Senaste nytt

Resebyråer - inkompetens?

Jag använder mig sällan av resebyråer, men har gjort det några gånger trots allt.
Var i kontakt med en kvinna via livechatten som en resebyrå tillhandahåller och jag fullkomligt slogs av den brutala inkompetens som hon visade upp.

I praktiken fick jag sitta där och förklara olika termer, hur det och det fungerar och vad jag vill göra.
Jag fick agera guide åt den stackars flickan som knappt verkade veta vad ett flygplan är.

Jag ser mig långt ifrån en expert inom detta område men när jag var i chatten var det mer som att det hela var tvärtom, dvs att hon var den som behövde hjälp..

Inte nog med det, hon stavade sämre än min 10-åriga kusin, verkligen något brutalt illa.
Inga stora bokstäver, inga punkter, inga kommatecken och ett allmänt "fjortis" språk.
Är man då lämpad att jobba i support...:confused:
Pinsamt, rent ut sagt pinsamt.
(Säger inte att jag skriver 100% rätt alla gånger men det var något bedrövligt, helt makalöst dåligt.)

Det är inte första gången jag möter på ruskigt inkompetent personal i supportärenden.
Hur i hela friden fick dessa personer jobb från första början? "Slept their way to the top"...:confused:

Det finns säkert många kunniga inom yrket men det är då inget jag varit med om, inte många gånger i alla fall.

Vad tycker ni om support överlag? Har ni haft bättre tur?
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Din upplevelse är nog tyvärr normen för många. Det kan bero på att inom många organisationer får trainees/nyanställda ofta i ett tidigt skede sitta på supportroller då det är ett effektivt sätt att lära sig. Man kan plugga i all ända, men det är praktik och skarpa situationer som gör att man lär sig. Är det en ursäkt? Nej. Men för många företag vill man ha dom erfarna och kompetenta ute i fältet där dom kan ticka timmar eller sälja. Sen finns det företag som sätter rookies på supporten och dessutom pressar dom att sälja på supporten... det brukar mest reta upp kunderna.

Som regel gäller det inte tyngre support roller, utan snarare level 1/first line support.
 
Det är just därför vi testar landets resebyråer - nästa vecka utser vi "Årets resebyrå 2012" :)

Egentligen är det inte så konstigt. Med så små marginaler som resebyråerna har går det inte att anställa riktigt bra personal. Vilka här på BusinessClass vill jobba för 20.000 - 23.000 i månaden? (se intervju med resesäljare här)
 

Matsson

Medlem
Fick erbjudande från Amex plat om deras fantastiska förhandlade priser i C och F. Ringde omedelbart för att fynda och blev erbjuden Swiss i First till Bangkok för 72tusen spänn.Dessutom blev dom förvånade över att jag inte omedelbart slog till på ett antal biljetter. Påminde om att köpa häst på Kiviks marknad........
 

agehall

Medlem
Som går att mata in ITA matrix själva? ;)

Ja, mha greasemonkey-script så ska man kunna klicka på en "Boka" knapp direkt på matrix.

Fick erbjudande från Amex plat om deras fantastiska förhandlade priser i C och F. Ringde omedelbart för att fynda och blev erbjuden Swiss i First till Bangkok för 72tusen spänn.Dessutom blev dom förvånade över att jag inte omedelbart slog till på ett antal biljetter. Påminde om att köpa häst på Kiviks marknad........

LOL!!!1
 

Gnopps

Medlem
Medan jag fortfarande studerade trodde jag att de flesta som jobbade inom resebranschen liksom jag tyckte att det var en bransch att jobba i bara för att området var så spännande. Jag märkte också att jag så gott som alltid visste mer än de jag pratade med på telefon. Således tänkte jag att jag skulle börja i resebranschen själv, dels för att få umgås med likasinnade och dels för att jag borde göra succé baserat på den interaktion jag haft hittils.

Alltså började jag som resesäljare. Jag hade ingen relevant utbildning eller erfarenhet annat än vad jag lärt mig till på diskussionsforum och genom att sitta och experimentera i bokningsmotorer.

Jag hade rätt i att jag skulle göra succé. Det tog inte många månader innan jag fick en kraftig befordran och blev ansvarig för utbildningen.

Jag hade inte rätt i att jag skulle umgås med likasinnade. Jag var så gott den enda som hade en passion för mitt yrke. De flesta andra såg det som ett jobb som vilket som helst, med en bonus att man fick rabatt på resor och på så sätt kunde resa mer själv.

Min poäng? Som påläst kan man ofta mer än folk i branschen och räkna inte med någon entusiasm när du vill diskutera nästa troliga långlinje från din flygplats...
 

henrik l

Medlem
Medan jag fortfarande studerade trodde jag att de flesta som jobbade inom resebranschen liksom jag tyckte att det var en bransch att jobba i bara för att området var så spännande. Jag märkte också att jag så gott som alltid visste mer än de jag pratade med på telefon. Således tänkte jag att jag skulle börja i resebranschen själv, dels för att få umgås med likasinnade och dels för att jag borde göra succé baserat på den interaktion jag haft hittils.

Alltså började jag som resesäljare. Jag hade ingen relevant utbildning eller erfarenhet annat än vad jag lärt mig till på diskussionsforum och genom att sitta och experimentera i bokningsmotorer.

Jag hade rätt i att jag skulle göra succé. Det tog inte många månader innan jag fick en kraftig befordran och blev ansvarig för utbildningen.

Jag hade inte rätt i att jag skulle umgås med likasinnade. Jag var så gott den enda som hade en passion för mitt yrke. De flesta andra såg det som ett jobb som vilket som helst, med en bonus att man fick rabatt på resor och på så sätt kunde resa mer själv.

Min poäng? Som påläst kan man ofta mer än folk i branschen och räkna inte med någon entusiasm när du vill diskutera nästa troliga långlinje från din flygplats...

Känner igen det där lite grann. Jag handledde två studenter som som skrev en c-uppsats i våras inom företagsekonomi om drivkrafter hos hos dem som jobbar inom branschen. Den länk som Björnström hade till resesäljarens syn på jobbet stämde väl överens med det som de intervjuade resesäljarna sa i studenternas studie. Mycket fokus på kundmötet, men inte så mycket på avancerade routings o s v. Det är väl naturligt, med tanke på att 99%? av kunderna vill ha någon typ av resa de har sett i annonser, eller någon annan typ av inspiration för resor. Men går man till affärsresebyråerna tycker jag att man kan och bör ställa högre krav på det som vi diskuterar här, t ex flexibilitet i biljetter, eller hitta alternativ i C som kan vara marginellt dyrare än econnomy, eller hitta en eco+ till kunden som i vissa lägen kanske t o m billigare än ursprungsalternativet, o s v.

BTW, Gnopps, var hade du länken till din c-uppsats? Hann inte ladda ned den, men det skulle vara jätteintressant och titta närmare på den. Och du kan vara lugn, jag ska inte ge några ytterligare examinatorskommentarer på den:p

PS. En gång har jag stött på en resesäljare som verkade höra lite grann till de likasinnade som Gnopps nämnde. Det var när jag vistades två månader i Paris för dryga 10 år sedan och skulle ha en biljett CDG-MAD. Och när killen på tredje försöket hittade den billigaste biljetten knöt han näven och sa: Yes.
 
Last edited:
Toppen