Senaste nytt

Fråga gällande kost i Business/First!

Ni som ständigt flänger runt i Business och First på long-haul, hur är kosten?

Jag äter inga grönsaker och inga frukter alls i princip, det går inte då jag mår illa och nästan måste kräkas. (brukar klara mig om jag halsar i mig en hel del vatten direkt efter jag konsumerat t.ex sallad).. man kan väl sammanfatta det som att mina kräkreflexer går igång och det är otroligt tråkigt då jag älskar banan, päron, äpple, gurka, paprika, sallad osv men INTE kan äta det. :(
Jag vet inte om det är något psykologiskt sen barndomen eller vad det kan vara för jag kan inte ens äta Sallad/Gurka som i princip bara är vatten.

Kan väl äta kokta morötter, broccoli och lite annat.. (ej det vanliga tomater, gurka, sallad, majs, paprika osv)
(Ska dock sägas att ibland går det bra utan att kräkreflexerna går igång, tex ibland tomat på hamburgare, majs till tacos osv men eftersom det sker ibland brukar jag hellre undvika maträter där frukt & grönt ingår.)
På fruktsidan är det bara Apelsin som går bra i princip, Ananas fungerar väl också.

Nåväl, skitsamma vad jag inte kan äta och vad jag kan äta.
Men när jag tittar på många recensioner här på BC.se så lägger jag alltid märke till hur mycket frukt det är..
Är det så på de flesta bolag?

Känns ju en aning pinsamt om dom kommer in med en riktigt fin fruktskål och jag inte kan röra den bara för att jag har mina "childhood-issues" eller vad tusan det är.
(Vill ju inte att dom ska ta illa upp) :(

Äter du allt / det mesta som du blir tilldelad under en flygning?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag tar aldrig ost från ostbricka oavsett hur fin/dyr osten är.

När det gäller frukter kan man självklart skippa oavsett kabinklass. Det finns inga mattanter onboard som vaktar om du äter klart eller ej. :)
 
Jag tar aldrig ost från ostbricka oavsett hur fin/dyr osten är.

När det gäller frukter kan man självklart skippa oavsett kabinklass. Det finns inga mattanter onboard som vaktar om du äter klart eller ej. :)

Nej, men jag tänkte mer så man slipper skämmas när dom kommer och hämtar tallriken (och man inte rört den.)
Jag är mera en person som äter huvudrätt endast, typ en god köttbit.
Ska tilläggas att jag inte äter efterrätter heller, detta då det allt som oftast innebär frukter.

Ost, frukt & grönt är inte riktigt min kopp té, tyvärr.

Fast betalar man för Business kanske man får tillåtelse att "vaska" lite mat även om det känns tråkigt att lämna ev förrätt, efterrätt och dyrare ostar orörda.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag käkar inte heller mycket vad grönsaker eller ost heter. Jag skäms inte det minsta när de kommer och tar en orörd tallrik i C. Om jag vet att det är bara sånt jag inte äter ber jag dem till och med att inte ens ställa ner tallriken.

Varför skulle man skämmas i C/F? Där är det ju du som styr hur du vill att din flight ska vara och inte kabinpersonalen...
 

twiggs

Medlem
Även i businessclass/first? Får man fråga varför?

Jag kör oftast på samma princip, om det inte finns möjlighet att beställa fruktmåltid till flygningen.

Tycker allt som oftast att maten ombord inte ens i närheten kommer till den smak att jag kan njuta av den. Detta gäller främst varma frukostar, luncher och middagar. Kall frukost gillar jag dock, då det som serveras är mer i min smak. Jag förstår att detta kan låta oerhört verklighetsfrånvänt, men jag är på detta sätt – oerhört kräsen när det gäller mat.

Vore inte smaken nog så är min kropp mindre känslig mot jet-lag om jag enbart äter/dricker frukt, juice, vatten och egenmedhavd grönt te ombord på långa flygningar. Alltså, oerhört lättsmält mat som inte påverkar mig negativt. Brakmåltiden som Jacob fick i sig mellan Paris och Seoul verkar vara något i hästväg, jag skulle troligen legat utslagen i dagar efteråt av jet-lag, matkoma och besvär med magsmältningen. För att inte riskera detta så kör jag på min diet.

En tredje faktor: storkök, kommentar överflödig!
 
Att man skulle skämmas över att lämna mat? Ääh har man betalat dyrt så beställer man in allt och provsmakar, det som inte smakar bra går till grisarna ;)
 
Toppen