Senaste nytt

BA sopar banan i Business Traveller Awards 2012

Concorde

Founding Member
Best Airline

1 British Airways
2 Singapore Airlines
3 Cathay Pacific
4 Emirates
5 Qatar Airways

Best Short-Haul Carrier

1 British Airways
2 Swiss
3 Lufthansa / SAS
4 Eurostar

Best Long-Haul Airline

1 Singapore Airlines
2 British Airways
4 Cathay Pacific
5 Emirates

Best Frequent Flyer Programme

1 British Airways Executive Club
2 Lufthansa Miles & More
3 Virgin Atlantic Flying Club
4 United MileagePlus

Best First Class

1 Emirates
2 British Airways
3 Singapore Airlines
4 Cathay Pacific

Best Business Class

1 British Airways
2 Singapore Airlines
3 Cathay Pacific
4 Qatar Airways
5 Emirates

Best Premium Economy Class

1 Virgin Atlantic
2 British Airways
3 Air New Zealand
4 Qantas

Best Economy Class

1 Singapore Airlines
2 Emirates
3 British Airways
4 Swiss

Best North American Airline

1 United
2 Air Canada
3 Delta Air Lines
4 American Airlines

Best Eastern European Airline

1 LOT Polish Airlines
2 CSA Czech Airlines
3 Wizz Air
4 Aeroflot

Best Cabin Staff

1 Singapore Airlines
2 Cathay Pacific
3 British Airways
4 Etihad Airways

Best Airline Alliance

1 Star Alliance
2 oneworld
3 SkyTeam
______

Oj då. Undrar hur mycket BA betalade för det? ;)
Kul eller trist att se att BT påminner mer och mer om SkyTrax. Denna enkät baseras mycket på UK skall man komma ihåg.

Kan hålla med om att BAEC är ett väldigt generöst och bra program och förtjänar att vinna. BA business är bra valuta för pengarna long-haul och short-haul, speciellt för oss svenskar. Att deras First skulle vara bättre än Cathay och SQ är skrattretande, samt att man skulle vara bästa flygbolag. Men jämför man hela paketet kanske dom förtjänar det?

Håller med om att dom är bäst på short-haul, men att SAS kom med förstår jag inte alls. Att Premium Economy skulle vara bättre än Air New Zeeland eller Quantas är ju inte klokt.:eek:

Wizz air i top tre, hahaha :)

OW vinner allianskriget för mig. Redan som Sapphire, motsvarande star silver är det lounge access och 50% bonus etc.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Känns som om de endast frågat folk från England när de gjorde denna. En rolig detalj bortsett från att BA tydligen är det bästa flygbolaget i mer eller mindre allt var detta:

Best Airport in the World
1 Singapore Changi Airport
2 Hong Kong International Airport
3 Dubai International Airport
4 London Heathrow Airport

Best Airport in Europe
1 Amsterdam Schiphol Airport
2 London Heathrow Airport
3 Munich Airport
4 Zurich Airport

Hur kan AMS vara bästa flygplatsen i Europa men ändå kommer LHR före dem när det gäller hela världen??
Förstår att de haft två olika frågor om detta och därför kan det bli olika svar, men ändå lite lustigt.
 

Palazzi

Medlem
Känns som om de endast frågat folk från England när de gjorde denna. En rolig detalj bortsett från att BA tydligen är det bästa flygbolaget i mer eller mindre allt var detta:

Best Airport in the World
1 Singapore Changi Airport
2 Hong Kong International Airport
3 Dubai International Airport
4 London Heathrow Airport

Best Airport in Europe
1 Amsterdam Schiphol Airport
2 London Heathrow Airport
3 Munich Airport
4 Zurich Airport

Hur kan AMS vara bästa flygplatsen i Europa men ändå kommer LHR före dem när det gäller hela världen??
Förstår att de haft två olika frågor om detta och därför kan det bli olika svar, men ändå lite lustigt.

Förmodligen fanns det bara 5-6 svar att välja mellan på varje fråga... LHR & BA fanns väl med på alla:p
AMS var däremot inte ett alternativ på "Best Airport in the World" , så ingen kunde sonika rösta på flygplatsen.

Jag skulle nog säga att det är den första undersökning jag sett med MER vinklade resultat än SKYTRAX
 

henrik l

Medlem
Känns som om de endast frågat folk från England när de gjorde denna. En rolig detalj bortsett från att BA tydligen är det bästa flygbolaget i mer eller mindre allt var detta:

Best Airport in the World
1 Singapore Changi Airport
2 Hong Kong International Airport
3 Dubai International Airport
4 London Heathrow Airport

Best Airport in Europe
1 Amsterdam Schiphol Airport
2 London Heathrow Airport
3 Munich Airport
4 Zurich Airport

Hur kan AMS vara bästa flygplatsen i Europa men ändå kommer LHR före dem när det gäller hela världen??
Förstår att de haft två olika frågor om detta och därför kan det bli olika svar, men ändå lite lustigt.

Säger kanske en del om dom som har gjort undersökningen. Som du säger, säkert två frågor, men när dom såg resultat borde man åtminstone reflekterat lite: "Öhhh, vad f-n är det vi har mätt här då:confused:"

Men som sagt, Wizz Air, som kamperar ihop med Ryan på GSE, trea och före Aeroflot, som vi hört mycket positivt om, gör väl man får ta den här undersökningen med några nypor salt. Håller även med Concorde i analysen av BA.
 

Gnopps

Medlem
Kul att se undersökningen och grattis till BA, som definitivt förtjänar en del av det. Vad har man för underlag i undersökningen? Resenärer, vem-som-helst, reklambyråer, fackmänniskor, etc?

OW vinner allianskriget för mig. Redan som Sapphire, motsvarande star silver är det lounge access och 50% bonus etc.
Detta kan jag förstås inte hålla med om. Sapphire motsvarar snarare Gold i Star alliance. BAEC är på grund av sitt statussystem svårt att jämföra med men exempelvis American kräver 50k miles för Sapphire, exakt samma som United kräver för Gold.

Star silver är samma som ruby i Oneworld.
 

Senator

Moderator
"Captive Audience" heter väl det inom marknadsföringen...

Jag tror att om ni tittar på BT UK Forum så är runt hälften av alla trådar kopplat till BA på något sätt. Jag har hängt lite där innan BC.se började och till och med träffat några trevliga människor där också. På samma sätt som vi i Skandinavien har SAS älskare och SAS hatare så finns det uppenbara "Love" & "Hate" relationer till BA i BTs läsarskara.

Jag vill inflika att nu som man sitter på BAEC Guld och M&M Senator så vill jag nog hålla med Concorde att BAEC intjäning med kampanjer är rätt bra, och att särskilt flygplatsupplevelsen är väsentligt bättre. Men för att jämföra äpplen med äpplen, och inte päron med äpplen så vill jag påpeka det här gällande Avios och miles/poäng i andra bolag.

BAEC. gynnar premiumresenärer med status genom Tier Points, dock få Avios med tanke på att C är 125% och F 150%. Visst, man får 100% bonus som Silver och Guld med detta är enbart på BA, AA, och IB.

M&M: har gynnat premiumresenärer med miles i premiumkabinen. Nu är detta inte lika bra som tidigare, men ett annat tänk. Så argumentet med 50% eller 100% på BAEC köper jag inte helt. Om vi tar en rak jämförelse i F mellan LH och BA på flaggskeppsrutter:
BA Blue: LHR-JFK 150% i F
BA Gold: LHR-JFK 150% i F + 100% i bonus
M&M Blue: FRA-JFK 300% F
M&M SEN: FRA-JFK 300% F + 25% i bonus

Tar man detta i Y, så är jo BA bättre men då blir det svårt med TP.

Den markanta skillnaden är vad man kan göra med poängen. Jag håller på att försöka trolla med knäna och komma iväg med flickvän/dotter plus mig själv över nyår. Om jag använder AwardTravelr - Searching across all possibilities to make your frequent flyer miles work for you och kollar t.ex. på ARN-HKG eller ARN-SIN, 2 pax och över 4 dagar så kan jag få upp till ett hundra alternativ med Star men kanske en handfull med One World. Till och med till kärnmarknader som Nordamerika kommer det upp väsentligt mycket flera på Star. Prissättningen blir också lite konstig ibland när man blandar bolag och dyl. Här är M&M enklare och bättre.

BA/One World är bra, men det är viktigt att hela bilden kommer fram.
 

Pushback

Medlem
Flera som jag talar med återberättar att Singapore Airlines inte lever upp till sitt rykte avs mjukvaran i First, framförallt gäller det servicen som tydligen går mest på rutin och ofta är trött.

Personligen så har jag fortfarande inte prövat SQ F ännu!

Har någon erfarenhet av ett flertal SQ F flighter och kan ge en erfaren respons (gärna i relation till andra F produkter såsom på TG, LH, LX CX)?
 

Homer

Medlem
"BAEC. gynnar premiumresenärer med status genom Tier Points, dock få Avios med tanke på att C är 125% och F 150%. Visst, man får 100% bonus som Silver och Guld med detta är enbart på BA, AA, och IB.
.

Sist jag tittade var J 150% med BA och IB och F 200% ;)

Vad är förresten avglfterna för att använda M&M miles shorthaul?

Man kan flytta sina Avioser till IB+ och boka business longhaul utan bränsletillägg,
kan du göra något liknande med dina M kulor?

Jag skulle vilja påstå att M&M är som Flying Blue, man tjänar massor i dyra klasser.
Första klass är både vulgärt snobbigt och dyrt, FB har promo Awards LH har något liknande.
Flyger man mest i ekonomi är båda programmen helt värdelösa, fast FB är att föredra för man
får guld efter bara 30 segment och de har plockat bort bränsletillägg på shorthaul.
AF/KL:s nya business class säten verkar dessutom bli bättre än LH:s.
 

Senator

Moderator
Homer, du har rätt... Jag tittade på American och Cathay, där är det 125% och 150%.

Du har också rätt i att medan M&M går åt "fel" håll har BAEC gjort flera kundvänliga ändringar som t.ex. shorthaul flights. Men vad hjälper det med 500t Avios när man inte kan använda dessa?
 
Toppen