Senaste nytt

Dilemma! Lämna Eurobonus för Miles & Smiles?

Bryant

Medlem
Jag har de senaste dagarna funderat på om jag ska lämna Eurobonus för Turkish Airlines Miles and miles. I *A har jag guld hos SAS, Turkish och Aegean, vilket är väldigt onödigt. Väldigt onödigt!

Jag har en 2-4-1 voucher från Amex att nyttja från nu och ett år framåt och jag har ca 100000 EB poäng(använde en i år för att flyga C till ORD). Min tanke är att försöka hitta en bra resa för att nolla EB kontot och sedan börja använda M&S, där jag har guld tom Juli 2014. Jag tror inte att jag kommer upp till EBG nästa period. Avstämningsdatum är den 31/3 så mycket kan hända. Jag har inget speciellt resemönster men det blir mest Europa och en och annan longhaul i ekonomi.

Om jag försöker rada upp fördelarna med EBG så hittar jag följande:

Fasttrack ARN (Det är dock sällan långa köer)
25% bonus på SAS flighter
Amex, 2-4-1

Det övriga såsom lounge, bagage och incheckning får jag via M&S. Finns det andra fördelar med M&S? Vad finns det för nackdelar om man jämför dessa program?

Hjälp mig brainstorma!

Tack!
 

agehall

Medlem
Om du redan har M&S gold till 2014, så kan du ju samla poäng varsomhelst. Det är ju först inför det år du blir statuslös du behöver se till att du återkvalificerar någonstans.

Med EB har du ju även poäng via det du handlar på ditt AmEx, så du kommer alltid att kunna generera poäng hos EB, vilket du inte kan hos A3 eller TK.
 

Gnopps

Medlem
Jag stod i ungefär samma val och bestämde mig för M&S. Jag reser uteslutande låg ekonomi och då är nackdelarna gentemot EB sämre intjäning på SK och LH bland annat. Den stora fördelen för mig är att det blir lättare att behålla guldkortet.
 

Stefan62

Medlem
Jag stod i ungefär samma val och bestämde mig för M&S. Jag reser uteslutande låg ekonomi och då är nackdelarna gentemot EB sämre intjäning på SK och LH bland annat. Den stora fördelen för mig är att det blir lättare att behålla guldkortet.

Förstår jag rätt? Åker man mestadels "low economy" så är M&S bättre?
 

Gnopps

Medlem
Förstår jag rätt? Åker man mestadels "low economy" så är M&S bättre?
Ja och nej. Intjäning på SK och LH som exempel är sämre men det är lättare att nå upp till guldstatus. Intjäning på TK och UA är bättre med MS och mitt resemönster är sådant att det därför totalt kan löna sig.
 

Palazzi

Medlem
Åker du mycket intra-europa i ekonomi är väl EB att föredra. Då TK nästan bara ger 100% i ekonomi på egna bolaget (och Ethiopian) så är det ju inget alternativ för den som åker 70-100% inom Europa. Att åka via IST på linjen ARN-FRA känns ju inte vidare smidigt.

Jag använder själv M&S, mest för att det är billigt att plocka ut bonusbiljetter med TK. En T/R-resa till t.ex GRU (ARN-IST-GRU) i comfort class (ca 10.000SEK) ger poäng nog för en bonusresa till DXB, T/R i ekonomi.

Om EB hade erbjudit 100% intjäning när jag valde FFP hade valet nog blivit ett annat..
 

Bryant

Medlem
Om du redan har M&S gold till 2014, så kan du ju samla poäng varsomhelst. Det är ju först inför det år du blir statuslös du behöver se till att du återkvalificerar någonstans.

Med EB har du ju även poäng via det du handlar på ditt AmEx, så du kommer alltid att kunna generera poäng hos EB, vilket du inte kan hos A3 eller TK.

Tack för dina inputs! Är det inte så att jag måste flyga 25000 miles första året eller 37000 miles år två för att behålla status. Vilket innebär att mellan juli 2103 och juli 2014(giltighetstid) är det året jag måste vara uppe i 37000 miles?

Jag stod i ungefär samma val och bestämde mig för M&S. Jag reser uteslutande låg ekonomi och då är nackdelarna gentemot EB sämre intjäning på SK och LH bland annat. Den stora fördelen för mig är att det blir lättare att behålla guldkortet.

Kan du utveckla hur du tycker att det är enklare att behålla guldkortet? Tack.

Palazzi: När tom du är tveksam så verkar valet bli lättare :).
 

agehall

Medlem
Tack för dina inputs! Är det inte så att jag måste flyga 25000 miles första året eller 37000 miles år två för att behålla status. Vilket innebär att mellan juli 2103 och juli 2014(giltighetstid) är det året jag måste vara uppe i 37000 miles?

Jag kan inte exakta regler för M&S, men det brukar ju vara så att du måste uppnå någonting innan din giltighetstid går ut. Om den går ut först 2014, så är det väl först då du måste ha återkvalificerat dig. Om du även kan göra det genom att tjäna mindre miles på kortare tid vet jag inte. Palazzi vet säkert.. ;)
 

Gnopps

Medlem
Kan du utveckla hur du tycker att det är enklare att behålla guldkortet? Tack.
25000 på ett år är inte jättesvårt. Eftersom statusen sedan räcker 2 år behövs det bara flygas 25000 vartannat år. Detta gör jag på UA eller TK där jag får 100% även med billig ekonomi.

Jag flyger en del med SK/LH också men inte tillräckligt för att uppnå status i EB. Eventuellt skulle jag få mer poäng totalt med EB men jag värderar statusen högre.
 
Toppen