Senaste nytt

Ingen champagne innan avgång på SAS

sodaboy

Medlem
Satte mig på gamla goa SK903 till EWR. Inser efter ett tag att skumpan saknas. När jag frågar personalen så säger dom att sedan den 1 oktober är den borta. Före take off vill säga. I luften finns den kvar. När jag frågar så märker jag att personalen tycker att det är jättepinsamt. En ur besättningen berättar att man sparar 5 miljoner i skatter på att inte servera champagen före take off. Är inte 5 millar växelpengar för SAS med tanke på omsättningen? Flera ur personalen som jag surrar med säger att det är åt helsike med den nya besparningsivern som trädde i kraft 1 oktober.
Fler saker som sakas efter den 1 oktober:

*Ingen Jack Daniels. Den är borta ur sortimentet. "-Den är ju en kulturbärare. Den bara måste finnas på en flight till USA", suckar en anställd.

*Osttallriken som alltid kom på brickan är borta.
Den serveras med desserten. Dock ingen blåmögelost. Bara brie och hårdost.

*Salt och pepparkaren är borta. Man får de röd-blå papperspåsarna istället.

* Handdukarna på toan är borta. Bara våtsevetter numera. (Osäker om detta har med sparplanen att göra.)

*Den oranga "klädnypan" på servetten med bestick är också borta. (Skitsak, jag vet men ändå...)

* Champagnen före take off är borta. Bara vatten och juice.

Bagateller kan man tycka om det inte vore så att personalen var förbannande och besvikna.
Dom uppmanade oss att skriva, rapportera och kommunicera detta då deras överordnade inte lyssnade på personalen.

-"Bra om ni kunder uppmärksammar detta", säger dom med besviken stämma.
Inte ens Kungen eller Drottningen blev serverade champagne idag. Jag frågade en ur personalen vad dom skulle ha gjort om de hade valat ha skumpa? -"Då hade vi öppnat en flaska, oavsett vad cheferna hade sagt. Det är så pinsamt för oss".

Visst, det är ett I-landsproblem, men när personalen tycker att det är genant att inte kunna servera sina premiumpassaagerare ett glas bubbel före take off, så undrar man hur det är ställt med SAS.

Hur djup är krisen på SAS?

/Sodaboy
 

agehall

Medlem
Jag utgår från att du flög business?

Att de tagit bort JD och osttallriken kan jag inte säga att jag sörjer. Men det övriga känns rätt kasst. Att få salt/peppar-påsar i business är inte helt OK.
 

sodaboy

Medlem
Japp. Flög i C.
Jag saknar Jack D oerhört mycket. Kan tyckas vara småsaker, men helheten känns numera väldigt urvattnad.
 

joemume

Medlem
Vad är det som händer med SAS egentligen? Varje enskild del av det du rapporterar är ju i sig inga jättegrejor (förutom att de skippar champagneserveringen, vilket är ett verkligt bottennapp!), men helhetsintrycket är ändå att det är ett extremt pressat läge och att man försöker spara på high revenuesidan, som ju är SAS verkliga möjlighet till att vinna tillbaka kundsegmentet som kan betala för sig. Jag har varit väldigt trogen SAS, men när man betalar top dollar så förväntar man sig att slippa se nedskärningar i Businesskabinen. INTE OK!
 

miles

Medlem
Tråkig läsning måste jag säga. Det är detaljer som gör helheten precis som ni varit inne på, SAS är inne på fel spår här tror jag.
 

Marcus01

Medlem
Det här känns inte ok alls, nu är jag ingen frekvent C- klass resenär men de gånger jag åker intercont i C vill jag att det ska vara lite extra och net bara en bättre stol än i monkey...
 
Toppen