Senaste nytt

Kvalitet på Turkish Airlines... Behöver svar :-)

Traveller

Medlem
Vänner..
Jag har inte åkte Turkish på säkert tio år. Nu skall det bära av till Hurghada för dykning. Genom att undvika charterpaket och köpa separat hotell och flyg så är dom enda egentliga alternativen för mig Turkish eller Egyptair. Valet faller på Turkish.
Nu mina frågor,

- Hur är kvaliteten på servicen?
- Är det värt att åka business?
- Hur är ekonomivalet?
- Kan man uppgradera från eco till biz och i så fall vilken klass måste jag boka??

Blir glad för alla inlägg och information.. Som ni vet så är det ju nästan bara SAS för mig annars...
 

Dr. Miles

Expert
De få gångerna som jag åkte med Turkish Airlines(TK) i Business class upplevde jag att deras service var bra. Men det finns många som har upplevt andra hållet.

De satsar ganska stort på catering så du kommer att få bra måltider i Business class, även på short-haul flygning(Stockholm-Istanbul, Istanbul-Hurghada).
I mitt tycke är TK Economy class är helt OK produkt. Om du har tur kan du sitta i ett nytt Boeing B737-800/900 plan.

Om du vill upågradera från Economy till Business med EuroBonus poäng, bokningklass hos TK måste vara Y eller B.

Deras lounge i Istanbul är värt att besöka. En av de bättre loungerna i världen.
 
Last edited:

Johannes

Medlem
Har bara flygit TK en gång det var charter Detur GOT-AYT och det var bra, det mest otroliga var fri bar, flygvärdinnorna satte upp en trolly med fullstora flaskor längst bak i planet där vi fick göra våra egna groggar, helt sjukt, bra party blev det iaf, tror det var 2005.
 

Kricka

Medlem
Tycker AHO sammanfattar mina intryck av TK väl. Servicen i Business var inte på
topp (men å andra sidan var det KBL-IST). Economy var helt OK. I jämförelse med
Egypt så upplever jag att servicen är bättre och man kan få ett glas vin på Turkish.
Loungen i IST är verkligen bra !!
 

David

Medlem
Jag har flugit GOT-IST-GOT 3 ggr i eko och en gång IST-GOT i business, i söndags. Jag var inte så imponerad av servicen där, skall skriva lite mer utförligt när jag får tid, men hade inte betalat för detta privat. Eko har jag dock oftast varit väldigt nöjd med. Maten höll som vanligt hög kvalitet.

Serveringen kändes väldigt stressad och det gavs inga klara eller detaljerade matval, i ekonomi får man t.ex. en meny. Brickan slängdes in först, innan drickan, och så snart varmrätten var serverad försvann personalen en längre stund för att sedan röja in brickorna och försvinna igen utan någon tanke på att någon kunde vilja ha kaffe etc. Flygningen IST-GOT tar ca 3:15 och ger ju gott om tid för servering, tycker man.

Loungen på IST är som AHO säger väldigt trevlig.
 
Last edited:

twiggs

Medlem
Har bara flygit TK en gång det var charter Detur GOT-AYT och det var bra, det mest otroliga var fri bar, flygvärdinnorna satte upp en trolly med fullstora flaskor längst bak i planet där vi fick göra våra egna groggar, helt sjukt, bra party blev det iaf, tror det var 2005.

Just det där låter faktiskt som oerhört "tacky" från min synvinkel. Inte direkt någon klass på servicen: skulle mycket hellre blivit serverad än drink vid min plats än att behöva springa bak till toalettsektionen för att hämta dricka.

Har i övrigt mycket positiva minnen från TK. Dock märker jag tydligt att servicenivån är bättre på linjer mot exempelvis Skandinavien och övriga Europa än på linjer mot Balkan/Afrika/Mellanöstern. Fast även detta är ju subjektivt, någon längre ner i tråden skriver om en mycket kass upplevelse mellan IST och GOT. Det verkar vara svårt att få till den riktigt jämna servicen på kortare linjer inom Europa än på långlinjer för måååånga flygbolag. Sedan spelar även personalens dagsform roll, men det gör den ju för alla anställda i alla serviceyrken.
 

Bryant

Medlem
Jag har flugit TK i C ARN-IST-GRU och i Y ARN-IST-BKK. Jag flyger inte ofta i C men det var en njutbar upplevelse med TK. Både i C och Y så är det bra catering. Service hos personalen kan vara riktigt bra och andra gånger obefintlig. Flyger med dem till DXB om en månad i Y.
 

Johannes

Medlem
Just det där låter faktiskt som oerhört "tacky" från min synvinkel. Inte direkt någon klass på servicen: skulle mycket hellre blivit serverad än drink vid min plats än att behöva springa bak till toalettsektionen för att hämta dricka.
.

Det var sjukt tacky, har aldrig varit med om något liknande vare sig på charter eller reguljärt, men fest blev det, det var 1.5 liters flaskor med tonic water och stora flaskor Gin, en man i 50 års åldern agerade bartender, helt galet, skall se om jag kan gräva fram några bilder på detta.
 

Gnopps

Medlem
Jag har flugit dem två gånger i ekonomiklass och servering samt komfort är bra. De har en bit att gå för att kunna kännas som ett riktigt kvalitetsbolag. Exempelvis flög jag IST-DEL, en sextimmars flygning som avgår 20 och landar 06 där de flesta nog vill sova så mycket som möjligt. Men måltiderna serverades först 2h in i flygningen, något som kunde gjorts mycket snabbare.

Om du är på väg till Asien i framtiden kan det vara värt att titta på det här priset: http://www.businessclass.se/deals/6...-turkish-airlines-9-130-sek-inkl-skatter.html från Egypten. Det priset finns från Hurghada också och du kan flyga Norden-Egypten-Norden-Asien-Norden med det (bara skippa sista biten till Egypten). Är detta intressant kan jag berätta hur.
 

Gnopps

Medlem
Det var sjukt tacky, har aldrig varit med om något liknande vare sig på charter eller reguljärt, men fest blev det, det var 1.5 liters flaskor med tonic water och stora flaskor Gin, en man i 50 års åldern agerade bartender, helt galet, skall se om jag kan gräva fram några bilder på detta.
JA! Bilder!
 
Toppen