Senaste nytt

[Case] Ombokning av bmi bonusresa efter tidtabellsändring

Dr. Miles

Expert
Jag fick ett e-mail från bmi och det stod att schedule change på en av de flighterna i bokningen.
Jag bokade bonusresa åt mina vänner med mina bmi miles i tidigare i år innan bmi lämnade Star Alliance.

Det var en THAI flight TG922(BKK13:25 FRA19:05) från Bangkok till Frankfurt som blev inställt och THAI bokade om mina vänner till en senare flight TG920(BKK 23:40 FRA 05:30+1).
Det i sig var inte stort problem för mina vänner, men flygbolaget hade inte bokat om anslutningsflyg från Frankfurt så det var omöjligt att hinna till Stockholmsflyget.


---originalbokning---
12/31(MO) TG922
Bangkok(BKK) 13:15 Frankfurt 19:05 773

12/31(MO) LH808
Frankfurt 21:40 Stockholm(ARN) 23:45 321


---Efter automatisk ombokning---
12/31(MO) TG920
Bangkok(BKK) 23:40 Frankfurt 05:30+1 388

12/31(MO) LH808
Frankfurt 21:40 Stockholm(ARN) 23:45 321


---jag ville boka om till---
12/31(MO) TG920
Bangkok(BKK) 23:40 Frankfurt 05:30+1 388

1/1(TU) LH802
Frankfurt 10:10 Stockholm(ARN) 12:20 321


Round 1: bmi

Jag ringde till bmis Call Centre och kom till gamla kära Indian Call Centre(ICC).
Jag förklarade situationen till kvinnlig bmi agenten och hon tittade in bokningen.
Hon bekräftade att fligthen från Bangkok till Frankfurt var ändrad till ett senare flyg och även bekräftat att anslutningsflyg från Frankfurt till Stockholm var oförändrad.
Då insåg hon också att det skulle bli problem för passagerarna att hinna till Stockholmsflyget.
Hon knappade in och försökte att ändra bokningen, men det gick inte.
Hon bad mig att vänta medans hon pratade med sin supervisor. Några minuter senare kom hon tillbaka och sa att de inte kan röra bokningen längre för bmi har redan lämnat Star Alliance.

Jag sa till henne "Det är helt oacceptabelt. Ni får lösa det.". Men hon sa att enda de kan göra är avboka bonusresan och full refund av miles+pengarna.
Hon föreslog mig att jag ringer till THAI för det var dem som har ändrat tidtabellen.
Jag ville absolut inte avboka mina vänners bonusresor så tackade nej till avbokningen och hägde jag på luren.

Round 2: THAI

Jag ringde till THAI kontor i Stockholm och fick prata med en äldre kvinnlig THAI agent och jag förklarade henne om situationen. Hon knappade in bokningsnummer och fick fram bokningsdetaljer.
Här såg hon också att det skulle bli problem i Frankfurt. Jag bad henne att ändra Lufthansaflyget till LH808 på 1 jan.
Men här fick jag tvärnej. Hon sa att biljetten är utfärdad av Lufthansa(?) därför måste jag kontakta Lufthansa för att ändra biljetten.
Jag förklarade för henne att det var THAI som ändrade flyget och det var en bonusresabiljett som var utfärdad av bmi. Jag förklarade också för henne om bmi är inte längre Star Alliancemedlem därför kan de inte ändra bokning längre.
Hon sa att jag måste kontakta Lufthansa då jag vill ändra ett Lufthansa flyg.
Det kändes som om jag pratade mot väggen, så tackade jag henne och hängde på luren.​

Round 3: Lufthansa

Jag ringde till Lufthansas svenskt nummer men kopplades till deras central call center.
Jag fick en manlig agent med tysk accent. Jag förklarade för honom om situationen och han kollade bokningen.
Han sa att han inte kan ändra denna biljett då den är utfärdad av bmi. Jag sa jag vet, men jag vill bara ändra från ett Lufthansa flyg till ett annat Lufthansa flyg.
Nej, det går inte. Lufthansa tar hand om endast bokningar som är gjord av Lufthansa eller biljetten som är utfärdad av Lufthansa.
Han föreslog att jag kontaktar bmi och prata med supervisor. Sedan önskade mig ha en bra dag och hängde på luren.​

Round 4: bmi

Jag ringde till bmi igen och kopplades till ICC. En manlig agent svarade.
Jag förklarade för honom om situationen och han tittade in bokningen.
Han bekräftar om tidtabellsförändring och passagerarna var ombokade till TG920.
Jag påpekade honom om anslutningsflyg LH808 var oförändrad och det ställer till problem.
Han sa "Oh, you are right" och han försökte ändra bokningen. Men som förra försök, det gick inte.
Han pratade med sin supervisor och fick samma svar som jag fick förra gången. Det går inte boka om.
Men den här gången sa han lite mer än sin kollega. Han sa att jag ska kontakta THAI och be dem att lägga till LH802 på 1 jan. Sedan plocka bort icke akutella fligher(TG922 och LH808) från bokningen.
När allt är gjord av THAI kan jag ringa till bmi igen och bmi kan köra re-issue.
Aha, svarade jag. Går det verkligen så? Agenten svarade att det är enda sättet att rädda bokningen. Han sa att han vet THAI kan ändra bokningen nu när de har ändrat den en gång.
Jag tackade honom för tipset och hängde på luren.​

Round 5: THAI

Jag ringde igen till THAIs kontor i Stockholm och den här gången svarades av en ung(i alla fall i röst) kvinnlig agent.
Jag bad henne att kolla bokningen och hon såg direkt att det skulle bli problem med anslutning i Frankfurt. Jag förklarade för henne om tips/instruktion som jag fick av bmi agenten och bad henne att lägga till LH802 på 1 jan först.
Hon undrade om det går, men det gick! Hon lät själv förvånad ut. Sedan bad henne att ta bort TG922 och LH808 på 31 dec. Det gick också bra.
Efter några minuter kunde jag också se uppdaterad bokning på CheckMyTrip.
Hon sa att bokningen är ändrad nu så jag måste kontakta bmi för ombiljettering(re-issue).
Jag tackade henne jättemycket för hjälpen och önskade henne ha en bra dag. Sedan hängde jag på luren.​

Final round: bmi

Jag ringde till bmi igen och blev kopplad till ICC som andra gånger.
En kvinnlig agent svarade och jag gav henne bokningsnummer. Jag frågade henne om hon kunde se tidtabellsändring. Hon svarade ja.
Jag bad henne att läsa upp alla fligher och datum. Hon sa uppdaterade flighter och datum. Yes!
Sedan bad jag henne att köra re-issue då det blev förändring. Hon sa det var inga problem.
Hon knappade in i sin dator och frågade mig om min e-mail adress. Hon sa att jag kommer att få nya e-ticket receipt om några minuter.
Jag tackade henne jättemycket för hjälpen som jag fick och önskade jag henne ha en bra dag.


--Efter manuel ombokning--
12/31(MO) TG920
Bangkok(BKK) 23:40 Frankfurt 05:30+1 388

1/1(TU) LH802
Frankfurt 10:10 Stockholm(ARN) 12:20 321​

Sammanfattning:
Visst, det var jättejobbigt att hålla på med sådant men jag är glad att jag fick rädda mina vänners semester.
Mina vänner undrade om hur i katten en vanlig människa skulle kunna hantera dessa krångligheter. Jag håller med.

Om ni har fortfarande bonusresor som är bokad med bmi miles, vänligen dubbelkolla bokningen.
Kanske din bokning har också fått knasig ombokning.
 
Last edited:

Morgan

Medlem
Bra jobbat och håller med om att det säkerligen är helt omöjligt för oss vanliga dödliga att lösa sådana problem. Möjliga andra lösningen hade ju varit att köpa anslutningsflyget från FRA själv.

En relaterad fråga, hur gör de med nyårsfirandet, kan de hoppas passera tolvslaget flera gånger på vägen hem? :)
 

gdaily

Medlem
Jag har haft exakt samma problem, ARN-ORD (SAS) - FLT (United) på Bmi redemptionbokning. UA-flighten blev inställd och jag blev automatflyttad till ett flyg som gick innan mitt SAS-plan kommer till ORD.

För mig tog det 8 samtal (fyra till Bmi och fyra till United innan allt blev fixat. Men egentligen är det inte så svårt, jag förstår problemet, och hade bara agenterna förklarat så hade det gått snabbare.

Bmi kan inte se eller ändra bokningen, men de kan "ticketera/godkänna" en bokning.
Unitedagenten kan inte "ticketera/godkänna" bokningen, men de kan flytta solk.

Alltså:
1) Ring agenten på det flygbolag som gör själva flygningen, förklara läget, och be dom öppna upp en plats på det nya flyget och placera dig där.
2) Ring sedan upp Bmi och be den agenten att göre ny ticketering (re-issue).

Det här hade kunnat spara mig många gråa hår att veta i förväg, och det är jävligt dåligt av Bmi att inte informera om detta direkt.
 

Gnopps

Medlem
Otroligt kundovänligt. Något geni på BMI verkar ha bestämt att det ska vara tekniskt omöjligt boka annat än Oneworld, låter mycket märkligt.
 

Gnopps

Medlem
En sak är lite lustig här. Det stämmer att som regel är det det flygbolag som ställt ut biljetten (dvs. BMI i det här fallet) som måste ändra på den. Andra flygbolag kan göra ändringar i reservationen men biljetten ägs fortfarande av det utställande flygbolaget.

Men då jag en gång hade en ändring av ett TAP-flyg på en Lufthansabiljett var det TAP som ändrade inte bara reservationen utan även biljetten, de tog över ägarskapet. De sa att detta var Star Alliance policy att det flygbolag som gjort en schemaändring även skriver om biljetten.

Vore kul att få veta om detta stämmer att det finns en sådan policy.
 

rob74

Medlem
Oj! Vilken omständig agentresa du fick göra!
Jag blev ju också ombokad till just den sena TG-flighten på en US Airways-biljett. Men de hade iaf vänligheten att från början även boka om anslutande LH-flight till ARN.
 
Toppen