Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Tonton

Medlem
Håller med Agehall, men ännu mer motiverat om det var en avgift per bokning och inte per Pax. Det är ju inte direkt 2x jobbigare för dem att ändra en bokning med två pers jämfört med en.

Nej, men de tjänar mer pengar på det! ;)



Ringde EBD supporten idag efter att jag pratat med Tallinn och frågade om min Thairesa. Tjejen hos SAS som visserligen lät lite osäker sa:

/citat
På *A bokningar oavsett om det är telefon eller självbetjäning via nätet = 450kr /pax i service fee.

På SAS bokningar via telefon = 375kr / pax service fee.

På SAS bokningar via nätet = 0kr / pax.
/citat slut

450kr service fee kostar det enligt Tallinn varje gång jag ändrar en bokning (24h efter bokningstillfället) samt 150kr ändringsavgift. Innan 24h efter bokningstillfället kostar det bara 150kr per ändring.


Tycker det hela är så förvirrande att jag i protest just nu tycker det var bättre förr att bara betala sina 6000kr i skatt inkl allt och slippa dessa extremt luddiga och fula lågprisbolagstilläggen!!

För att göra det ännu mer förvirrande så ringde jag in till Tallinn tidigare idag för att lägga till en hemresa på en Star Alliance 2-4-1-biljett. Fick enbart betala 150kr/pax i ändringsavgift. Utresan bokade jag för cirka två veckor sedan.

SAS - Konsekvent inkonsekventa!
 

fcx

Medlem
Ringde EBD supporten idag efter att jag pratat med Tallinn och frågade om min Thairesa. Tjejen hos SAS som visserligen lät lite osäker sa:

/citat
På *A bokningar oavsett om det är telefon eller självbetjäning via nätet = 450kr /pax i service fee.

På SAS bokningar via telefon = 375kr / pax service fee.

På SAS bokningar via nätet = 0kr / pax.
/citat slut

450kr service fee kostar det enligt Tallinn varje gång jag ändrar en bokning (24h efter bokningstillfället) samt 150kr ändringsavgift. Innan 24h efter bokningstillfället kostar det bara 150kr per ändring.


Tycker det hela är så förvirrande att jag i protest just nu tycker det var bättre förr att bara betala sina 6000kr i skatt inkl allt och slippa dessa extremt luddiga och fula lågprisbolagstilläggen!!

Gäller 375 kr för SAS-bokning på telefon oavsett status? Så har det inte varit tidigare .
 

danielhog

Medlem
Gäller 375 kr för SAS-bokning på telefon oavsett status? Så har det inte varit tidigare .
Tror du tänker på ”telefonavgiften” som var fri för EBD tidigare. Den är mig veterligen fortfarande fri för EBD men den här ”bonusavgiften” betalas av alla.

Lyckas jag föra göra mig förstådd?
 

fcx

Medlem
Tror du tänker på ”telefonavgiften” som var fri för EBD tidigare. Den är mig veterligen fortfarande fri för EBD men den här ”bonusavgiften” betalas av alla.

Lyckas jag föra göra mig förstådd?

Så om man inte har status så får man betala både bokningsavgift och telefonavgift?
 

Brandten

Medlem
Enligt kvinnan jag pratade med skulle jag egentligen betalat 375kr men att de under januari varit snälla och bjussat på den iom strulet på hemsidan. Jag är EBD.
 
Jag är lite konfunderad gällande detta med avgifter.

Som jag skrev i en annan tråd så fyller jag 30år i oktober och tänkta fira med att försöka få till en First Class för både mig och föräldrarna.
Tydligen är det så, tvärt emot vad AMEX sa, att jag inte kan boka alla tre och nyttja en 2-4-1 utan det blir två separata bokningar.
Om jag förstått allt rätt blir det då enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr

Blir till att boka Business Class först för att när det närmar sig försöka hitta First Class.
Och då borde det bli enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Då har man First Class en väg, men vill ju ha båda vägarna såklart så när det är 14 dagar innan returresan kollar jag om det kommit in First Class även där (tänkte vara borta 13 dagar) och då blir det enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Så rent krasst kostar det totalt totalt 3600kr extra att göra ombokningarna två gånger, har jag uppfattat det rätt då?
Alternativet är väl att vänta till dagen innan man tänkt åka och om det då finns First Class båda vägarna så kan man ju boka då och spara dessa pengar?

Bara för att klargöra att jag inte missuppfattat, man kan inte ändra en påbörjad awardresa vilket innebär att man aldrig kan vara borta längre än 13 dagar då Lufthansa släpper First Class sina 14 dagar innan?
Och stämmer det att det verkligen bara är två personer på en 2-4-1 och inte tre som får nyttja 50%?
Slutligen, tjänar man något att boka Business Class via SAS webbplats, sparar man några avgifter?
 

DanielKif

Medlem
Jag är lite konfunderad gällande detta med avgifter.

Som jag skrev i en annan tråd så fyller jag 30år i oktober och tänkta fira med att försöka få till en First Class för både mig och föräldrarna.
Tydligen är det så, tvärt emot vad AMEX sa, att jag inte kan boka alla tre och nyttja en 2-4-1 utan det blir två separata bokningar.
Om jag förstått allt rätt blir det då enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr

Blir till att boka Business Class först för att när det närmar sig försöka hitta First Class.
Och då borde det bli enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Då har man First Class en väg, men vill ju ha båda vägarna såklart så när det är 14 dagar innan returresan kollar jag om det kommit in First Class även där (tänkte vara borta 13 dagar) och då blir det enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Så rent krasst kostar det totalt totalt 3600kr extra att göra ombokningarna två gånger, har jag uppfattat det rätt då?
Alternativet är väl att vänta till dagen innan man tänkt åka och om det då finns First Class båda vägarna så kan man ju boka då och spara dessa pengar?

Bara för att klargöra att jag inte missuppfattat, man kan inte ändra en påbörjad awardresa vilket innebär att man aldrig kan vara borta längre än 13 dagar då Lufthansa släpper First Class sina 14 dagar innan?
Och stämmer det att det verkligen bara är två personer på en 2-4-1 och inte tre som får nyttja 50%?
Slutligen, tjänar man något att boka Business Class via SAS webbplats, sparar man några avgifter?
2-4-1 = two for one = två för en
Inte 3 för något.
Upp till 50% rabatt för upp till två personer.
 

Linmet

Medlem
Jag är lite konfunderad gällande detta med avgifter.

Som jag skrev i en annan tråd så fyller jag 30år i oktober och tänkta fira med att försöka få till en First Class för både mig och föräldrarna.
Tydligen är det så, tvärt emot vad AMEX sa, att jag inte kan boka alla tre och nyttja en 2-4-1 utan det blir två separata bokningar.
Om jag förstått allt rätt blir det då enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr

Blir till att boka Business Class först för att när det närmar sig försöka hitta First Class.
Och då borde det bli enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Då har man First Class en väg, men vill ju ha båda vägarna såklart så när det är 14 dagar innan returresan kollar jag om det kommit in First Class även där (tänkte vara borta 13 dagar) och då blir det enligt följande=

Bokning nr1 för mina föräldrar=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 2 = 900kr
Ombokningsavgift 150kr x 2 = 300kr

Bokning nr2 för mig=
Poäng XXX
Skatter (mellanskillnad)
Serviceavgift 450kr x 1 = 450kr
Ombokningsavgift 150kr x 1 = 150kr

Så rent krasst kostar det totalt totalt 3600kr extra att göra ombokningarna två gånger, har jag uppfattat det rätt då?
Alternativet är väl att vänta till dagen innan man tänkt åka och om det då finns First Class båda vägarna så kan man ju boka då och spara dessa pengar?

Bara för att klargöra att jag inte missuppfattat, man kan inte ändra en påbörjad awardresa vilket innebär att man aldrig kan vara borta längre än 13 dagar då Lufthansa släpper First Class sina 14 dagar innan?
Och stämmer det att det verkligen bara är två personer på en 2-4-1 och inte tre som får nyttja 50%?
Slutligen, tjänar man något att boka Business Class via SAS webbplats, sparar man några avgifter?


Jag bokade för 2 med en 2-4-1. Betalade 2x 450 kr vid bokningen i Service fee
Sen vid ombokning 1 betalade jag 2x 150 i "additional taxes" enligt kvitto.
Ombokning 2. Betalade jag ytterliggare 2x 150 i additional taxes.

Så det verkar inte vara 450 kr per ombokning... om det nu inte blivit fel för mig.
 

aruba1

Medlem
Serviceavgift på 450kr/pers betalas vid det tillfälle bokningen sker. Dessa pengar får du inte tillbaka om du senare väljer att avboka. Vid ändring debiteras 150kr/pers. Inget annat ska tillkomma, förutom att skatterna omräknas och sålunda justeras.

Ingen rabatt när du bokar Star Alliance via hemsidan.
 

Tonton

Medlem
Serviceavgift på 450kr/pers betalas vid det tillfälle bokningen sker. Dessa pengar får du inte tillbaka om du senare väljer att avboka. Vid ändring debiteras 150kr/pers. Inget annat ska tillkomma, förutom att skatterna omräknas och sålunda justeras.

Ingen rabatt när du bokar Star Alliance via hemsidan.

Bra sammanfattat - dock en liten sak värt att notera. Serviceavgiften på 450kr/pers återbetalas vid avbokning inom 24h från bokningstillfället :)
 
Last edited:
Toppen