Senaste nytt

381 TSA agenter avskedade i USA

Måste väl trots allt vara ganska lätt att kolla vilka som stjäl prylar, om det alltid försvinner något när person X jobbar så är det väl bara sätta bevakning på honom/henne. Fast som vanligt är det väl ingen som bryr sig, alla letar bomber i svenssons bagage....
 

JensE

Medlem
Grand larceny är inte att leka med då det är ett felony som ofta ger fängelse.
Samma sak hände tjejen i våras när vi handlade på fashionabla walmart. En grabb snodde hennes iphone (öppnade handväskan och tog den utan att hon märkte det).
Min amerikanska iphone är på samma itunes konto så kunde hitta den via find my iphone direkt och vi såg att den var på motorvägen.
Vi ringde polisen som bad oss komma in för polisanmälan. Med find my iphone kunde vi se att hennes iphone fanns i ett hus några mil bort.
Sheriffen bad oss möta upp 2 polisbilar för att återfå telefonen. Vi drog historien igen för patrullen och dom fick låna min iphone med appen.
Patrullen ringde på och bad om att få tillbaka telefonen och efter just använt samma funktion som i denna video kunde dom höra telefonen pipa :)

Skulle aldrig hänt i Sverige att man skulle få polisen att åka ut och hämta tillbaka en telefon, utan bara ta polisanmälan för försäkringssynpunkt och sedan stänga ärendet.

Fick höra förra månaden att killen fick 3 år fängelse. Återförbrytare så domaren fick tydligen nog.
 

Pushback

Medlem
100% rätt åt dom alla (sorry för att generalisera en hel arbetsgrupp)!

Deras otrevliga och förnedrande jargong är det första som väntar när man är på väg till USA. Det är otroligt hur de första personerna man möter i ett land har mandat att ständigt vara så nedvärderande.
 

Concorde

Founding Member
Fast nu tror jag du blandar ihop TSA med Customs and Border Protection, en del av Department of Homeland Security, som sköter immigration.

TSA = Säkerhetskontroll på Amerikanska flygplatser. Till stor del rövhål.
CBP = Passkontroll och tullen på Amerikanska flygplatser. Blandat med rövhål och artiga individer.

Saken är så här, och nu vill jag absolut inte framstå som ursäktande för USA, kontrollanterna är tränade i att vara misstänksamma och ställa frågor på ett sätt som upplevs som kort och bryskt. Detta för att personer som kan ha en dold agenda/inte helt kosher i sina avsikter med att komma till USA ofta blir nervösa och tas in på secondary screening.
Mao. CBP man träffar på först är egentligen bara ett filter, med rätt att neka dig tillträde till USA på plats.
Jag har en gång på kanske ett 50-tal inresor till USA fått skämmas och komma in på Secondary, men det är en annan historia (det var inga problem, stulet pass sedan tidigare).

Det skall påpekas att en del CBP agenter är ganska trevliga, speciellt NY för mig. Ofta är det "Welcome back, enjoy your stay"
Vill man skapa problem så får man det garanterat. Bara acceptera läget, för vi kan inte ändra det.

Samma gäller för TSA på JFK, speciellt i BA fast track på T7. Nästan alltid trevliga och vid gott humör.

Å andra sidan Boston, där var det nästan obehagligt både vid in och utresa...
 
Toppen