning för det, men de antecknar när du har gjort misstag.
 

Traveller

Medlem
Japan är klart resultatstyrt tillika nära mikromanagement utifrån Japan, kontrollmaskinen är stor oftast. Tyvärr.. Dock ingen erfarenhet av Kineserna.
 

Gnopps

Medlem
Jag har inte direkt erfarenhet av att jobba för kineser men desto mer med kineser. Se till att ni har klara förväntningar och hur arbetsgång ska gå, vad chefen förväntar sig. Sådant kan också vara kutym att inte berätta så om möjligt försök få kontakt med någon nuvarande anställd (kanske via Linkedin)?

Här är ett exempel på när verkar ha skitit sig med kinesisk chef och svensk personal:

Hot och trakasserier på Huawei i Sverige - Ekot

Fast du ska tydligen jobba för en Japan? Det är något helt annat.
 
tack för svaren, denne Chef är bosatt i Uppsala nu sedan 2 år tillbaka med familj men det var något med honom jag inte kunde sätta fingret på tills den svenska killen som också var med på mötet hela tiden bad om lov att lämna bordet när han skulle göra ngt..och det har jag inte sett sen farsan berättade om sin militär tjänstgöring och då undrade jag om jag som verkligen inte kan jobbba i ngt annat än en öppen org skulle trivas med en chef som kanske tagit med sig mycket av ledarskapsmetoder hemifrån so to speak...
 
Det tar en tid att vänja sig att höra "Yes, sir!" efter att ha jobbat i skandinaviskt företag. Det tar ännu längre tid att vänja sig till faktumet att personen som säger det är man själv. ;)
 

Patrik

Medlem
Med tanke på utvecklingen i världen så får vi väl alla vänja oss vid att bli underlydande till kinesiska chefer. :rolleyes: ...men med erfarenhet från andra hållet med anställda så är det inte en framtid jag ser fram emot.

Du ska alltid följa magkänslan, var det något som kändes fel så kommer det att kännas än mer fel när du väl sitter där...
 
det som ändå får mig att fundera är ju att han sitter som helt ensam i en helsvensk org i uppsala så man borde ju ha lite stöttning från den och framför allt stöd från den svenska HR om allt från pappa ledighet till what ever sm vi trots allt har rätt till
 

NyfikenGrau

Medlem
tills den svenska killen som också var med på mötet hela tiden bad om lov att lämna bordet när han skulle göra ngt..

Kan den svenske killen inte bara varit ung och osäker då? Har svårt att tänka mig en enda chef ändra kulturen på ett ställe där övriga har lite skinn på näsan, i synnerhet när det gäller något så meningslöst (och rentav störande) som att be om lov att lämna bordet.
 
Toppen