Senaste nytt

Kineserna pressar upp konventionellt tåg i 600km/h

Palazzi

Medlem
I Sverige går tågdebatten hård sedan regeringen presenterat sin kommande infrastruktusatsning.

Regeringen har bestämt sig för snabbtåg som kan köra i 250km/h och kritiken lät inte vänta på sig. Oppositionen, privatpersoner & trafikverket har varit vassa i kritiken medan de stora företagen primerat en satsning på en "järnväg för industrin".
Antagligen är inte det sista ordet sagt om 320 vs 250 km/h.

Samtidigt tävlar de internationella tågfabrikanterna om vilken som kan bygga det snabbaste tågen. MAGLEV har sagts vara framtidens tågteknik, men ändå är det de konventionella tågen som tar allt mer plats.

Förutom de höghastighetståg som rullar i Europa med 320km/h (TGV, Eurostar, Italo) har det nu lanserats tåg med topphastighet på 400km/h. Frecciarossa 1000 ska kunna köras med medelhastighet på 400km/h när spårförbättringar görs.

Franska Alstom har testat sina tåg i 504km/h, även om dessa hastigheter inte är aktuella i trafik för tillfället.

Nu svarar kinesiska CSR Corporation med ett tåg som testats i 600km/h. Dessa tåg visas just nu upp på internationella tågmässan Innotrans.

(CSR presenterar experimentellt höghastighetståg | Infrastrukturnyheter.se)
 

Dr. Miles

Expert
När kinesiskt företag säger något om tekniskt mått(typ 600 km/h), bör man inte ta det bokstavligt.
Däremot om det är statligt projekt(bygga järnväg, skjuta upp raket etc) så brukar de hålla schemat, även om allt annat(t ex säkerheten) får lida.
 

Kricka

Medlem
Jag hörde från kontakter i Kina att man infört hastighetsbegränsningar på snabbtågen
p g a tekniska säkerhetsproblem... Det är klart att om tåg trillar ner från broar etc. och
det dessutom uppmärksammas i utländska media så är det ingen god reklam.
 

Dr. Miles

Expert
En annan historia om kinesiskt befintlig snabbtåg.

Derar snabbtåg är baserade av följande företags teknik/know-how
  • Kanadensisk Bonbardier
  • Fransk Alstom
  • Tysk Siemens
  • Japansk Kawasaki

De fyra företag sa till kineserna från början(2004) att de bör räkna med att ta 8 år att behärska all teknik och få erfarenhet att köra snabbtåg i 200 km/h. Sedan tar det ytterligare 8 år att kunna få behärska tekniken att köra snabbtåg i 380 km/h.

Men de lyssnade inte...
 

Mikael

Medlem
Jag hörde från kontakter i Kina att man infört hastighetsbegränsningar på snabbtågen
p g a tekniska säkerhetsproblem...

Det skedde en större dödsolycka förra året, efter det bromsades både satsningar och hastighet på tågen. Jag åkte i somras tåg mellan Guangzhou och Changsha i södra Kina. De gick upp till lite drygt 300km/h, vad jag hörde från en annan passagerare var att man under förra året hade sänkt från 350km/h. Dock var det ett snabbt, bekvämt och effektivt tåg. Om kineserna bara kunde sluta röka överallt skulle det kunna vara ett bra sätt att resa.
 
Toppen