Senaste nytt

Har ditt flyg blivit diverted någon gång?

Dr. Miles

Expert
Som en frequent flyer har jag upplevt förseningar och instälda flyg då och då men diversion(flyget landan annan flygplats än destinaiton) var inte så vanligt.

Har ni upplevt diversion någon gång? I så fall hur hanterades det av flygbolaget?

Min egen erfarenhet är med KLM.
Jag var på väg till Amsterdam men Amsterdam flygplatsen stänges pga kraftig regn.
Vårt plan var diverted till Rotterdam och fick vänta tills Amsterdam öppnades igen.

Jag missade mitt anslutningsflyg till Tokyo och fick åka med Air France via Paris dagen efter...
 

erc

Medlem
En enda gång. En oktoberdag i början av 90-talet. Rutten var ARN-KSD. Massivt snöfall över KSD. Cirkulerade en stund över Karlstad innan det bar av tillbaka till ARN.

Var en högst omedveten resenär på den tiden och ordnade hemresan på egen hand - hyrbil. Hade ju en fest att hinna till. Hann inte. Snön påverkade trafiken på E18 också...

Minns att det erbjöds hotellövernattningar och ombokning till flyg efterföljande dag. Korkad som jag var tog jag inte del av något... Flög på en sådan där snuskigt billig standby-biljett för ungdomar.

Så. Det var en divert tillbaka till avreseflygplatsen.
 
Last edited:

toshack

Ny medlem
Blev diverted en gång på väg Amsterdam-Minneapolis. Det började snöa häftigt medan vi var i luften och Minnepolis stängde. Landade i Cincinnati. Fick (enkelt) hotell och flygresa till Minneapolis nästa dag.
 

Skillsen

Medlem
Nope, konstigt nog inte en enda gång och är en bra bit över 700 flygningar...
Skulle förvisso flyga JKG - CPH en gång och vi fick ta omvägen via Norrköping för att hämta upp lite passagerare (Skyways hade något strul...) detta innebar att vi missade flyget till LHR och fick i stället flyga till Gatwick i stället för att sedan ta bussen till LHR för att komma med BA till SYD via BKK....
men det fick vi veta redan innan vi gick ombord på planet i JKG så ingen riktig "diverted"....
 

JensE

Medlem
Bara hänt en gång och det var mellan Houston, Texas och Pensacola, Florida så fick vi vända pga problem med flygplanet.
Dock så var det enbart något batteri som var trasigt och kunde bytas ut fort i Houston. Dock så var det full beredskap med alla nödåtgärder etc (jag skulle stoppa alla som försökte ta sig förbi med tills L1 var öppnad.
Tror jag dragit den historien förut här på bc.se.
 

Gnopps

Medlem
Endast en gång vad jag kan minnas. Jag flög Delta från Salt Lake City till Houston, som drabbades av dåligt väder. Vi landade (tillsammans med en hel del andra plan) i Corpus Christi och fortsatte efter 1-2 timmar till Houston. Jag hade en anslutning till Los Angeles och blev ombokad till nästa flyg.

Kom på en gång till om tekniska problem räknas: Köpenhamn-Helsingfors med SAS. Vårt plan hade något problem och vände tillbaka efter 45 minuter. Jag var mest irriterad på mig själv att jag inte märkt att planet vänt om.
 

Palazzi

Medlem
Detta hände mig 2004: Bolaget jag åkte med (tror det var Sterling) bytte flygplats från CIA till FCO under denna vecka jag var i Rom. När jag skulle hem hade informationen om bytet av flygplats inte nått lastarna på FCO, så det fanns ingen som kunde plocka ut bagaget. Efter 4h började kabinpersonalen själva lasta ur planet.

Annars har jag fått landa på BGO istället för Stord (en ö utanför Bergen) när det var dåligt väder. Fick ingen shuttle fixad av bolaget, men släktingar skjutsade :)

Sen fick jag landa på ARN istället för VST påväg från CPH när det haglade kraftigt ( 1999-2000 tror jag). Då fanns det shuttlebussar redo :)
 

Senator

Moderator
Har väl också som JensE berättat om min historia tidigare: CO69 (nu UA69) från ARN-EWR den 26/12 2010. Två flyg lämnade Europa denna dag, detta var ett av två. Hamnade i CLE med alla andra från COs globala nätverk: DEL, PEK, NRT, PVG.

Kom till EWR nästa dag
 
Toppen