Senaste nytt

Uppgradering till Business Class för SAS Eurobonus poäng

ARNflyer

Medlem
Jag kommer snart resa med SAS till New York, är bokad i economy extra.

Vad finns det för möjligheter att uppgradera till business class?
Har läst att man kan uppgradera med poäng men har inte riktigt förstått hur det går till? Kan man göra det i förväg?

Tack!

ARNflyer
 

JacobGBG

Medlem
Först och främst skulle jag rekommendera dig att ta en titt på tråden om Optiontown här på forumet. Efter det, bedöm om du verkligen vill göra en poängbetalning för att få bizniz-säte.
 

MarcusC

Medlem
Uppgradera i förväg kostar 35000 poäng som jag förstått från Extra till Business, dock funkar det endast om det finns tillgängliga award platser i business på flighten, dvs är den nollad för award bokningar kan man inte heller göra uppgradering i förväg med poäng, detta fick jag iallafall info av eurobonus för ett par veckor sedan.

Uppgraderade för poäng förra veckan på ARN-EWR , kom från GOT, och bad att man vid check in GOT skulle lägga in request om att vi ville uppgradera för poäng, vid gaten var detta ordnat. Vi fick skriva på papper, för min del har de inte dragit några poäng ännu (EBG)men sambon har fått 20000 poäng dragna. Så kanske jag ändå fick en upgrade (operationellt) flighten var ganska full i M & Y..sedermera även i C.
 
Hej på er.

Snackade med en kollega just som skulle flyga till Chicago med SAS från ARN och han skulle i och med att hans firma vägrar betala för C klass ( men dom tilllåter att man är ledig 4 dagar efter ankomst till USA och 4 dagar efter hemkomst från USA för att kunna justera sig efter tids skillnad ) uppgradera sin ekonomi biljett till extra el C klass vilket gick bra.

Min fråga är, hur många brukar göra detta och har det hänt att någon blivit nekad ?

Vill få grepp om hur många som brukar uppgradera sin biljett och hur ofta det går och inte går.

För sist jag flög till chicago så var vi 4 betalande i business och resten uppgraderingar och det är ju rätt mycket.
 

Roger J

Medlem
Det är klart att det inte alltid går, C-klass är ju ofta full till exempel från Chicago och Bangkok...
Ibland om det är väldigt obokat i Business lastar de inte så mycket mat heller och då går det inte uppgradera till de "matfria" platserna for the love of money utan de får vara tomma.
Med de senaste årens nya uppgraderingsvarianter (Optiontown, betala vid check-in, Star Alliance upgrade programme) så är ju poänguppgradering bara ett av många sätt att flytta upp. Så det är klart att det var enklare förut.
Annars tror jag man kan säga att om du är bokad i Economy Extra ska det mycet till om du inte lyckas hamna i C på något sätt om du är beredd att använda poäng eller cash.
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Poänguppgraderingarna standby är riktigt prisvärda. Ett bra alternativ är att försöka med Optiontown först och om inte det lyckas försöka med poäng vid gaten. Vi lyckades med poängens hjälp flytta upp 6 pers Bangkok-Köpenhamn till ekonomi extra för två år sedan på ett smockfullt plan.
 

Malu

Medlem
Har också haft bra erfarenheter från strategin med uppgradering i flera steg. I januari så lyfte jag hela familjen till economy extra med optiontown och därefter vidare upgrade till business i gaten. (ARN-ORD)

En praktisk fråga till nästa långresa - via CPH: Vi kommer att ha gott om tid i Köpenhamn och då vill jag gärna sätta mig på upgrade-listan så tidigt som möjligt. Är det bäst att gå ut till check-in och anmäla sig för poänguppgradering, eller kan man göra det i loungen?
 
Toppen