Senaste nytt

Vilken service kan man förvänta sig på SAS i Business?

Mauricio

Medlem
Har en liten fundering kring nästkommande resa, jag ska flyga ARN-CPH-DUS i Business class och funderar lite över service man kan förvänta sig? ARN-CPH vet jag att det inte är någon riktig business class men däremot CPH-DUS? Linjen trafikeras med en Bombardier CRJ900 på utresan och hemresan, vad jag förstår är flygtiden 1h20min, får vi varm mat?

Mvh
 

twiggs

Medlem
Absolut ingen varm mat!

En (is)kall tvårätters. Typ couscous med lite kycklingbitar eller så. Du hade fått betydligt bättre matservering om du hade valt direktflighten ARN–DUS!

Trevlig resa! :)
 

twiggs

Medlem
Eller när jag tänker efter så fick jag nog så lite som ett smörrebröd utan någon dessertost sist jag flög den sträckan. Kan dock ha blandat ihop det med någon annan tysk destination.
 

Mauricio

Medlem
Med andra ord som economy extra på längre europa flygningar! Oerhört bra valuta för pengarna, 600kr i skatter tur och retur + 15000 poäng, ska dock bli grymt kul att för en sista gång få flyga MD80 i främre kabinen innan de fasas ut.
 

twiggs

Medlem
Med andra ord som economy extra på längre europa flygningar! Oerhört bra valuta för pengarna, 600kr i skatter tur och retur + 15000 poäng, ska dock bli grymt kul att för en sista gång få flyga MD80 i främre kabinen innan de fasas ut.

Economy Extra har ju aldrig varit mindre mat än i Business. Det som skiljt det åt är att Y får sin mat i boxar medan C får på porslin. Kanske skiljer kvalitén på maten också, brukar oftast vara en mer matliknande rätt i C än det kallskurna man får i Y. En kollega som jag flög med mellan CPH och DUS bad om att få en Y-box istället för sin bricka. Betydligt mer mat, riktig dessert och chokladbit. Ångrar nästan att jag inte gjorde det samma... Så illa är det faktiskt! :eek:
 
Har en liten fundering kring nästkommande resa, jag ska flyga ARN-CPH-DUS i Business class och funderar lite över service man kan förvänta sig? ARN-CPH vet jag att det inte är någon riktig business class men däremot CPH-DUS? Linjen trafikeras med en Bombardier CRJ900 på utresan och hemresan, vad jag förstår är flygtiden 1h20min, får vi varm mat?

Mvh


Halloj Mauricio,
jag flög ARN-CPH-DUS-ARN förra helg och CPH-DUS fick C resenärer varm mat. :) Du kan läsa min reserapport också om du är intresserad.

http://www.businessclass.se/reserapporter/6470-far-foer-1302kr-88000-cc-poaeng.html
 

twiggs

Medlem
Halloj Mauricio,
jag flög ARN-CPH-DUS-ARN förra helg och CPH-DUS fick C resenärer varm mat. :) Du kan läsa min reserapport också om du är intresserad.

http://www.businessclass.se/reserapporter/6470-far-foer-1302kr-88000-cc-poaeng.html

Hmmmm... Vad märkligt!

Vet att jag mellan CPH och HEL aldrig någonsin serverats varm mat. Och då tar den sträckan längre tid än CPH–DUS. Samma sak med CPH–FRA/MUC/STR/VNO/PLQ/WAW och alla andra inom den radien.

Finns en annan reserapport här på forumet angående CPH–MUC i C, där det också serveras kall mat.

Mauricio, återkoppla gärna vad du fick för mat! Blev riktigt nyfiken här faktiskt, kan det ha varit något undantag som Tommy sett?
 
Hmmmm... Vad märkligt!

Vet att jag mellan CPH och HEL aldrig någonsin serverats varm mat. Och då tar den sträckan längre tid än CPH–DUS. Samma sak med CPH–FRA/MUC/STR/VNO/PLQ/WAW och alla andra inom den radien.

Finns en annan reserapport här på forumet angående CPH–MUC i C, där det också serveras kall mat.

Mauricio, återkoppla gärna vad du fick för mat! Blev riktigt nyfiken här faktiskt, kan det ha varit något undantag som Tommy sett?

Det kan vara också att det var bara 2 i C och flyget var ju nästan en timme försenad så SAS vill kompensera C pax... :confused:
 

Mauricio

Medlem
Hej!

Tyvärr måste jag meddela att det var kall mat (kyckling och couscous) gardinen användes ej, och toaletten var öppen för alla pax. Vilket resulterade att under måltiden hade vi folk i gången konstant. Nu hade jag inte förväntat mig mycket mer och därför är jag inte så besviken. Däremot om jag hade betalat med pengar för biljetten så hade det varit katastrof. Om inte annat var resan ARN-CPH-ARN med MD80 helt underbar, så sjukt tyst och bekvämt. Resan var helt klart värd 15k eurobonus poäng samt 600kr i skatter. Men jag håller mig till att resa i C med poäng och aldrig betala en biljett helt med pengar. Bör även tillägga att flygpersonalen var väldigt trevlig under hela resan.
 

twiggs

Medlem
Det kan vara också att det var bara 2 i C och flyget var ju nästan en timme försenad så SAS vill kompensera C pax... :confused:

Den mat som ska serveras kall tror jag inte att man värmer upp. Att man skulle beställt annan catering bara för att planet var sent tror jag inte heller. Möjligen att det kan ha funnits över sedan tidigare flygning...
 
Toppen