Senaste nytt

Hvorfor er det så få flyselskap som flyr til Goteborg City flyplass?

Hei svenske broderfolk!

Nordmannen her, søker litt av kunnskapen deres.

Hvorfor er det så få flyselskap som flyr til GSE? Wikipedia sier at GSE ligger nærmere Gøteborg enn GOT. Hva er det som gjør GSE så dårlig alternativ? Eller hva er det som gjør GOT så bra?

Tack så mycket!!!
 
Last edited by a moderator:

henrik l

Medlem
GSE är väl en gammal militärflygplats som blev civil för ett tag sedan och nu är det mest lågprisbolag som flyger därifrån. Fö är faciliteterna inte speciell upphetsande och kan nästan jämföras med en barrack. Och vad gäller närhet så beror det lite på var i stan man ska åka:)
 
Finns ingen direkt anledning att någon skulle flyga till GSE framför GOT egentligen (förutom RyanAir då...). Barack är en ganska bra beskrivning och så nära ligger det inte egentligen heller (trots namnet "City Airport"). Landvetter ligger ju betydligt bättre till generellt för regionen och har bättre förbindelser och tja, är bättre på alla sätt och vis!

GSE klarar inte heller de större flygplanen.
 

MarcusC

Medlem
GSE är ju en utpräglad lågprisflygplats, mest en "barack". Sedan klarar man nog max 2 flighter på samma gång. Wizz & Rysn har ju ändå ett hyfsat utbud av flighter. Sedan flyger udda fågeln Gotlandsflyg av någon anledning på GSE från Visby.

GSE stänger ju också kl 22 vilket begränsar kvälls & ev nattstop. Dessutom är boende runt GSEmåttligt roade av allt för mycket mer trafik vilket begränsar en alltför stor expansion.
 

Bringman

Medlem
Från centrala Göteborg är det ungefär lika långt men till Landvetter är det motorväg vilket gör att det går lite snabbare och smidigare att köra dit.

Tror många passagerare blir förvånade när de landar på city airport och frågar sig själva om piloten flugit dem till Göteborg farmstead airport.
 

Johannes

Medlem
GSE är precis som alla säger inget upphetsande alternativ, men ligger i alla fall i Göteborg jämfört med Skavsta så tycker jag den fungerar bra för sitt syfte, men visst ät det en barack, men jag tror det har öppnar ett matställe mitt emot terminalbyggnaden relativt nyligen

http://www.nolvikkonferens.se
 
Last edited:
Toppen