Senaste nytt

Gäller flat rate award inom Europa för bonusresa med transfer?

Dr. Miles

Expert
Jag har ett par frågor till British Airways Executive Club experter.

Om jag har förstått rätt, man kan boka bonusresor inom Europa med fast antal avios och avgifter. Inga extra skatter&bränsletillägg tillkommer.
Men när jag kollar Stockholm-Istanbul med BA, får jag reslutat som visar 70.000 avios + 728 SEK för t/r i Businessclass.

Screenshot20121002_1.jpg

British Airways Executive Club skrev:
Reward Flight Saver

Reward Flight Saver gives you a better deal on shorter flights. It's available on all British Airways and Iberia routes within zones 1-3, as long as you’ve collected at least one Avios within the last 12 months.

You pay with Avios plus a flat fee of £27/€27 in economy and £34/€34 in business, and we pay the taxes, fees and charges.*

* On 8 October 2012 these prices are rising by a small amount, reflecting increased costs, to £30/€35 return in Euro Traveller and £40/€45 return in Club Europe

Mina frågor är
  1. Gäller flat rate award inom Europa för bonusresor med transfer? Är det endast för direktflyg?

  2. Gäller flat rate award inom Europa även för bonusresor med partnerflygbolag(t ex Finnair, Air Berlin)?

Jag ställde samma fråga i en annan tråd men det var kanske OT där så fick jag inget svar.
 

Concorde

Founding Member
Nej, det är endast domestic connections som "ingår" i RFS vill jag minnas.
Annars är det point to point inom Europe/Zone 1-2-3. För din biljett verkar det som du får betala för två RFS kostnader, dvs ARN-LHR T/R samt LHR-IST T/R.
Fortfarande helt ok avgifter tycker jag. Hade kostat minst det dubbla innan man implementerade RFS systemet.
 

Dr. Miles

Expert
Aha, tack för förtydligande svar.
Även om det blir mindre skatter&bränsletillägg, anser jag inte att det är en bra deal att betala 70.000 avios för intra Europa award i Business class.
 
Toppen