Senaste nytt

Frågor om att resa Thai Airways från Arlanda

Brandten

Medlem
Ännu en 777-200 på väg till ARN.
49ca33253b5ee46e34bd2b2529bccc45.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Jag ser inget problem med att Thai öppnar för en gratis refund alternativt låter boka om till annat datum/rutt om så kund önskar.
Hållet med om det var en betald biljett.
Bonusresan som inte är bokad med THAI Royal Orchid Plus kan det vara svårt för THAI att göra något från deras sida dock.
I sådant fall ägs bokningen av annat flygbolag och THAI kan inte röra bokningen utan att involvera flygbolaget som bokade bonusresan.
 
Hållet med om det var en betald biljett.
Bonusresan som inte är bokad med THAI Royal Orchid Plus kan det vara svårt för THAI att göra något från deras sida dock.
I sådant fall ägs bokningen av annat flygbolag och THAI kan inte röra bokningen utan att involvera flygbolaget som bokade bonusresan.
Jag kommer inte byta något iaf. Det är för många faktorer med hotell, semesterdagar, restid med barn osv för att palla gå igenom det. Det är såklart ett I-landsproblem jag drabbats av men öppnar upp en intressant diskussion kring vad man bokar och får. Många bolag och rutter har ju som regel en viss typ av plan och vi nördar som hänger här kan ju välja en viss rutt för att få flyga just A380 eller ngt annat. Besvikelsen när det inte blir som planerat är såklart stor speciellt för oss som ser detaljerna och verkligen intresserar och bryr oss om dem. Det är ju inte ett forum "för oss som vill ta oss från A-B och nöjer oss med vad vi får" :)
 

Daisy

Medlem
Håller inte med. Flatbed vs 15 år gammal lie flat är inte samma sak. Business består av två upplevelser i luften hårdvara och mjukvara. Stolen är en viktig del i upplevelsen men också komforten. Jag vet eftersom jag den senaste månaden suttit i båda stolarna. Personligen upplever jag en enorm skillnad, och det i sig är en subjektiv upplevelse. I detta fallet byter du i din teori en Golf mot en 15 år gammal Kia dvs den tar dig fortfarande fram men inte alls med samma komfort eller klass som du initialt valde och var villig att betala för.

Thai är ett högst vinstdrivande företag i en öppen och högst konkurrerande marknad. Att rycka på axlarna som ekonomiskt vinstdrivande bolag och ge kunden vilken som helst produkt bolaget själv vill går emot en klok affärsbild. Jag ser inget problem med att Thai öppnar för en gratis refund alternativt låter boka om till annat datum/rutt om så kund önskar.

Du bokar en flygresa från A-B oavsett vilken maskin flygbolaget än har planerat att traffikera sträckan med så kan de när som av olika orsaker tvingas byta maskintyp. Det är klart att man kan bli besviken om syftet är att flyga en viss maskin. Faktum kvarstår dock att flygbolaget utför den beställda servicen genom att ta dig från A-B i den klass du bokat, må så vara med en annan maskin.Om syftet med resan är att flyga just en särksild flygplanstyp så får man nog bereda sig på att saker och ting förändras beroende på omständigheter. Noterar man innan resan att maskinen är ändrad kan man ju alltid kontakta flygbolaget be om att bli ombokad. Som om ett flygbolage får en strandad maskin och måste boka om alla passageraren med andra bolag och en helt annan rutt, vilket händer varje dag. Det viktigaste då för dig/mig som passagerare är jue att flygbolaget tar dig dit du vill och i tid. Ibland kan det vara sunt att inte utgå från att en servicegivare gör allt för att jävlas och skiter i sina kunder utan snarare faktiskt försöker lösa ett uppkommet problem så smidigt som möjligt för alla parter. Brukar tänka så för att inte gå omkring och vara bitter och tro att hela världen är emot mig om något går fel :)
 
Toppen