Senaste nytt

Nytt hotelltillskott i Göteborg - Dorsia på Trädgårdsgatan

rob74

Medlem
I juni öppnades hotellet Dorsia på Trädgårdsgatan i Göteborg, endast ett stenkast från Kungsportsplatsen och Gamle Port.
Jag och en kollega var där igår för första gången och avslutade kvällen med några drinkar.
Fick en bra presentation av killen som serverade oss.
Det är krögaren Thomas Petersen, driver bl a Ritz alldeles bredvid, som driver detta boutiquehotell med endast 38 rum. Pris för ett rum ligger på ca 2.400 kr/natt.
Petersen, som drivit bl a Villa Belparc i Slottskogen m fl ställen, tillhör en familj där både farfar och far har drivit restauranger, äger även husen i kvarteret.
Det är lite maharadjans palats och La Belle Époque över det hela. 30-talsmusik strömmade ur högtalarna under kvällen.
Ytterligare en del av mera loungestuk är under uppbyggnad och så även en rejäl vinkällare.
Alla viner ska gå att få på glas, efter vad jag har läst.
Ostronen rekommenderas också, så det får väl testas vid tillfälle.
Igår blev det champagnecocktail samt en Dry Martini på en lite ovanligare gin, The Botanist (Islay gin, Bruichladdich), som man inte ser allt för ofta. (Köpte en flaska när den kom på Systemet, men den börjar tyvärr ta slut nu... )

Detta är ett helt fristående hotell så då gäller följande, som de skriver på sin hemsida:

"PÅ DORSIA HAR VI INGET UPPGRADERINGSSYSTEM SOM TILLDELAR GÄSTER RUM EFTER ANTAL INTJÄNADE POÄNG. NEJ, HÄR BOR VARJE GÄST SOM EN KUNG ELLER DROTTNING. VART OCH ETT AV VÅRA 38 RUM ÄR ETT KUNGARIKE I SIG. LIKA VACKRA, LIKA BEKVÄMA. ALLA OLIKA."

DORSIA

DSC_3280.jpg DSC_3272.jpg
DSC_3258.jpg DSC_3257.jpg
DSC_3250.jpg DSC_3267.jpg
DSC_3254.jpg DSC_3262.jpg
DSC_3251.jpg
 
Last edited:

Johannes

Medlem
Ritz har ju varit trevligt att hänga på, och trenden verkar ju bli för Göteborgarna gillar hotellhänget efter post hotellet, måste kolla upp detta när jag drar in till stan nästa gång.
 
Toppen