Senaste nytt

Ö i namnet hos Aegean

Timotey

Medlem
Tänkte skaffa mig ett Aegan kort så att jag också kanske får någon chans att hamna i Loungerna, har ett Ö i mitt efternamn och undrar om jag det är O eller OE som gäller vid registrering? Någon annan med ett Ö i namnet?
 

Dr. Miles

Expert
Jag har registrerar mina kollegor/vänner med å ä ö i namnet hos olika FFP många gånger.
Jag registrerade alltid som a eller o och inte som aa, ae eller oe.
(T ex Pärsson blir Paersson i passet men jag har registrerat som Parsson.)

De har varit bl a USA med biljetten där passagerarnamn står som typ Parsson utan problem. Enda viktiga är att registrera rätt i ESTA.
 

agehall

Medlem
Jag tror faktiskt att folk har lättare att fatta att man använder a och o istället för åäö än ae, ao och oe. Nu har jag inga svenska tecken i mitt namn, så jag vet egentligen inte hur stort problemet är, men min erfarenhet säger mig att utlänningar har enklast att förstå om man bara tar bort prickarna.
 

Timotey

Medlem
Det är min uppfattning också men på de flesta biljetter står det oftast OE trots att jag allt som oftast kan lägga in ett Ö vid bokning
 

agehall

Medlem
Jo, reglerna säger väl att det ska översättas till phonetisk skrift istället, så det görs säkert med automatik.

Ska man vara lite proaktiv, så tror jag att det bästa man kan göra, är att tänka på sina barns framtid och ge dem namn som inte innehåller å, ä eller ö. ;)
 

Timotey

Medlem
Nu tycker inte jag du ska vara sån Agehall, tänk om min sambo trillar in på tråden då får hon vatten på sin kvarn
 
Toppen