Palazzi
Medlem
I Sverige går tågdebatten hård sedan regeringen presenterat sin kommande infrastruktusatsning.
Regeringen har bestämt sig för snabbtåg som kan köra i 250km/h och kritiken lät inte vänta på sig. Oppositionen, privatpersoner & trafikverket har varit vassa i kritiken medan de stora företagen primerat en satsning på en "järnväg för industrin".
Antagligen är inte det sista ordet sagt om 320 vs 250 km/h.
Samtidigt tävlar de internationella tågfabrikanterna om vilken som kan bygga det snabbaste tågen. MAGLEV har sagts vara framtidens tågteknik, men ändå är det de konventionella tågen som tar allt mer plats.
Förutom de höghastighetståg som rullar i Europa med 320km/h (TGV, Eurostar, Italo) har det nu lanserats tåg med topphastighet på 400km/h. Frecciarossa 1000 ska kunna köras med medelhastighet på 400km/h när spårförbättringar görs.
Franska Alstom har testat sina tåg i 504km/h, även om dessa hastigheter inte är aktuella i trafik för tillfället.
Nu svarar kinesiska CSR Corporation med ett tåg som testats i 600km/h. Dessa tåg visas just nu upp på internationella tågmässan Innotrans.
(CSR presenterar experimentellt höghastighetståg | Infrastrukturnyheter.se)
Regeringen har bestämt sig för snabbtåg som kan köra i 250km/h och kritiken lät inte vänta på sig. Oppositionen, privatpersoner & trafikverket har varit vassa i kritiken medan de stora företagen primerat en satsning på en "järnväg för industrin".
Antagligen är inte det sista ordet sagt om 320 vs 250 km/h.
Samtidigt tävlar de internationella tågfabrikanterna om vilken som kan bygga det snabbaste tågen. MAGLEV har sagts vara framtidens tågteknik, men ändå är det de konventionella tågen som tar allt mer plats.
Förutom de höghastighetståg som rullar i Europa med 320km/h (TGV, Eurostar, Italo) har det nu lanserats tåg med topphastighet på 400km/h. Frecciarossa 1000 ska kunna köras med medelhastighet på 400km/h när spårförbättringar görs.
Franska Alstom har testat sina tåg i 504km/h, även om dessa hastigheter inte är aktuella i trafik för tillfället.
Nu svarar kinesiska CSR Corporation med ett tåg som testats i 600km/h. Dessa tåg visas just nu upp på internationella tågmässan Innotrans.
(CSR presenterar experimentellt höghastighetståg | Infrastrukturnyheter.se)