Senaste nytt

Det eviga handbagaget

jonten

Medlem

Osten

Medlem
Reflektion från WizzAir som likt RyanAir har infört att endast ett bagage som får plats under stolen framför, får tas med gratis i kabinen. (Bagage)
Säga vad man vill om denna prissättningsmodell men kändes faktiskt som att boardingen fungerade mycket mer smärtfritt när inte alla hade med sig stora kabinväska. Självklart var det fortfarande många som hade med sig kabinväska men dessa var nu i det rimliga antalet och vad jag kunde se var det ingen som behövde leta efter plats för sin väska.
 

Von_vettet

Ny medlem
Såg samma spektakel utspela sig sträckan MXP-ARN. När två resenärer bestämt hävdade att deras ryggsäckar borde gå som handbagage utan problem. Både jag och personalen ombord hade lite svårt att tro dem när ryggsäckarna motsvarar drygt dubbla tillåtna volymen och har med väldigt äventyrligt text volymen "85L" upptryckt över halva bakstycket.
 

jerixon

Medlem
Bra om de håller reglerna tycker jag :)
Har aldrig under de tre senaste åren när jag haft rätt till baggage i kabinen haft något strul.
Det är trots allt 500ish segment så förstår fortf inte riktigt alla klagomål ;)
För Ryan Air har jag köpt ett nytt personal item och drt har funkat kanon 2 weekends i rad.
 

Torandi

Medlem
Var på ett fullt flyg ARN-ZHR i fredags kväll, och som väntat hade alla med sig hela bohaget i handbagage, så personalen fick flytta flera väskor till incheckat bagage, med resultat att vi missade vår slottid och avgick nästan 45 minuter sent.
 

Ancistrus

Medlem
Var på ett fullt flyg ARN-ZHR i fredags kväll, och som väntat hade alla med sig hela bohaget i handbagage, så personalen fick flytta flera väskor till incheckat bagage, med resultat att vi missade vår slottid och avgick nästan 45 minuter sent.

Jag gillar lösningen som många bolag har för mindre flygplan, en vagn vid trappan upp till flyget och en ur personalen som bevakar att inga stora väskor tas med in i kabinen. De brukar ofta rikta in sig speciellt på de som har mer än ett handbagage. Eftersom man får tillbaka bagaget direkt när man kommer ur flyget så förlorar man inte så mycket tid som man kan göra med incheckat bagage. Lösningen funkar naturligtvis bäst för mindre flygplan där man inte går på direkt från gate, och där det är relativt lätt att hitta sin väska när man stiger av.
 

IT-snubben

Medlem
SK1624, Düsseldorf-Arlanda i fredags. Bussgate till en CRJ900. Gatepersonalen röd-taggade alla större handbagage (dvs de flesta) med informationen att dessa måste lämnas utanför planet för transport i bagagerum då planet är litet.

Väl vid planet knallade alla in med sina väskor som vanligt med de illröda taggarna synligt hängande från väskorna. Crew ser givetvis detta men bryr sig noll vilket innebär att väskor får bäras ut efter boarding.

Suck, hur svårt ska det vara att säga stopp när man ser en röd tagg på väskan?
 

Jönsson

Medlem
SK1624, Düsseldorf-Arlanda i fredags. Bussgate till en CRJ900. Gatepersonalen röd-taggade alla större handbagage (dvs de flesta) med informationen att dessa måste lämnas utanför planet för transport i bagagerum då planet är litet.

Väl vid planet knallade alla in med sina väskor som vanligt med de illröda taggarna synligt hängande från väskorna. Crew ser givetvis detta men bryr sig noll vilket innebär att väskor får bäras ut efter boarding.

Suck, hur svårt ska det vara att säga stopp när man ser en röd tagg på väskan?
Har varit med om att lastaren säger att jag kan ta in väskan i kabinen trots röd tag. Antar att de måste begränsa antalet och sålla ibland när gate crew har taggat för många väskor.
 

jumbooze

Medlem
SK1624, Düsseldorf-Arlanda i fredags. Bussgate till en CRJ900. Gatepersonalen röd-taggade alla större handbagage (dvs de flesta) med informationen att dessa måste lämnas utanför planet för transport i bagagerum då planet är litet.

Väl vid planet knallade alla in med sina väskor som vanligt med de illröda taggarna synligt hängande från väskorna. Crew ser givetvis detta men bryr sig noll vilket innebär att väskor får bäras ut efter boarding.

Suck, hur svårt ska det vara att säga stopp när man ser en röd tagg på väskan?
Jag är kluven här för jag vet att min väska passar perfekt på en CRJ900 men jag får alltid tag till väskan, jag ogillar skarpt att lämna den på vagnen och tar den med mig upp.
 
Toppen