Senaste nytt

Ändring av namn i Award ticket med Thai Airways

Pushback

Medlem
Hej,

Kan någon ge mig råd inför att "namnändra" en awardticket i F på TG, köpt med DM!

Jag har idag 2 bokningar; till mig resp min fru.

Jag behöver ändra min frus bokning till att istället avse min son.

Samtidigt vill jag inte riskera att tappa F platsen under processen, med tanke på att biljetten troligtvis måste avbokas för att bokas på igen (i min sons namn).

Finns det något tips om hur jag får min frus biljett till att ändras till min son utan att riskera att tappa platsen när de avbokar/bokar ny, dvs att något i systemet inte längre tillåter availability när den är avbokad alt att någon hunnit boka den samtidigt?
 

Magino

Medlem
Transferring awards
1. You may redeem your miles for award tickets for use by any person you designate. Simply provide the passenger name(s) at the time reservations are made.
2. Name changes are not permitted. If you or the person you designate are unable to travel, you may redeposit your miles into your account for a redeposit fee.
US Airways | Dividend Miles membership guide

Tyvärr går det inte att ändra namn om du köpt resan med miles från USDM, du kan endast boka av om du vill ha poängen kvar.
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Kan någon ge mig råd inför att "namnändra" en awardticket i F på TG, köpt med DM!

Jag har idag 2 bokningar; till mig resp min fru.

Jag behöver ändra min frus bokning till att istället avse min son.

Samtidigt vill jag inte riskera att tappa F platsen under processen, med tanke på att biljetten troligtvis måste avbokas för att bokas på igen (i min sons namn).

Finns det något tips om hur jag får min frus biljett till att ändras till min son utan att riskera att tappa platsen när de avbokar/bokar ny, dvs att något i systemet inte längre tillåter availability när den är avbokad alt att någon hunnit boka den samtidigt?

Det går inte ändra namn på bonusresor som är bokad via US Dividend Miles.
Tyvärr avboka och boka nytt som gäller. Då är det inte heller garanterat att du får F plats tillbaka. :(

Finns det något tips om hur jag får min frus biljett till att ändras till min son utan att riskera att tappa platsen när de avbokar/bokar ny, dvs att något i systemet inte längre tillåter availability när den är avbokad alt att någon hunnit boka den samtidigt?
Ännu värre. Om load factor är bra finns det risk att flygbolaget(THAI) inte lämnar tillbaka avbokad F seat till First class award inventory.
 

Pushback

Medlem
Tack för info, precis vad jag är livrädd för (pga loadfactor). Kan jag sätta min son på väntelista för award ticket så ingen annan ligger före på något sätt, under tiden ombokningsprocessen pågår? Givet att F släpper tillbaka i inventory.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för info, precis vad jag är livrädd för (pga loadfactor). Kan jag sätta min son på väntelista för award ticket så ingen annan ligger före på något sätt, under tiden ombokningsprocessen pågår? Givet att F släpper tillbaka i inventory.

Du kan inte ha din son på väntelista på ett partnerflygbolags flight på en bonusresa som är bokad med US Dividend Miles.

Däremot om din son är spansk/latinsk så att han har även mammas namn i middle name(t ex Jose Anna Maria Carlsson), kan din son använda mammans biljett utan problem. :cool:
 
Last edited:

GillBates

Medlem
Min fråga är liknande så jag lånar tråden:
Har bokat mig och min fru på en USDM awardresa men inser nu att alla hennes namn inte står med i bokningen. Vad jag förstår så tappar man hela bokningen om man vill byta namn......Skulle ni struntat i det och chansat ändå eller har ni några andra tips/trix (det går väl inte att ringa till respektive opererande flygbolag och be om ändring). Det är dock hennes första namn i passet som står i bokningen (men hennes två mellannamn saknas alltså).
 

EBGGOT

Medlem
Min fråga är liknande så jag lånar tråden:
Har bokat mig och min fru på en USDM awardresa men inser nu att alla hennes namn inte står med i bokningen. Vad jag förstår så tappar man hela bokningen om man vill byta namn......Skulle ni struntat i det och chansat ändå eller har ni några andra tips/trix (det går väl inte att ringa till respektive opererande flygbolag och be om ändring). Det är dock hennes första namn i passet som står i bokningen (men hennes två mellannamn saknas alltså).


Det är inga problem, körde samma grej med min dåvarande förra året! Men jag hade inte gjort det fall du skall till USA... där vet man aldrig!
 
Last edited:
Toppen