Senaste nytt

Air Canada startar lågprisbolag interkont

Air Canada ska starta upp med LCC interkont.
Det nya LCC konceptet ska använda charter konfigurerade A319 och B767-300ER och flyga till Karibien och Europa. Det snackas om både nya linjer och befintliga linjer som ska överföras till LCC konceptet.
Det innebär väl A319 med 149 stolar & 767-300ER med 275 stolar.

Det är en stor satsning med 20 st dedikerade 767 och 30 A319.

Jag gissar att bla BCN, DUB, FCO kommer bli LCC rutter.




Air Canada to outline low cost carrier plans soon - Business - CBC News
 
Last edited:

Roger J

Medlem
De kör väl ett par cherterkonfigurerade B767 redan idag över Atlanten? Tror FCO (Rom) och DUB (Dublin). Har för mig att de även har till ATH (Aten). Trist koncept, men det är väl samma upplägg som t.ex. Lufthansa har med Condor.
 
Lufthansa och Condor har gått skilda vägar.
Condor är numer den tyska delen av Thomas Cook koncernen...på kärrorna stor det Thomas Cook powered by Condor.
 

Hall

Medlem
De kör väl ett par cherterkonfigurerade B767 redan idag över Atlanten? Tror FCO (Rom) och DUB (Dublin). Har för mig att de även har till ATH (Aten). Trist koncept, men det är väl samma upplägg som t.ex. Lufthansa har med Condor.

Åkte själv på en 11 timmars (inklusive försening) från Calgary till Frankfurt i AC ekonomi för ett tag sedan och jag har svårt att tro att det går att packa tätare. :mad: Genomusel och lite mat också. Skitdryg personal som skällde ut min granne för att hon var hungrig (hon fick faktiskt en riktigt liten veg. portion).

Frågan som inställer sig är att om det var reguljärt, hur är då deras charteralternativ...:(
 

erc

Medlem
Intressant. Som prisjägare bland transatlantiska Economy-erbjudanden har jag ofta hittat riktigt låga priser på AC-flighter. Främst har det varit rutter med multipla layovers med slutdestination i USA. Vill minnas att det i våras gick att flyga från Skandinaven till NYC för en bit under 3000, dvs den där prislappen Norwegian regelbundet trummar ut.

Om Air Canadas kommande LCC-varumärke enbart kommer erbjuda traditionella A-B-flygningar utan integration i AC's och partners ruttnät lär nyttan för skandinaviska transatlantresenärer vara begränsad. Blir rutten CPH-YYZ föremål för det kommande LCC-varumärket kan det ju såklart vara av intresse - men utan möjlighet till connection till CPH och från YYZ blir det inte speciellt intressant för min del.

Hur gjorde Qantas med Jetstar?
 
Toppen