Senaste nytt

Ersättning för bortkommen väska på British Airways

Vad är skäligt som ersättning för en bortkommen väska med totalt värde 40k? Kostymer, skor, skjortor etc. Är lite sur på BA kan man säga!
 

Concorde

Founding Member
Först, beklagar att väskan kommit bort. Det är ruskigt frustrerande och irriterande. Har själv varit med om detta många gånger, men dock alltid återfått väskan med alla innehåll på sin plats. Min regel är: Ha alltid en bra reseförsäkring. Flygbolagen ersätter bara upp till en viss summa och det kan ta tid samt vara omständigt. Min försäkring ger mig rätt till att handla för 10,000 efter 24h utan väska, sedan ca 5,000 var annan dag vill jag minnas. Ut och shoppa, spara kvitto, skicka in för ersättning.

Hur länge har den varit borta? Försvann den på ut eller inresa? Hade du ett kort byte på vägen? Jag tror att praxis är 4 veckor, sedan bedöms den som förlorad.
För en väska som bedöms som förlorad ersätter BA upp till 1000GBP/1230EUR. dvs ca 11,000SEK.
Vill man ha högre ersättning behöver man anmäla detta före avresa och betala tilläggsavgift, vilket får anses som rimligt. Misstänker att detta är SOP på alla större bolag? Jag tror inte något flygbolag har för avsikt att tappa bort någons väska... det kostar dom bara tid och admin.

Får man fråga varför du packar ner så exklusiva saker i incheckad väska och inte tar t.ex. kostymer i resegarderob ombord? Jag skulle aldrig packa ner mina finare kostymer i incheckat bagage.
Allt av större värde bör man inte packa ner i sin incheckade väska, eftersom den kan försvinna eller bli länsad, typ JNB, EZE etc.

Hoppas det löser sig på bästa sätt.
 
Last edited:
Fråga får du alltid göra...:) Svaret är väldigt enkelt, jag hatar att bära runt på prylar mellan connections. Föredrar helt enkelt att checka in allt & sen hämta det på bagagebandet. Förenklar mitt resande helt enklet!

Naturligtvis på utresa, så det shoppades, sparades kvitton, claimade hos försäkringsbolag, the whole 9 yards. (en fråga ang din reseförsäkring som verkar vara ett strå vassare än vår företagsförsäkring som ger mig 7k/24h (Europeiska), vilken har du?)

Nu verkar det ialla fall som BA efter lite påtryckning har lokaliserat min väska & den skall då levereras hem efter att ha varit borta! Så cudos till BA som till slut hittar väskan! Undrar var den stod & drällde?

Tack ialla fall för en snabbt & bra svar!
 
Om de sa till dig att de valt ut just dig för att inte följa med så erkänner de att de in följt lagen som säger att de måste fråga efter frivilliga innan de sparkav av någon från flyget (art 4 punkt 1): http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2004:046:0001:0007:EN:PDF

Eftersom det blev fråga om en nedgradering till slut och inte nekad ombordstigning är det nog artikel 10 i förordningen som är tillämplig. Avståndet ARN-LHR är precis runt 1500 km, så frågan är om du hamnar på 30% eller 50% av biljettkostnaden i ersättning enligt artikeln. Frågan är också om BA räknat på fare utan taxes eller på den faktiska biljettkostnaden. Av förordningen framgår inte hur detta ska förstås.
Är det rimligt? Nej. Själv har jag alltid ett ex av förordning 261/2004 när jag reser för att kunna kolla upp på plats vad som gäller om något inträffar.
 
Toppen