Senaste nytt

Fråga om Business- och First- award platser inom Star Alliance

Stefan62

Medlem
Business-fråga

I flera trådar kan man läsa om att det ofta är svårt att hitta C-platser med SAS till exempelvis NYC och BKK.

Om jag är beredd att betala ”lite” avgifter är det då generellt lättare att få C-platser med LX/LH/TG osv?

First-fråga

Det förefaller som att det överlag är svårt att hitta F-platser samt att det t ex hos LH/LX är få F som är bokningsbara för EB-poäng och detsamma gäller för SQ.

Betyder det att många F-platser går tomma – idéen med F är kanske inte att kabinen ska vara full?

Ska man glömma F och istället inrikta sig på C, eftersom det verkar lättare överlag att hitta?
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Om man ser till F och möjligheten att få plast via US-Airways Dividend miles till Asien, så brukar det inte vara alltför svårt att hitta plats med Thai eller Asiana. Däremot släpper inte, alternativt får inte agenterna boka F med LH/LX. När det gäller SQ så har jag förstått att deras plaster går deras eget program, samt M&M (korrigera om detta inte stämmer). Däremot kan man med viss flygplanstyper, t ex 777-200 få tag på F intra-Asien. Om du kollar på ANA och awardtravelr, så kan man gasnka snabbt se hur mönstret ser på olika destinationer när det gäller tillgänglighet. Dvs 10-11 månader innan, 4-5 månader innan, 2 v - 1 månad före avresa.
 

flying

Medlem
C är inga större svårigheter att hitta med TG. LH och LX ska inte heller vara några omöjligheter

Vad det gäller F så kan du "enkelt" finna platser med TG med dina EB poäng. LH ska inte heller vara någon omöjlighet med EB. Vad det gäller SQ så är det som henrik I skriver blickat för EB på deras 77W och A380 vilket i princip betyder att du endast kan åka vissa sträckor intra Asien med SQ.

Lite beroende på vart du ska åka så skulle jag även vilja slå ett slag för ANA (dock ganska svårt att finna platser men absolut värt det) samt Asiana vilka enligt mig har en överlägsen F produkt för EB award resor.
 

Randy Marsh

Medlem
Vad det gäller F så kan du "enkelt" finna platser med TG med dina EB poäng. LH ska inte heller vara någon omöjlighet med EB. Vad det gäller SQ så är det som henrik I skriver blickat för EB på deras 77W och A380 vilket i princip betyder att du endast kan åka vissa sträckor intra Asien med SQ.
Är inte C också blockat hos SQ, iaf på 77W och A380? Det är iaf det intrycket jag har fått, verkar vara komplett omöjligt att hitta C-awards med SQ från t ex FRA, ZRH eller LHR.
 

Dr. Miles

Expert
Är inte C också blockat hos SQ, iaf på 77W och A380? Det är iaf det intrycket jag har fått, verkar vara komplett omöjligt att hitta C-awards med SQ från t ex FRA, ZRH eller LHR.
Jag har inte lyckats att boka Business class award(inte First heller...) på Singapore Airlines 77W eller 388 med US Dividend Miles och inte heller med SAS EuroBonus poäng.

Det gick att boka Business class award på dessa flygplanstyp med bmi Diamond Club miles när de var Star Alliance medelm.
Enligt FlyerTalk var det tack vare Lufthansa och Singapore Airlines bilateral agreement om award platser. (bmi tillhörde Lufthansa grupp innan de såldes till IAG.)
 
Toppen