Senaste nytt

Rimlig ersättning?

Flygarn

Medlem
Försöker att hålla en lång historia kort...

Skulle flyga MIA via LHR och EWR. Checkar-In kvällen innan och väljer 5F. Dagen efter när jag kommer till flygplatsen så lämnar jag min väska då agenten frågar kollegan bredvid om det finns några platser kvar i business varpå hon svarar ja. Hon meddelar att jag ska få en seating när jag kommer till gaten. Går till gaten och det första jag gör är att lämna mitt boarding kort till den ensamma kollegan som står där. Hon berättar att hon återkommer till mig om några minuter. 20 minuter går och dom börjar nu boarda flighten. Jag och ageneten har haft ögonkontakt några gånger så hon har inte glömt bort mig.

Nu kommer tvisten: När alla har gått ombord så kallas jag fram och så är det en kille som den kvinnliga agenten har skickat fram för att meddela att jag har blivit nedgraderad till ekonomi. Inga problem tänker jag, men då fortsätter han att prata. Tyvärr är det så att det inte finns någon plats kvar i ekonomi då det har blivit fel i vårt system och flighten är överbokad. Håller på och tappar hakan och undrar varför de i första taget nedgraderar någon som ska vidare till Usa och inte väljer någon som har sista stop på LHR, och sen varför de inte ser till att erbjuda någon i ekonomi att resa senare så slipper de ta mig och som sen ska vidare med vidare flighter som de nu måste lösa. Flighten är försenad på grund av att den är överbokad och jag börjar faktiskt känna mig lite halvt ledsen för att situationen är som den är, då den tar en ny vändning.

Killen har nu blivit ackompanjerad utav en kollega. När jag för 3:e gången ställer frågan till dom varför de inte tog någon annan så får jag svaret att de valde mig för att jag är yngre. Sen förklarar kvinnan att det är många personer som ska på möten i London och som måste komma fram. Nu är jag så arg att tårarna inte är långt borta, när kollega nummer 3 kommit fram och viskar något till kollegan som sen berättar för mig att en kvinna har gått av då hon mådde dåligt så att nu finns det en plats till dig så att du kan åka på din VIKTIGA resa. Orkar inte ens säga något tillbaka då det är så låg klass på allt.

Jag kan förstå att dom var trötta på mig för att jag frågade flera gånger om varför de inte hade tagit någon annan eller ens ropat ut om att de erbjöd någon att åka senare. Dom säger att dom hade gjort det men jag hörde inte ett ord de 35 minuter jag satt och väntade.

Hände några små saker också på denna resan, men jag skrattar bara åt allt. Det säga att en olycka aldrig kommer ensam och de kan jag intyga. Aldrig haft problem under de 10 åren som jag rest i tjänsten och 20 år privat.

Frukosten är slut på LHR flighten
IFE var trasig på EWR flighten
Min väska försvinner och har 1 vecka senare inte återfunnits

BA har gett mig följande ersättning.
För behandlingen på ARN och nedgraderingern så har jag fått 70 pund. Hela resan kostade 25.000 kr. Skrattretande i mina ögon.
För trasig IFE har jag fått 15.000 miles
För min väska som är borta har jag inte fått någon ersättning än, men ska skicka in kvitton på det jag har inhandlat nästa vecka.

Min fråga är nu vad ni tycker om ersättningen. Jag tycker det jag fick för IFE är OK och att jag får skicka in kvitton till BA är OK. Förutsatt att jag får någon klumpsumma från BA också gällande det som är borta.

Det som irriterar mig är de 70 pund. Hur tänkte BA nu? Jag blir åldersdiskriminerad och de håller på att inte skicka med mig på en flight som jag hade checkat-in på kvällen innan. Varför inte ge mig högre ersättning som gör mig nöjd. Funderar fortfarande att gå vidare med ärendet en tredje gång till BA.

Vad tycker ni är en rimlig ersättning?
 

Traveller

Medlem
OM du är nedgraderad är självklart en skälig ersättning mellanskillnaden, vid inköpstillfället, för den aktuella resan. Problemet är bara att det är svårt att bevisa just detta. Jag hade fortsatt tjafsa, kanske bara för nöjets skull och för att om det gick få något. Blir man illa behandlad så är det inte mindre än ens rätt att få ersättning. Vet inte hur långt innan du bokade din biljett men gör en sökning på motsvarande förköpstid, skicka in de priserna du får fram och kräv mellanskillnaden som ersättning.
Lycka till!
 

Dr. Miles

Expert
Det vore enklare och mindre kostsamt för flygbolaget att erbjuda Upgarde voucher(s) i sådant fall.
En voucher som tillåter uppgradera sig så länge det finns fysisk lediga plats kvar i högre kabinklass.
 

Concorde

Founding Member
Fullständigt oacceptabelt. Jag hade varit rasande. Det är Menzies aviation som driver BA's verksamhet på Arlanda. Kan inget annat än instämma att dom är direkt inkompetenta. Sättet dom behandlade dig på är groteskt och tjänstefel och Menzies borde ta kostnaden från BA. Du skall, precis som tidigare talare sade, få kompensation för downgrade samt enligt EU regelverket 261 eftersom du som Gnopps påpekat inte blivit tillfrågad.
Jag skulle kontakta BA Executive Club på FT, pm mig för detaljer.

Gällande trasig IFE, 15.000 är en bra kompensation. Det ger dig en resa till London T/R för 300 kronor med en Reward Flight Saver.
Väskan; den lär komma till rätta. Minns inte vad kompensationen är då jag alltid tar detta på försäkringen. Enklare så.

Lycka till och håll oss uppdaterade.
 

Flygarn

Medlem
OM du är nedgraderad är självklart en skälig ersättning mellanskillnaden, vid inköpstillfället, för den aktuella resan. Problemet är bara att det är svårt att bevisa just detta. Jag hade fortsatt tjafsa, kanske bara för nöjets skull och för att om det gick få något. Blir man illa behandlad så är det inte mindre än ens rätt att få ersättning. Vet inte hur långt innan du bokade din biljett men gör en sökning på motsvarande förköpstid, skicka in de priserna du får fram och kräv mellanskillnaden som ersättning.
Lycka till!
Så här har BA räknat ut min ersättning:

Since you did not travel as booked in Club class on this flight, we will refund 30% of the fare for the affected leg of your journey - in this case this is an amount of
430 SEK, which will be refunded back to your credit card. You are also entitled to a downgrade compensation for 30£/322 SEK.


Som AHO skriver. Hade jag bara blivit erbjuden voucher för uppgradering eller liknande för bemötandet så hade jag varit nöjd, men 750 kr för nedgraderingen och bemötandet är skrämmande. Jag fick 100 USD utav Lufthansa i våras för en incident i loungen då jag inte fick utlovad service. Det fick jag utan att ens höra av mig till dom!

Gnopps skrev:
Om de sa till dig att de valt ut just dig för att inte följa med så erkänner de att de in följt lagen som säger att de måste fråga efter frivilliga innan de sparkav av någon från flyget (art 4 punkt 1): EUR-Lex - Page not found

Tack Gnopps hade ingen aning om detta. Ju mer argument jag har desto större chans till en mer rimlig ersättning i mina ögon.

Concorde skrev:
Fullständigt oacceptabelt. Jag hade varit rasande. Det är Menzies aviation som driver BA's verksamhet på Arlanda. Kan inget annat än instämma att dom är direkt inkompetenta. Sättet dom behandlade dig på är groteskt och tjänstefel och Menzies borde ta kostnaden från BA. Du skall, precis som tidigare talare sade, få kompensation för downgrade samt enligt EU regelverket 261 eftersom du som Gnopps påpekat inte blivit tillfrågad.
Jag skulle kontakta BA Executive Club på FT, pm mig för detaljer.

Gällande trasig IFE, 15.000 är en bra kompensation. Det ger dig en resa till London T/R för 300 kronor med en Reward Flight Saver.
Väskan; den lär komma till rätta. Minns inte vad kompensationen är då jag alltid tar detta på försäkringen. Enklare så.

Måste säga att personalen på marken i London och New York var fantastisk och detsamma gäller för alla i luften. Trodde inte det var Menezies som jag mötte i Stockholm, men det känns bra att veta att det inte är flygbolaget själva som hanterar sina kunder på detta sättet.

Jag skickar PM till dig Concorde så hoppas jag få kontakt med en annan person. [namn borttaget] som har svarat på mina mail på Costumer relations har varit mycket trevlig men just på punkten ersättning för första incidenten så misslyckades hon trots att jag mailade tillbaka till henne en andra gång och förklarade att det inte var tillräckligt. Så här svarade hon.

In view of your email, I have looked again at the circumstances surrounding the problems you raised with us, and I have to say that I feel our offer was a fair one.
I am afraid I cannot increase it.


Tack för hjälpen alla. Håller er uppdaterade om hur allt slutar.
 
Last edited by a moderator:
Toppen