Senaste nytt

Avbrutna startförsök

jsn

Medlem
AHO diskuterar diverted flights i denna tråd, och när vi då ändå är inne på oplanerade händelser vid flyg så undrar jag hur ofta ni har varit med om att starten har avbrutits halvvägs ned utefter startbanan? I torsdags kväll när jag skulle flyga från OUL till ARN via CPH så taxade vi ut på startbanan, drog på motorerna och började komma upp i hastighet. Men halvvägs ner efter startbanan drog piloterna av effekten på motorerna och vi rullade vidare ett litet tag innan vi bromsade in, svängde av startbanan, taxade tillbaks till början på startbanan och gjorde ett nytt försök... På vägen tillbaks till ruta ett kom personalen på över radion och sa att de avbröt starten pga att vinden kantrade(?)... Vid andra försöket drog de verkligen på full effekt på motorerna och vi kom iväg som planerat, kanske 5 minuter försenade. Det var första gången jag var med om detta, och jag måste säga att det kändes fullständigt odramatiskt, man rullar vidare, bromsar in och sedan svänger a som vid landning. Vare sig mer eller mindre. Men ett lyft ögonbryn genererade det iaf :)
 

Mr Carter

Medlem
Det hände mig 1998 när jag skulle flyga från TYR till DFW med en Saab 340. Strax innan vi skulle lyfta drog piloterna av motorerna och vi taxade in till gate igen. Visade sig vara ngt fel så vi fick kliva av och vänta på att ett annat plan tog oss samma sträcka. Det här hände precis efter att jag avslutat min pilotutbildning så jag upplevde det inte som något anmärkningsvärtt. Men jag ville gärna komma med flyget från DFW så jag kontaktade flygskolan , hyrde ett flygplan och flög själv till DFW :) Den roligaste flygningen jag gjort bakom spakarna, men det är egentligen en helt annan historia.
 
hände mej tror det var 2001 ARN-BKK med Thai Boeing 747 det var vinter lite blåsigt och snöade.
kaptenen valde att göra en rullande start efter 5sec med fult pådrag så börjar planet vinkla sig och få en liten sladd
vi satt längst bak och åkte nästan över med baken över gräset.. så det blev en hård inbromsning.
efter det blev det en stillastående start och alla brandmän var ute och tittade när vi lyfte från 19L
 

henkedio

Medlem
Också varit ute för detta, dock bara en gång.

Skulle från CDG till CPH med AF, accelerade upp en bra bit för att sedan bromsa in väldigt hårt, anledningen!?

Dörren var inte ordentlig stängd!
 

Malu

Medlem
Har bara varit med om en sådan upplevelse - väldigt odramatisk - för ett tiotal år sedan.

Det var med Malmö Aviation i en "jumbolino" från Malmö till Bromma där gaspådraget ganska snabbt reducerades och övergick till inbromsning. Vi taxade tillbaka och fick meddelande om att en motor visade en felindikering. Avstigning och en knapp timmes väntetid i gaten medan teknikerna tittade på felet och provkörde en gång genom att taxa fram och tillbaka. Sedan fick vi kliva ombord igen och allt gick bra.

Har man fyra motorer på en maskin så ökar ju sannolikheten att någon felar... ;)
 

Patrik

Medlem
Inte på runway, men på väg dit så började det smälla i motorerna, varvid vi stannade. Tekniker med stege kom fram och kikade in i bägge motorer, ingen kommunikation om vad som hände. Tekniker tog bort stege, vi rullade ut på runway och piloterna gav ordentligt med gas med bromsarna i. De varvade ner och sen startade vi normalt. Väl i luften berättade de om sin teori om att luften blåste i någon vinkel in i motorerna och att motorerna hade börjat smälla p.g.a. detta. Det hade ju varit trevligt att få lite information om vad teknikern med stege letade efter innan start...
 

Jacob

Medlem
Hände mig i april i år på Arlanda, en SAS MD-80 till Köpenhamn. Det var vinterns sista snöfall som kom helt oväntat och ställde till med stora problem då det inte fanns beredskap för ett så kraftigt snöfall i april. Vår pushback truck hade stora problem att ta oss från gaten pga all snö som snöröjarna inte hunnit få undan.

När vi väl skulle starta från bana 01L och hade kommit en tredjedel på banan bromsade kaptenen plötsligt och taxade sedan av banan och tillbaka till terminalen. Det visade sig att han hört ett konstigt ljud från noshjulet och var rädd att något skadats, troligtvis något som hänt när vi skulle lämna gaten. Det var förstås bättre att få det kontrollerat innan avgång än att upptäcka det under flygningen och kanske inte klara att landa ordentligt. Vi fick noshjulet undersökt av en mekaniker och kunde sedan göra ett nytt försök.

Inbromsningen var kraftig, betydligt kraftigare än när man bromsar in efter landning, men i övrigt var det ganska händelselöst. Jag hade faktiskt trott att en avbruten landning (rejected take-off) skulle vara betydligt mer dramatisk. Pursern skötte det bra och gick personligen runt i kabinen och förklarade för varje passagerare vad som hänt. Största irritationen för min del var snarare att vi blev över tre timmar sena till Köpenhamn.

Visa bifogad bild 6592
 

Loffe

Medlem
Många år sedan, 1995 förmodligen, skulle jag tillsammans med kompisar flyga CPH-MUC. Vid starten på CPH så hade vi uppnått bra fart och passerat vad jag minns som mer än halva banlängden då planet bromsades riktigt hårt, så hårt att man var riktigt glad att vara fastspänd. Tydligen hade man fått indikation om förlorat oljetryck eller nåt i den stilen vilket föranledde den avbrutna starten. Det var inte många meter kvar av banan när vi stod still. Nytt plan fick skakas fram och ett par timmar senare tog vi oss till MUC.
 

Helimike

Medlem
Hade en avbruten start med SK2309 igår på Gardemoen. De hade fick tydligen en indikation på att en dörr inte var ordentligt stängd. Taxi tillbaka till gaten och så var vi i luften igen med en försening på ca 45 min.
 
Toppen