Först, beklagar att väskan kommit bort. Det är ruskigt frustrerande och irriterande. Har själv varit med om detta många gånger, men dock alltid återfått väskan med alla innehåll på sin plats. Min regel är: Ha alltid en bra reseförsäkring. Flygbolagen ersätter bara upp till en viss summa och det kan ta tid samt vara omständigt. Min försäkring ger mig rätt till att handla för 10,000 efter 24h utan väska, sedan ca 5,000 var annan dag vill jag minnas. Ut och shoppa, spara kvitto, skicka in för ersättning.
Hur länge har den varit borta? Försvann den på ut eller inresa? Hade du ett kort byte på vägen? Jag tror att praxis är 4 veckor, sedan bedöms den som förlorad.
För en väska som bedöms som förlorad ersätter BA upp till 1000GBP/1230EUR. dvs ca 11,000SEK.
Vill man ha högre ersättning behöver man anmäla detta före avresa och betala tilläggsavgift, vilket får anses som rimligt. Misstänker att detta är SOP på alla större bolag? Jag tror inte något flygbolag har för avsikt att tappa bort någons väska... det kostar dom bara tid och admin.
Får man fråga varför du packar ner så exklusiva saker i incheckad väska och inte tar t.ex. kostymer i resegarderob ombord? Jag skulle aldrig packa ner mina finare kostymer i incheckat bagage.
Allt av större värde bör man inte packa ner i sin incheckade väska, eftersom den kan försvinna eller bli länsad, typ JNB, EZE etc.
Hoppas det löser sig på bästa sätt.